7 autó, amit nagyon várunk 2014-ben

Fotó: AFP Photo/ Pierre Andrieu / István Hajdu

-

HÁTTÉR

2014 sűrű éve lesz az autóiparnak. Egy sor fontos és persze még több kevésbé fontos új modell mutatkozik be, sőt néhány igazi legenda is megújul idén. Íme a hét legizgalmasabb újdonság.



Mi ez?

A világ talán legismertebb miniautójának legújabb kiadása, ami igazából már egyáltalán nem is olyan kicsi. Főleg, miután az új változat megint 10 centivel hosszabb és majd’ öttel szélesebb lesz, mint az elődje volt. Igaz, a csomagtartója még így is csak 211 liter, ami lényegében megegyezik egy nagyobb női táska térfogatával. Bár nagyobbak lettek a lámpái is, a harmadik újkori Minit sem lesz egyszerű megkülönböztetni az elődeitől, de ez alighanem szándékos.

Miért várjuk?

Leginkább a 192 lóerős Mini Cooper S csúcsmodell miatt, de eddig az összes Minire igaz volt, hogy messze a legvirgoncabb autó a kategóriájában. Kis mérete és a sarkokban lévő kerekei teljesítménytől függetlenül élénkké és pontosan irányíthatóvá teszik a Minit, aminek műszerfalán az új generációban még egy üzemmódválasztó gomb is helyet kap. A gombbal normál, takarékos és sportos vezetési stílus közül lehet választani, és utóbbinak annak ellenére is van keresnivalója a kínálatban, hogy az új Miniben négy helyett már csak háromhengeres motorok vannak. Meg a vadászrepülőktől ellesett, a legfontosabb infókat a szélvédőre vetítő head-up display.

Mire jó ez neked?

Ha szereted a „Találd meg a 10 eltérést a két kép között” típusú játékokat, akkor hamarosan mindenféle segédeszköz nélkül, az utcán is játszhatod majd. Elég lesz hozzá körülnézned egy trendi kávézó, vagy egy jól látogatott fitneszklub parkolójában.


Mi ez?

Az olasz sportkocsimárka vadonatúj, khm, belépőmodellje 610 lóerős V10-es motorral és 325 km/óra feletti végsebességgel. A Huracán a 2003-ban bemutatott Gallardo várva-várt utódja, amelynek olyan ellenfelekkel kell felvennie a harcot, mint a Porsche 911 Turbo, a McLaren MP4-12C, a Ferrari 458, vagy a szegről-végről rokon Audi R8 (a Volkswagen csoport tulajdonában lévő Lamborghini az Audi fennhatósága alatt működik, a Huracán műszaki alapjai közösek a következő R8-cal).

Miért várjuk?

A Gallardo 10 évvel ezelőtti bemutatása annyira régen volt, hogy azóta már két új Ferrari (F430, 458 Italia) és két Porsche 911 (997 és 991-es modellsorozat) jelent meg a kategóriában, az olyan teljesen új belépőkről, mint az Audi és a McLaren nem is beszélve. Szóval épp itt volt az ideje, hogy a világ legkifinomultabb agresszív formaterveit jegyző márka ebben a méretben is letegyen valamit az asztalra, főleg a mesésen brutális nagytestvér, a 700 lóerős Aventador 2011-es bemutatása után.

Mire jó ez neked?

Például csajozni. A kocsik nevei ugyanis az utolsó betűig jelentenek valamit. A hivatalosan Lamborghini Huracán LP610-4-nek hívott autó nevében az LP610-4 utótag a középre hosszában beépített (Longitudinale Posteriore) 610 lóerős motorra és a négykerékhajtásra utal, de ezzel csak a magabiztosabbak kezdjenek el udvarolni. Arra sokkal jobban megfelel a Huracán, ami – akárcsak az összes Lamborghini modellnév – egy híres bikának állít emléket. Huracán 1879. augusztusában, a spanyolországi Alicantéban volt egy bikaviadal sztárja, és a krónikák szerint kiemelkedő bátorságával, dacos küzdőszellemével és legyőzhetetlen akaraterejével írta be magát a bikaviadalok legendái közé. Hát nem romantikus?


