5 genfi újdonság, amire érdemes odafigyelni

Fotó: Europress/AFP/Fabrice Coffrini / Europress/AFP/Fabrice Coffrini

-

HÁTTÉR

Egy miniautó, ami igazából három, az alig álcázott új Mazda2, még egy nyálcsorgató Volvo-tanulmány, meg két újabb megfejtés a Nissan Juke jelenségre – 5 újdonság az idei Genfi Autószalonról, amikről mindenkinek tudnia kell.


  Mifelénk nem túl gyakoriak a miniautók, de Európa bizonyos piacain vagy mindenki ilyen 3,5 méter hosszú kis izékkel közlekedik a városokban (mert mással nem férne el), vagy ilyennel kezdi autóvezetői karrierjét (mert nagyobbat nem hajlandóak neki venni a szülei érettségire). A Peugeot-t és Citroënt is birtokló francia PSA és a Toyota 2005 óta közösen gyártja az európai piacra szánt minijeit Csehországban, de az unalmas és egyforma első generációval nem gurítottak valami nagyot. Éppen ezért lényegesen bátrabban nyúltak a Genfi Autószalonon most bemutatott másodikhoz. A parányi méretek nem változtak lényegesen, mint ahogy nem változott az sem, hogy három és ötajtós változatban is kaphatóak lesznek az újdonságok. Ami viszont változott, az a megjelenés. Míg az előző generációban alig volt jelentős különbség a három autó között, a mostaniaknak mintha semmi közük nem lenne egymáshoz. A legütősebbre talán a Toyota sikerült, aminek formáját állítólag egy AstroBoy nevű japán mangarobot ihlette. Ráadásul egy sor karosszériaelem és utastéri dekoráció színe egyénre szabható. A két francia mini már valamivel jobban hasonlít egymásra, kettejük közül a Citroën viszi a sportos vonalat. A C1 is megkapta az új Citroënekre kivétel nélkül jellemző vékony LED nappali fényszórókat, de azért klasszikus kerek lámpák is jutottak a tömpe orrára. Ránézésre a Peugeot lesz a luxusautó a három közül, többek között olyan nagyautós extrákkal, mint a tolatókamera, a kulcs nélküli indítás, vagy az okostelefon menüjét megjeleníteni képes érintőképernyő a műszerfalon. Ó, és nyitható vászon napfénytető is rendelhető lesz mindkét francia kocsihoz. Motorból háromhengeres benzineseket kapnak az apróságok. Az Aygóhoz csak az egyliteres 68 lóerős változat lesz elérhető, míg a Peugeot és a Citroën az 1.2 VTi-t is kínálja majd 82 lóerővel.  

-


Mit gondolj róla?

A bevállalósabb formák és a gazdag felszereltség szép dolog, csakhogy itt van az új Renault Twingo, ami mindezt legalább ilyen jól tudja, de még izgalmas technikája is van mindehhez. Sőt, ami még ennél is durvább, múltja. Pech, srácok.

  Kiskutyaként még egy pitbull is aranyos, nem igaz? Bár a Jeep Renegade-en nagyon is jól látszik, hogy miféle fából faragták, kis mérete és annak megfelelő játékos vonásai kedves terepjárót csinálnak belőle. A függőleges oldalfalú páncélszekrény-karosszéria és a Jeepek összetéveszthetetlen, sűrű rácsozatú szigorú hűtőrácsa egy dolog, de a lekerített sarkok, a kusza lökhárítók és a vidám hátsó lámpák olyan hatásosan hígítják az ordas formákat, hogy az ember szinte megsimogatná a cuki dzsipecskét. Ami akár két kivehető tetőlemezzel is rendelhető, hogy ne csak jól mutasson a tengerparti homokban, de lássák is, hogy ki ül benne.

-


A Renegade a Fiat-Chrysler új kisméretű összkerékhajtásos platformját használja, ami hamarosan a legkisebb Fiat SUV-változatában, az 500X-ben is bemutatkozik majd. Bár pózautónak tűnhet, az adatok alapján a Renegade nem hoz szégyent a Jeep márkára. Sima fronthajtással is kapható lesz, de aki komolyan gondolja, kétféle összkerékhajtás közül választhat. Az olcsóbb változat automatikusan kapcsolja be a hátsó tengelyt a hajtásba, ha az elsők már nem boldogulnak, és ha szükség van rá, egyetlen tapadó kerékkel is képes mozgásban tartani az autót. A kőkemény terepjárósoknak pedig terepáttétellel felszerelt Renegade-et is kínál majd a Jeep, ez a változat a Rubicon Trailt, a terepjárók Nürburgringjét is képes teljesíteni. Európában három benzin és három dízelmotorral lehet majd megvenni a Renegade-et, a leggyengébb 108, a legerősebb 168 lóerős lesz. Az öt- és hatsebességes kéziváltók mellett egy hatsebességes duplakuplungos, valamint egy, ekkora autóban szokatlanul nagy dobásnak számító kilencfokozatú automata is lesz a kocsihoz. Valamikor az év a második felében.

Mit gondolj róla?

Mostantól végre nem a Nissan Juke az egyetlen kis SUV, ami sarokban áll a fura kinézete miatt.

