2014 tényleg a lila szín éve?

-

HÁTTÉR

Vannak színek, amikre rákattanunk, a fülbevalótól akár a cipőkig ezután kajtatunk. Vannak ruhák, amik a szekrényünkben lógnak, és csodálkozva szembesülünk azzal, hogy féltucatnyi egyféle színű. És vannak koloristák, akik évekkel korábban megálmodják, hogy milyen színért bolondulunk idén.


A legismertebb színfelelős, a Pantone 2014 színének az orchidea lila egy ragyogóbb árnyalatát (Radiant Orchid) nevezte meg. A félévszázada alapított cég színkatalógusa a textilipar közös szótára, dolgozói a színekhez társított kódokat használják világszerte. Bár a cég csak 2000 óta pozicionálja magát éves színelőrejelzőnek, jóslatai nemcsak a divatban, hanem más felületeken is érvényességek, a lakberendezésen át, a szórakoztatóiparon keresztül a politikai megjelenésig.


A szín a fukszia és lila keresztezése, cseppnyi rózsaszínnel megspékelve. Alaphangon kreativitásra, eredetiségre ösztönöz, emellett árad belőle az életöröm, a szeretet és az egészség. Ez a lila árnyalat magával ragad és elcsábít - olvasható még a Pantone leírásában.

-


Színesbe’ csúszunk

Főképp a ruhatárunkon tudunk uralkodni, de a tehetősebbek otthonuk terének elemeit is gyakrabban változtathatják. A jó kislányos elv, hogy hideg színeket hideggel, illetve a meleget meleggel viseljünk kizárólag, szerencsére már évek óta megdőlt. Persze furcsa volt először a piroshoz a narancs vagy a lila, de ez a kombináció mára már unalmassá is vált. Nehezebb megszokni a neon árnyalatokat, amik reneszánszukat élik, csak eredeti fekete párt tompítottuk és pasztellel futunk ki vele az utcára.

 


Amikor a divatvilágba belapozunk ezek az irányok csak gondos kezek kijelöléseiből láthatóak meg. Egymás mellé helyezve sok-sok divatcég egy-egy darabja valóban képes szín- vagy stílusdominanciáról szólni. Bizonyos tervezőket viszont ez egyáltalán nem is érint, másokat meg csak részben foglalkoztat. A szín inkább egy jellemző, közös hangulat közvetítője lesz. Nézzünk erre egy példát! Tomcsányi Dóri legközelebb februárban, a párizsi textilvásáron fog új anyagokat válogatni a 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójához. A 2011-es, a zsírkréták és a Charlie és csokigyár képi világába repítő kollekciója volt az első, nemzetközileg is átütő sikere. A fiatal divattervező azóta is a bátor színpárosításairól, illetve a klasszikus vonalvezetéséről ismert. Ahogy a VS.hu kérdésére Dóri elmondta, ő is figyeli a trendeket, az aktuális Pantone szín őt is befolyásolja.

De persze semmi sem véletlen. A színekhez kötött jelentések nagyon fontosak. A Pantone is így álmodik, az év kiemelt színéhez gondolat is jár. Az orchidea lila a főszín, de mellette ott vonulnak még páran: egy pihent kék (Placid Blue), egy vintage lila (Violet Tulip), egy nyárias zöld (Hemlock), egy kedves homok (Sand), egy semleges, tömör szürke (Paloma),  egy fűszeres piros (Cayenne), egy erős sárga (Freesia),  egy trópusi narancs (Celosia Orange) és egy vibráló kék (Dazzling Blue) - ezek variációiból áll össze idén egy “modern twist”. Ha képbe akarjuk látni: egy magabiztos nő fog sétálni egy virágos réten át. A hangulat kicsit nagyvárosi önmegvalósító, ami közben feminin és kedves, meg néhol vadba megy át.

-


A dori tomcsanyi ruhák sem mellőzik az ideát. Most tavaszra, nyárra - a korábbi Panel kapszulakollekció folytatásaként - a 70-80-as évek lakótelepeinek élete és ruhatára lett újragondolva. Nem unalmasan és szürkén: élénk narancssárga, sőt pici rózsaszín is felbukkan. Időutazásra számíthatunk az év második felében is, mert mint Dóritól megtudtuk, a következő őszi-téli kollekcióját “régi síelős” képek inspirálták.