Mi ez?

A japán Volkswagen Golf aktuális változatának modellfrissítése, ami jobban kell a Toyotának, mint egy falat kenyér. Az Auris igazából egy remek alsó középkategóriás autó tisztességes helykínálattal, erős és takarékos motorokkal, jó összeszerelési minőséggel, ami ráadásul a kategóriában egyelőre igencsak ritka hibrid változatban is kapható. Csak sajnos pont úgy néz ki, mint egy zsák krumpli.

Miért várjuk?

Mert a világ legnépszerűbb japán autójának (Toyota Corolla) szellemi örököse többet érdemel annál, mint hogy a futottak még kategóriában tartsuk számon. A Toyota még 2007-ben, 40 évnyi sikeres Corolla-gyártás után gondolta úgy, hogy a ferdehátút vásárlóknak valami gyökeresen újra van szükségük. Ez lett az Auris, ami első nekifutásra sem hozta a várt eredményeket, és egyelőre ez a második kiadás sem tűnik telitalálatnak. Bár az ilyen félidei modellfrissítések többnyire nem adnak módot igazán jelentős formai változtatásokra, épp a Toyota bizonyította már többször is, hogy ha nagyon nem stimmel valami, akkor a szokásosnál nagyobb módosításokat is képes végrehajtani, akár a szokásosnál is hamarabb. Őszintén drukkolunk.

Mire jó ez neked?

Hogy nyugtató nélkül kimehess az utcára. Sőt, ha véletlenül Honda Civiced van, elküldheted az új Auris képét a Hondának, hogy lám, mégsem teljesen reménytelen jóvá tenni egy visszafordíthatatlannak tűnő formatervezési katasztrófát.


Mi ez?

A mindenki által unalomig ismert jó kiállású verda, amivel az amerikai filmek jófiúi könyöküket az ablakon kilógatva beleszáguldanak a naplementébe. De nem csak emiatt az amerikai autóipar legnagyobb ikonja. Az első generáció 1964-es megjelenése egy új kategória, a fiataloknak szánt erős, látványos, de azért megfizethető pony carok létrejöttét jelentette. A Ford legendáját hamarosan egy sor versenytárs – köztük a Chevrolet Camaro és a Dodge Challenger – követte Amerikában, és még ha bizonyos tulajdonságaikban a kihívók időnként jobbnak is bizonyultak nála, a Mustang neve örökre egybeforrt az olcsó lóerőkkel és a kipörgő hátsó kerekekkel. Bár a típus hosszú története fájó mélypontoktól (mint a harmadik és negyedik generáció) sem mentes, 2005, az ötödik generáció megjelenése óta újra régi fényében ragyog a Mustang. 2014-ben pedig érkezik a hatodik.

Miért várjuk?

Szinte hihetetlen, de a bemutatása óta eltelt kerek 50 évben a Mustang sosem volt hivatalosan kapható Európában. Eddig. A hatodik generációt már mifelénk is meg lehet majd venni a Ford kereskedéseiben. Már ez is bőven elég indok, hogy nagyon várjuk, de van itt még valami. Szintén először fordul elő a típus történetében, hogy a sokat kárhoztatott hátsó merevtengely (ilyesmit Európában már csak teherautókban találni) helyett rendes, többlengőkaros hátsó futóművet kap a kocsi. Lóerőből természetesen nem lesz hiány, a gyengébbik, négyhengeres motor 309, a nagyobb, V8-as 426 lóerőt tud.

Mire jó ez neked?

Ha jófiú leszel, talán te is beleszáguldhatsz a naplementébe könyöködet egy Mustang ablakán kilógatva.


Mi ez?

A legkisebb Renault harmadik generációja, ami a megveszekedetten zseniális első és a fájdalmasan semmilyen második kiadás után újra színt hozhat a miniautók közé. Az új Twingo a Renault és a Mercedes első közös fejlesztéseként készül, a műszaki alapok megegyeznek a szintén idén bemutatkozó új Smartéval. A részletekről egyelőre nem sokat lehet tudni, de az már biztosnak tűnik, hogy az újdonság a kategóriában szokatlan farmotor-hátsókerékhajtás felépítéssel készül majd, külseje pedig sokat fog meríteni a még tavaly májusban bemutatott TwinRun tanulmányautó megoldásaiból. Azaz nagyon jól fog kinézni.

