A bankok visszautalják az ügyfeleknek a jogtalanul beszedett díjakat

-

Az MTI által megkérdezett hitelintézetek ugyan nem értenek egyet a jegybank márciusi elmarasztaló határozataiban foglaltakkal, de a kiszabott büntetést befizetik.


Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa márciusban 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 35 pénzügyi szervezetre, mert a jegybank véleménye szerint jogszerűtlenül emelték a fogyasztók díjait és költségeit. Az MNB határozataiban megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. A visszafizetési kötelezettség 33 hitelintézetet érint. A jegybank becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak nincs külön teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata. A jegybank a pénzintézetek által 2012 januárjától 2013 végéig terjedő időszakban a pénzforgalmi szolgáltatásokra (például számlavezetési díj, utalási és bankkártyás költségek) vonatkozóan az egyoldalúan bevezetett, az ügyfelek számára hátrányos díjmódosításokat vizsgálta. Az MKB Bank, a Budapest Bank, és a Raiffeisen Bank is úgy döntött, hogy – bár nem ért egyet a határozatban foglaltakkal és fenntartja, hogy transzparens és átlátható módon hárította át a tranzakciós illetéket – nem támadja meg a bíróság előtt a határozatot. A jegybanki határozat szerint jogszerűtlenül terhelt díjakat egy összegben fizeti vissza az április 30-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az Erste Bank is visszafizeti az ügyfeleknek az MNB szerint jogtalanul felszámított díjtételeket. Erről minden érintett ügyfél időben megkapja a szükséges tájékoztatást.