A Facebook még nem talált meg minden orosz politikai hirdetést

-

A Pentagon kibervédelmi rendszerébe is belenézhettek az oroszok.


A Facebook becslései szerint a tavalyi amerikai elnökválasztási kampány alatt tízmillióan követhették a gyaníthatóan oroszok által fizetett anyagokat. A cég szerint elképzelhető, hogy még nem sikerült azonosítani minden rosszindulatú anyagot.

Először fordul elő, hogy Facebook számszerűsítve publikálja az oroszokhoz köthető hirdetések mennyiségét. A múlt hónapban 470 nem autentikus, azaz nemlétező fiókot azonosítottak – ezekről feltételezik, hogy oroszok kezelték őket. A 470 fiókkal mintegy 100 ezer dollárnyi hirdetési helyet vásároltak.

A Facebook átadta a washingtoni kongresszusnak a mintegy 3000 reklámanyag teljes adatbázisát. Ezek között nem csupán olyanok szerepelnek, amelyek az amerikai választási folyamat idején kerültek a Facebookra, körülbelül 50 százalékukat már a választások után posztolták.

"Reméljük, hogy együttműködésünk a kongresszussal, az iparági partnerekkel és a szakértőkkel segít majd távol tartani platformunktól a rosszindulatú szereplőket" – áll a Facebook közleményében.

Richard Blumenthal, a szenátus igazságügyi bizottságának demokrata tagja szerint "az amerikaiaknak van okuk aggódni amiatt, hogy egy ellenséges külföldi hatalom arcátlanul visszaél a közvéleményhez eljuttatandó információkkal".

A Reuters közben arról írt, hogy a Hewlett-Packard lehetővé tette orosz informatikai szakembereknek, hogy betekintsenek a Pentagonban használt HP-számítógépek kibervédelmi szoftverének működésébe. A hírügynökség volt hírszerzőkre, a HP volt munkatársaira és számítógép-biztonsággal foglalkozó szakemberekre hivatkozva közölte információit.