Miért várjuk?

A Twingo 15 éven át gyártott első generációja a legkarakteresebb és a legjobban használható autó volt a kategóriájában, és minden esély megvan rá, hogy a két tulajdonságból legalább az egyik az új változatra is igaz lesz. A 2013-ban bemutatott TwinRun tanulmányautót elnézve legalábbis nehéz nem izgatottan várni a szériaváltozat bemutatkozását. Bár a Smarttal közös műszaki alapok miatt farmotoros lesz az új Twingo, ami csomagtér és alakíthatóság szempontjából nem a legszerencsésebb elrendezés, de a franciák nem lennének franciák, ha nem tudnának erre is valami klassz megoldást.

Mire jó ez neked?

Egy hátsókerekes mini önmagában is nagy szám, ebből pedig valószínűleg még ütős sportváltozat is készül majd a középmotoros Renault 5 Turbo és a Clio V6 szellemében.


Mi ez?

Ami a Ford Mustang Amerikának, az a Mazda MX-5 a világnak. A kisméretű kétüléses nyitott sportkocsi 1989-es bemutatkozása nem akármekkora roadster őrületet indított útjára szerte a világon, amit a formás karosszéria és a viszonylag alacsony ár mellett egyedülállóan jó vezethetőségének köszönhet az MX-5. Bár semmivel sem erősebb, mint egy dízel családi kombi, mégis olyan vezetni, mint egy versenyautót, amin valaki véletlenül letekerte a hangerőt.

Miért várjuk?

Bár a világon semmi baj nincs a harmadik generációval, ha már egyszer beígérték a negyediket, akkor senki se csodálkozzon, ha nagyon kíváncsiak vagyunk rá. Pláne, hogy az új MX-5-öt egy másik roadster legenda, az Alfa Romeo Spider következő generációjával közösen fejlesztik. A hírek szerint a két autó az együttműködés ellenére teljesen eltér majd egymástól, külsejük mellett motorjaik is különbözőek lesznek, a Mazda alapváltozatába várhatóan egy 130 lóerő körüli 1,6-os szívómotort építenek majd.

Mire jó ez neked?

Amire közel egymillió másik embernek már jó volt, és az MX-5-öt a világ legnagyobb darabszámban eladott roadsterévé tette: a vezetés vegytiszta élvezetére.


Mi ez?

A Ferrari vadonatúj mindent vivő szupersportkocsija 963 lóerős V12-es hibrid hajtáslánccal, pillekönnyű karosszériával, és a Forma-1-ben már bevált karbon biztonsági utascellával. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az új csúcsragadozó minden ellenfelet földbe döngöl képességeivel. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az ára nem kevésbé elképesztő (valahol 1 és 1,3 millió euró között). És ahogy az ilyenkor lenni szokott, már a megjelenés előtt gazdára talált az összes (mind a 499) példány.

Miért várjuk?

288 GTO, F40, Enzo. Egy új Ferrari csúcsmodell megjelenése mindig pirosbetűs ünnep az autós világnak – és óriási szívás a konkurenciának. Az aktuális szupersztár rendszerint legalább egy évtizedre újradefiniálja a sportkocsiépítést, és ez nem lesz másképpen most sem. A LaFerrari ugyanis fogja a Ferrari legnagyobb és legerősebb V12-es motorját, és megfejeli egy 163 lóerős villanymotorral. Az elképesztő teljesítmény felfoghatatlanul gyorssá teszi az autót, ami 3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, 7 alatt 200-ra, de a 300-hoz is csak 15 másodpercre van szüksége álló helyzetből. Ez pedig mindössze annyi idő, amennyi ez előző mondat végigolvasásához kell. Van még kérdés?

Mire jó ez neked?

Álmodozni.