7,4 milliárdot kampányoltak el a pártok

Fotó: MTI/MTVA / Mohai Balázs / MTI/MTVA / Mohai Balázs

-

A kepmutatas.hu portál számításai szerint ebben benne van az a több mint egymilliárd is, amit a Civil Összefogás Fórum és a kormány költött a kormánypártok kampányát segítő óriásplakátokra vagy rendezvényekre., Hiába költhették szabályosan a négy évvel ezelőtti többszörösét, a pénz nem volt elég: csak az LMP nem lépte túl a keretet, bár nem sokkal maradt el tőle. A három civil szervezet által működtetett Kampánymonitor idén másodszor próbálta felmérni a valós kampányköltéseket.


A Kampánymonitor adatai becslések. A képmutatás.hu oldal működtetői körülbelül húsz önkéntes segítségével gyűjtötték a médiamegjelenéseket, sajtófigyelést végeztek, figyelték a híreket és a rendezvényeket, megpróbáltak hozzáférni az aktuális listaárakhoz, és ezek alapján állították össze az adatsorokat. Értelemszerűen nem tudhatnak a kedvezményekről, vagy a konkrétan kialkudott árakról - az óriásplakátok tarifáit nem volt kötelező nyilvánosságra hozni! - és nincs információjuk a háttérben kötött például tanácsadói, szövegírói, vagy egyéb szolgáltatásokról szóló szerződésekről sem. Minden pontatlanság és nehézség dacára annyi már négy évvel ezelőtt is biztosan kiderült az adatokból, hogy a pártok feltehetően jóval többet költöttek kampányra, mint amennyit lehetett volna, vagy amennyit bevallottak. A kepmutatas.hu-t akkor az Eötvös Károly Intézet, a Freedom House Europe, és a Transparency International Magyarország működtette. Abból az időből nincs adat a KDNP, az akkor még szocialista-szabad demokrata kormányzat, valamint civil szervezetek költéseiről. 2014-ben a működtetők a Transparency International mellett már a K-Monitor Iroda és az Átlátszó.hu. Most a parlamenti pártok, a kormányzat és a Fideszt támogató Civil Összefogás Fórum kampányköltésein túl még tizenhat párt és szervezet kiadásait figyelték. Bár a szabályosan elkölthető összeg jelentősen – jelöltenként ötmillió, vagyis maximálisan 955 millió forintra - nőtt, ennek ellenére a Kampánymonitor adataiból az derül ki, hogy valószínűleg a Fidesz-KDNP, a baloldali pártszövetség és a Jobbik is átlépte ezt a határt, és többet költött a kapott kampánytámogatásnál is. Azért csak "valószínűleg", mert egyrészt a Kampánymonitor számai az átláthatóság hiánya miatt nem pontosak, másrészt elszámolást – tehát saját bevallását a kampánykiadásokról és bevételekről – még egyik párt sem tett közzé. Erre a választások után 60 napig van módjuk. Az idei választásnál a Kampánymonitorral már figyelik a kormányzat és a pártokhoz közel álló civil szervezetek – elsősorban a Békemenetet is szervező CÖF – pártokat segítő, kampányidőszakban felmerült kiadásait is. Ez a kampányolás ugyanis nem tilos, felső határa sincs és beszámolni sem kell róla. A Transparency International szakértői szerint ez utóbbi, tehát a beszámolási kötelezettség hiánya jelenti a fő problémát. kampányköltás_parlamenti_pártok Más miatt érdekes a nem parlamenti pártok becsült költése. A Kampánymonitoron nincs mindegyik országos listát állító párt kiadásairól adat: hiányzik a Schmuck Andor vezette Szociáldemokraták, az Együtt 2014, a Zöldek és az Összefogás, de amelyikről van, ott mindenhol igaz, hogy a becsült adatok nem érik el nemcsak a megengedett költéshatárt, de a kapott támogatás összegét sem. Ez jelentheti azt is, hogy ezek a pártok nem költötték el az összes költségvetésből kapott pénzt, vagy hogy a költéseik nagy része nem látható a civil szervezetek számára. De jelentheti azt is, hogy a Kampánymonitort működtető szervezetek jól sejtik, hogy a kispártok a támogatás jó részével nem tudnak majd elszámolni. kampányköltés_parlamenten_kívül_2 Ezek a pártok ugyanis százmillió feletti kampánytámogatásra voltak jogosultak, és bár a kampánykiadásaikat nekik is 60 napon belül közzé kell tenniük, őket hivatalból nem ellenőrzi az Állami Számvevőszék (ÁSZ) úgy, mint a parlamenti pártokat. Azoknál, akik nem jutnak a parlamentbe, a számvevőszék csak akkor vizsgálódik, ha valamelyik másik párt vagy jelölt ezt a választás utáni negyedévben külön kéri. Ettől függetlenül az ÁSZ-ellenőrzés a törvényi felhatalmazás hiánya miatt gyakorlatilag kimerül a formai szabályok betartásának vizsgálatában. Ezek lényege, hogy a pénzeket kampányidőszakban, a kampánnyal összefüggő dologi kiadásokra kellett elkölteni, és szabályos számlákat kell bemutatni.