  A tavaly ősszel bemutatott mesés Concept Coupé tanulmány után Genfben is egy gusztusos koncepcióval jelentkezett be a Volvo. Ezúttal Concept Estate a neve, és a várakozások szerint a következő S80 kombiváltozatának, a V90-nek az előfutára lehet, de valószínűleg a jövőre bemutatkozó új XC90-esen is találunk majd néhányat a most bemutatott formai megoldások közül. Amiket alaposabban megnézve nem nehéz észrevenni, hogy a 70-es évek egyik legszebb kombijához, a Volvo P1800 ES-hez nyúltak vissza a kétajtós kombi karosszériájának megrajzolásakor.

-


Egy Volvót persze az ízléses és otthonos beltere tesz igazi Volvóvá. A márkánál kötelező barátságos formák, világos és jó minőségű anyagok itt is megvannak, de mintha valami hiányozna. Ó igen, a gombok. A Concept Estate az érintőképernyős vezérlés himnusza, a nagy központi tableten kívül mindössze hét gomb van a műszerfalán. De a különlegesen finom formaterv miatt még az a hét is kevesebbnek látszik. A következő évek Volvo tulajdonosai alaposan nézzék meg ezt a műszerfalat, jó esélyük van rá, hogy valami ehhez nagyon hasonlóval fognak találkozni új kocsijukban. Valószínűleg le kell azonban majd mondaniuk a csomagtér üvegpadlójáról és az alatta elhelyezett Kubb-szettről, de utóbbit Svédországon kívül úgyse értené senki.

Mit gondolj róla?

Ez annyira menő, hogy még a négyes metrót is simán elcserélnénk azért, hogy legalább egy megvalósuljon a Volvo utóbbi hónapokban bemutatott tanulmányautóiból.

  Hazumi a neve, de igazából Mazda2-nek hívják. A Genfben bemutatott Mazda kisautó tanulmány nagyon közel van az aktuális Mazda2-t hamarosan leváltó szériamodellhez. 2007-es bemutatásakor az elődjénél – és az összes kategóriatársánál – kisebb tömege miatt lett sztár a mostani Mazda2, de külseje, minősége és vezethetősége miatt is sokan szeretik azóta is. Azaz alapvetően nem nagyon van mit változtatni rajta. Ennek megfelelően a Hazumi tovább hangsúlyozza azt, amit elődje elkezdett, a könnyed sportosságot. Agresszív hűtőrács, erőtől duzzadó sárvédők, meredeken emelkedő övvonal – mintha a következő Dodge Viper lenne, nem is egy kisautó. Bár a stíluselemek nyilván szelídülnek majd egy keveset a szériaváltozatig, de a hangulat biztosan nem változik.

Mazda Hazumi Concept, 84. Genfi Nemzetközi Autószalon

-


Tanulmányautóknál nem minden esetben van így, de a Hazumiba motort is építettek. Az 1,5 literes turbódízel megint csak arról árulkodik, hogy itt nem egy valóságtól elrugaszkodott dologról van szó. A Mazda speciális Skyactive technikáját alkalmazó motor start-stop rendszerrel is párosul, és teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát. Tessék mondani, ki szerint fontos ez egy tanulmányautónál?

Mit gondolj róla?

A Mazda2 eddig is az egyik legéletrevalóbb kisautó volt a piacon, úgyhogy ezt a belevaló formát és ütős technikát látva nagyon nem lennénk most egy átlagos kisautó helyében.

  Ha a Touareg nagy és a Tiguan sem elég kicsi, akkor már nem kell sokat várni a megoldásra. A Volkswagen nem tud betelni a szabadidőautókkal, úgyhogy hamarosan egy Polo-méretű összkerekes is megjelenik majd a kínálatban. Legalábbis ezt üzeni a genfi T-Roc tanulmány, ami méreteit és technikáját illetően is egyértelműen a németek kisautójához áll legközelebb. A T-Roc ugyan háromajtós és kivehető targateteje van, de ezek csak trükkök, arra valók, hogy az is megnézze a tanulmányt, akinek eszébe sem jutna egy kis terepjáró közelébe menni. A lényeg a karosszéria méretein és arányain van, de valószínűleg az első és hátsó lámpatestek formája sem változik már meg gyökeresen a szériaváltozatig. Mellesleg a lökhárítóba épített hatalmas, kör alakú lámpák mintha egyenesen a Nissan Juke-ról, a kategória aktuális nagymenőjéről származnának. Az óriás burák a ködlámpák mellett egyébként forgatható keresőlámpákat is rejtenek, meg kamerákat, amiknek a képe az utastér kijelzőjén követhető – nyugalom, ez egy tanulmány, ilyen katonai extra garantáltan nem lesz a szériaváltozatban.

Volkswagen T-Roc Concept, 84. Genfi Nemzetközi Autószalon

-


Valószínűleg a most nagyon lendületesen domborodó kerékjárati ívek is megszelídülnek majd egy kicsit a sorozatgyártásra, de a T-Roc orrába épített kétliteres, 184 lóerős dízelmotor akár egy az egyben bekerülhet majd az igazi autó csúcsváltozatába is. Ugyanez igaz az elektronikus vezérlésű összkerékhajtásra is, ám az egyszerűbb változatok biztosan kaphatóak lesznek sima elsőkerékhajtásos kivitelben is.

Mit gondolj róla?

Nem így hívják majd és nem így fog kinézni, de 2016-ban jön a Volkswagen kisméretű szabadidőautója. Mi van, itt mindenki a Juke-ot irigyli?