A slideshow végignézésekor egy hangsúlyos zöld-kék párosításra is felfigyelhettünk, ami éppen rímel a nagy divatvárosok kifutóin zajló tavalyi „versenyre” is. A Pantone 2013 színének a smaragdzöldet (Emerald) jelölte ki, de azt a fashonista.com remek összevetéséből tudjuk messze megelőzte a kék, sőt a piros is. Persze a zöldet a divatban általánosan kerülik, óvakodnak tőle, nehéz színnek tartják.

 

szinvaltos_anyag A CES elektronionikai kiállításon már színváltós anyagot is mutattak be: a lilától a kékig tudja magát átszínezni

Színszerűsítsünk

Nem ilyen Pantone uralmat említ a VS.hu-nak az Intercolor magyarországi képviselője, Bajczár Éva. „A Pantone sztenderdje a kommunikációban fontos” - véli. A 14 tagországgal működő Nemzetközi Színbizottság munkája elsősorban a textilgyártókra van hatással. A tagok két évre előre döntenek közösen a színekről, idén ősszel, Düsseldorfban már a 2015/2016-os őszi-téli színeket határozták meg.

Bajczár Éva elmesélte nekünk, hogy az egyes országok képviselőinek bemutatóiban felismerhetőek nemzeti karakterjegyek, de mindig vannak párhuzamos víziók is. Minden mérlegelés nélkül az Intercolor szezonra vonatkozó ajánlása és Pantone fenti színei között sok átfedésre bukkanhatunk. Vannak élénkebb, sportos színek meg egzotikusak is, de jelen vannak a világosak, többféle pasztell. A Bizottság 2007 után 2015-ben is Budapesten fog ülésezni.

 

„Minden színhez minden szín megy, ha a megfelelő árnyalatot választjuk.”

Szóval ez a lila még sehol sem bukott ki óriási mértékben. Ez valószínűleg sokakat megnyugtat, mert ahogy Víg Zsuzsanna, divatmarketing szakértő elmondta nekünk, ő is találkozott negatív reakciókkal. „Alapesetben a lila sem egy egyszerű eset, egyesek szerint sápaszt, öregít, nehezen kombinálható. A lényeg, hogy nem egy univerzális szín, a kifutókon alig lehetett látni, sokkal több volt a rózsaszín és babakék” – tudtuk meg Zsuzsitól, akinek amúgy a lila személyes kedvence.


Lakások, helyek

A lakberendezésben már megszokhattuk ezt a színt. Valahogy a lila, piros-sárga kombinációval évek óta befészkelte magát a fiatalos lakásokba, ki se lehet robbantani. Vagy másik verzióban lehet ismerős: lila zölddel. Továbbra is divat a DIY és természetes anyagok használata. A pasztellel itt is sok minden megy, így a lila is, plusz ha a divattól függetlenül belevesszük a barnát is, visszafogott, temészetes otthont alakíthatunk ki. Még a webdizájnban is felfedezhetők ezek a trendek. A PayPal új honlapján a hivatali szürkét melegítette fel pasztellal. Ugyanígy a természetes színek is felerősödtek az online felületeken, gyakrabban láthatunk zöldet, kéket és sárgát. A technika egyszerűsődése a színhasználatra is hatással lett, sokkal menőbb egy szín kiemelése, mint egy nagy tarka rét.


A „lila-hír” így, akiknek már ez megvan, legalább megnyugtató, költségkímélő, bár azt is megtanultuk már, hogy elég egy új kiegészítő vagy egy kis átrendezés és a megjelenésünk, az adott terünk új benyomását kelti. A lényeg, hogy még semmi sem dőlt el, lehet, hogy lesz lila tobzódás, lehet még nem, de ha lesz, se biztos, hogy észrevesszük. Továbbra is maradhatunk a kedvenc színeinknél, amiket, ki tudja, a trend is befolyásol.