A BKV a Siemenst hibáztatja a 4-es metró üzemzavaraiért

Fotó: MTI/Máthé Zoltán / MTI/Máthé Zoltán

-

A Siemens megkezdte az általa telepített utasbiztonsági rendszer hibáinak feltárását – közölte a BKV, amely garanciálisan javítást vár el. December elején szintén az állomási utasbiztonsági rendszer miatt ragadtak az alagútban az utasok. Információink szerint a vonatirányító szoftver is csődöt mondott, ezért nem tudtak az utasok kiszállni a kelenföldi végállomáson.


A BKV-t a Magyar Távirati Iroda kérdezte az 4-es metró múlt héten történt két üzemzavaráról. Az egyik esetben a szerelvény a kelenföldi kocsiszínben kötött ki az utasokkal, a másikban megállás nélkül haladt át a II. János Pál pápa téren. A BKV azt írta, az utasok biztonságáért felelős PPE-rendszer üzemzavara okozta a nem rendeltetésszerű működést.

„A PPE feladata, hogy a peronról a vágányzónába esetlegesen beeső utasok védelmében a vonatot megállítsa, illetve az utasokra veszélyt jelentő nagyfeszültséget lekapcsolja. Ezek a hibák jellemzően periférikusak, például a számítástechnikai rendszerelemek áramellátásában beálló pillanatnyi kimaradások, amelyre a rendszer – a magas szintű biztonság érdekében – az utasforgalom leállításával válaszol” – írta a BKV.

Hogy pontosan mi történt, a BKV nem közölte. A VS.hu információi szerint a kocsiszínbe vezérlést a vonatirányító rendszer meghibásodása idézte elő. Ennek szoftverében kimaradt az ajtók kinyitását vezérlő fázis, amikor a szerelvény a végállomásra ért. A jármű e nélkül állt ki a kocsiszínbe utasokkal együtt.

A másik esetben, a megállón való áthaladáskor az utasbiztonsági rendszer mondott csődöt. Úgy tudjuk, hibás jelzést adott, azt közölte a forgalomirányítóval: működésképtelen. Ebben a helyzetben a diszpécser intézkedett az állomás lezárásáról, a szerelvény megállás nélküli áthaladásáról. A forgalomirányító nem volt választási helyzetben, a vasúthatósági engedélyt úgy kapta meg 4-es metró, hogy az utasvédelmi rendszer hibája esetén az oda érkező szerelvény nem állhat meg, az utasmozgás tilos. Ekkor az állomásra nem engedhetnek utasokat, az egészet kiürítik, amíg helyre nem áll a normál működés. Ez történt a II. János Pál pápa téri megállóval is az egy óránál kurtább üzemzavar idején.



Biztonságból az alagútban ragadtak

Az utasvédelmi rendszer december elején is elromlott. Téves helyzetértékelést adott, azt jelezte, valami a sínekre került az egyik megállóban, ezért a Kálvin tértől a Szent Gellért térig tartó szakaszokon áramtalanította a vágányokat. A téves intézkedést a peronszint alatt elhelyezett radarok zavara okozhatta, ezek a vágányokat pásztázzák. Ha azt észlelik, hogy valami odakerült, akár egy kosárlabda nagyságú tárgy, feszültségmentesítik a vágányokat. Az üzemzavar részleteiről itt írtunk.

A BKV azt közölte, a múlt heti eseteket jelezték a Siemensnek, a cég azonnal megkezdte a hibák okainak feltárását. A problémát a BKV garanciális hibának tekinti, a Siemens jelenleg is dolgozik a hiba elhárításán.

Az MTI híre azt nem tartalmazza, hogy a Siemens elismeri-e a hibákat, és garanciálisan javítja-e.