3-as metró - az alagút két végén a Miniszterelnökség és a főváros

Fotó: MTI/Mohai Balázs / MTI/Mohai Balázs

-

Lázár János szerint a főváros nem készítette el a 3-as metró felújításához szükséges anyagokat, Tarlós István szerint viszont ezeroldalas előkészítő anyagot juttattak el a Miniszterelnökségre.


Tarlós István biztos benne, hogy a kormány és a Fővárosi Önkormányzat még ebben az évben megtalálja és együtt biztosítja a forrást a 3-as metró felújításához. Tarlós szerint a probléma nem politikai vagy kommunikációs csata kérdése, és a munkálatok megindítása műszaki okokból nem halasztható tovább. A főpolgármester közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy a 3-as metró nagyobb forgalmat bonyolít, mint a MÁV, ezért biztonságos működése nem kizárólagosan budapesti érdek. A főváros, a BKV és a BKK előkészítette a felújítást, amelynek a tervezésére Budapest 635 millió forint uniós támogatást kapott – áll a közleményben. A részletes, körülbelül 1000 oldalas előkészítő anyagot költségbecsléssel együtt még az előző kormányzati ciklus alatt eljuttatták a Miniszterelnöki Hivatalba.   A szerelvények becsült költsége 60-90 milliárd, az infrastruktúra felújítása további mintegy 100 milliárd forint lenne, írja a főpolgármester.

Nem tudni, veszélybe került-e a felújítás

Egyelőre annyi tűnik biztosnak, hogy kevesebb uniós forrást kap Budapest, mint amennyi a közlekedésfejlesztési tervekhez kéne. Az Index hírportál csütörtökön írta meg, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter magához vonta a rövid és középtávú fővárosi uniós projekteket, és azokat „lehúzta a listáról”.   Ezek között azonban legalább öt projekt van, amelyek közül az egyik a 3-as metró felújítása.   Nem született olyan döntés, hogy elvennének minden fejlesztési forrást a fővárostól, bármilyen döntés csak szeptemberben várható – ezt Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára mondta a Duna Televízó Közbeszéd című műsorában.

A 3-as metrót

1970-ben kezdték építeni, 1990-ben adták át az Árpád híd és az Újpest-Városközpont közötti szakaszt. A pálya annyira rossz műszaki állapotban van, hogy 2011 vége óta a maximális sebesség 60 km/óra. A műszaki hibákat jórészt a szigetelésen átszivárgó talajvíz okozta.