435,31 km/h

-

HÁTTÉR

John Hennessey a fejébe vette, hogy lenyomja a világ leggyorsabb sorozatgyártású autóját, a Bugatti Veyront. Ehhez olyan kocsit kellett építenie, ami vastagon 400 km/óra feletti végsebességre képes, de úgy tűnik, hogy sikerült. Íme a Hennessey Venom GT, és a nem hivatalos sebességi világrekord.


Egy texasi tuningműhelyből jön. És nagyon megy. Hennessey Venom GT-nek hívják, és valamikor február közepén olyan gyorsan ment, mint sorozatgyártású autó előtte még soha. A gyártó által közzétett adatok szerint 435,31 km/órás sebességet ért el, és még csak nem is nagyon esett nehezére. A rekorderek szerint a Venom GT ennél többet is tudna. Állítólag még 435-nél is gyorsult, de az autót vezető Brian Smith kicsivel több mint 4 kilométer után kénytelen volt a fékre lépni, mert ekkora tempónál ahhoz is majdnem egy egész kilométerre van szükség, hogy emberi ésszel felfogható, 100 km/óra körüli sebességre lassuljon a kocsi. Egy nagy ovális pályán állítólag összejött volna a 450 km/óra is.



A rekordbeállításra február 14-én, a Kennedy Space Center 5,2 kilométer űrsikló leszállópályáján került sor Floridában, a méréseket egy GPS-alapú Racelogic V-Box segítségével végezték. Új hivatalos világrekordnak azonban több szempontból sem tekinthető a sebesség. A Guinness szabályai szerint a végsebesség mérését mindkét irányban el kell végezni, és a két futás átlaga adja a végeredményt. De ez nem is olyan egyszerű. John Hennessey, az extrém sportkocsi kitalálója állítólag két évig tárgyalt a NASA-val, hogy sort keríthessen a tesztre, de arra ennyi idő alatt sem sikerült engedélyt kapnia, hogy visszafelé is használhassa a kifutópályát. Plusz a mérésen nem volt jelen a Guinness képviselője sem, ráadásul a leggyorsabb sorozatgyártású utcai autó cím esetében legalább 30 példány legyártására van szükség, hogy meglegyen a Guinness rekord, ami a Hennessey Venom GT esetében szintén nem stimmel. A Venom GT-ből 29 fog készülni, és 11-re már vevő is akadt. Azaz még 18 eladó van belőle, egyenként kb. 300 millió forintért. De azért így sem marad Guinness rekord nélkül a Venom GT. 0-ról 300 km/órára hivatalosan is ez gyorsul fel a leghamarabb a világon, 13,63 másodperces ideje majd egy másodperccel jobb az 1200 lóerős Bugatti Veyron Supersporténál.


Szóval tényleg nagyon gyors, de tulajdonképpen mi is ez Hennessey Venom GT? Mint gyanúsan sok eszement autónak a világon, ennek is köze van a Lotushoz. Annyira, hogy a karosszériája alapjaiban megegyezik a Lotus legkeményebb sportkupéjának számító Exige-ével. Csak míg az Exige-ben eredetileg egy négyhengeres motor volt, addig a Venom GT motorterébe a Corvette hétliteres V8-asát passzírozták be a Hennesseynél. Két turbóval az oldalán, hogy biztosan ne lötyögjön. Az óriási motor beépítéséhez persze nem kevés átalakításra volt szükség az Exige karosszériáján. Természetesen az egész hátulját át kellett építeni a V8-as kedvéért, de a félelmetesen széles első sárvédők sem éppen Lotus alkatrészraktárából vannak. A Venom GT motorját egyébként Texasban szerelik össze, a kész autók viszont Silverstone-ban, Angliában készülnek.


A sok módosításnak az lett a vége, hogy a 900 kiló körüli Exige a karbon karosszériaelemek és keréktárcsák ellenére is 1244 kilóra hízott, mire Venom GT lett belőle. Ez pedig több mint 30 százalékos súlygyarapodás, ami egy sportkocsi esetében sosem jó hír. Csakhogy. A súly/lóerő arány másik tényezője is alaposan megváltozott, a Venom GT csúcsváltozata 1261 lóerőt tud, legnagyobb nyomatéka pedig 1565 Nm. Mindkettő nagyjából duplája annak, amit a szupersportkocsi kategória aktuális sztárjai, a Ferrarik és a Lamborghinik tudnak. Ebben a ligában már nagyon ritka a levegő, a legnagyobb ász pedig a Bugatti Veyron, annak is az 1200 lóerős Supersport változata. És épp ennek a 2010-ben mért 431 km/órás végsebesség rekordját döntötte most meg a Venom GT.


Hogy ne legyen baj a rengeteg lóerőből, a Venom GT műszerfalán három állásban szabályozható a motor teljesítménye. Kezdőknek ott a 800 lóerős program, a kicsit magabiztosabbak kerek 1000 lóerővel gazdálkodhatnak, a profik pedig mind az 1261-et kihasználhatják. Egészen 435,31 km/óráig. De John Hennessey szerint egyenes vonalban a leggyorsabbnak lenni még nem minden. A következő terv, hogy a világ legnevesebb versenypályáin azt is bebizonyítsák, hogy a rengeteg lóerő bár jó dolog, kis súllyal párosulva viszont egyenesen verhetetlen köridőkre képes. Sokat ígérő elképzelés, főleg mivel az 1,9 tonnás Bugatti ebben a versenyszámban aligha lehet ellenfél.