12 éves a magyar Facebook

Fotó: VS.hu/Zagyi Tibor / VS.hu/Zagyi Tibor

-

12 évvel ezelőtt, 2002. április 14-én kezdte meg működését az iWiW. Az immár 12 éves magyar közösségi oldal ma körülbelül annyira menő, mint a szandál zoknival. De annak idején még lelkesen kapkodtunk a meghívókért. Mi lett vele azóta? Milyen közösségi oldalakon lógtunk nap mint nap? Mit használunk ma? Lessünk be a körlevelek, klubok, lájkok és álművész Instagram-fotók világába!


Önök mikor léptek be utoljára iWiW-fiókjukba? Emlékeznek még egyáltalán, milyen e-mail címmel és jelszóval regisztráltak annak idején? Ha már 12 éves lett, mi azért kíváncsiságból meglestük a szülinapost, hogy mennyit változott az idők során a még Wiw néven indult közösségi oldal. A belépést követően rögtön ipari mennyiségű hirdetéssel és ismerősök ősrégi fotóival találkozhatunk, valamint egy szavazás keretében az iWiW megkérdezi tőlünk, hogy szeretjük-e a cicákat. A hírfolyamban mindössze egy bejegyzés szerénykedik az elmúlt egy hétről, a chat pedig kong az ürességtől. A Facebook hazai térhódítása előtt természetesen jóval nagyobb volt az élet, hiszen 2005 és 2010 között ez volt a leglátogatottabb magyar oldal. A bekerülésért ádáz küzdelem zajlott, az élelmes felhasználók pedig pénzért árulták meghívójukat. Életünket körlevelek keserítették meg, melyek a legtöbbször irreálisan könnyű pénzkeresési módszereket ajánlottak figyelmünkbe. (Azóta kiderült, hogy Bill Gates valóban szétosztogatja a vagyonát – a szerk.) Érdekes módon volt olyan felhasználó is, aki körlevélben nyilvánította ki, hogy mennyire utálja a körleveleket. Mivel a chat és a like funkció csak később vált elérhetővé, megelégedtünk az üzenetküldéssel és a közös üzenőfallal, csevegésre amúgy is ott volt az MSN. Az iWiW egyik legnagyobb és talán utolsó sikeres dobása a labdarúgó-Eb és -vb idején futó tippjáték volt. A sportfogadók minden meccs után azt sasolták, sikerült-e megelőzni ismerőseiket a ranglistán, és úgy örültek néhány bezsebelt pontnak, mintha egy kisebb vagyont nyertek volna a győztes tippel. A közelgő végtől azonban sem ez, sem az új funkciók és a megújult külső nem mentette meg a közösségi oldalt, mely mára teljes mértékben az enyészeté lett.



A mára temetővé vált oldalon már nem látszik, hogy valaha a legmenőbb volt a magyar interneten. Itt tanultak meg a netezők közösségi oldalt használni, ami még most is látszik a facebookos statisztikákon. Magyarországon még a nagyik fele is facebookozik, mert az elmúlt tíz évben megszokták a képek, szövegek, linkek megosztását. Ebben még Svédországot is megelőzzük, ott csak az idősek negyed rendelkezik profillal. Az első szerelem mellett az iWiW az első sztárja is volt a hazai netnek. 2006-ban közel egymilliárd forintért vette meg a Magyar Telekom az addig csak Wiwnek hívott szolgáltatást. Egy évvel később pedig rendőri kísérettel, csinnadrattával költöztették át az oldalt egy új szerverparkba. Tudnak még egy weboldalt, amelynek járt felvezetőkocsi?


Mielőtt még hazánkban is mindenki vadul lájkolgatott volna Facebookon, lezajlott a Myspace-őrület. Ez leginkább a zenerajongó fiatalokat – és persze a zenekarokat – hozta lázba. A közösségi élet itt leginkább abban merült ki, hogy a többség próbált minél csicsásabb profilt készíteni. Az egyedi háttér, a kellően művészi profilkép alapelvárás volt. Mivel automatikusan elinduló zenét is be lehetett állítani, a jól megválasztott muzsika tette fel a pontot az i-re. Azonkívül, hogy a felhasználók kifejezhették önmagukat, mai szemmel nézve nem nyújtott túl sokat a Myspace, és ezen még a remek játékok sem segítettek. Pedig azok tényleg komoly függőséget okoztak! Hiába szállt be a bizniszbe Justin Timberlake is, a Facebook hamar kiütötte a nyeregből a Myspace-t, ahova ma már csak nosztalgiázni néznek be az emberek.

Szófal, kanapél a szívem,
Elnyújtózik az Iw Íwen.

Csoda történt!
Járok a wiwen.

Üdv a klubban!

A 2006 áprilisában indult myVIP próbált az iWiW babérjaira törni. A szintén magyar közösségi site 2009-ben már 2,5 millió felhasználóval büszkélkedhetett. Hogy mit is csináltunk a myVIP-en? Kluboztunk! Olyan csoportosulásokhoz csatlakozhattunk, mint például „Akik az iWiW-en is rajta vannak”, „Utálom a sulit”, „Akik dohányoznak”, sőt, még myVIP-klub is volt. Ha pszichológiai szempontból akarjuk megközelíteni a kérdést, akkor valószínűleg a közösséghez való tartozás iránti vágy vezérelt mindenkit. Aki pedig a myVIP helyett alternatív, fiatalos oldalhoz szeretett volna tartozni, az a Hotdogon élte a wannabe tinisztárok életét.

A Facebook hazai népszerűségét nemigen kell taglalni, nem véletlenül mondják, hogy aki nincs fent a Facebookon, az nem is létezik. Az Instagram sem nagy kaland már, hisz tudjuk, hogy itt egy teljesen hétköznapi képből fél perc alatt „művészfotót” rittyenthetünk egy szűrő segítségével. Ha ki kéne választani napjaink egyik legtrendibb közösségi oldalát, akkor az egyértelműen az ask.fm, ahol vadidegenek tehetnek fel nekünk kérdéseket, akár névtelenül is. Könnyen hihetnénk, hogy a kutya sem akar másokat kérdezgetni, ám az ask.fm sikere megkérdőjelezhetetlen a tinik körében. Azt sem mernénk egyelőre megtippelni, hogy melyik lesz a következő közösségi site, amelyet mi, magyarok is tömegesen megrohamozunk. Hiába kényszerített minket a Gmail, hogy létrehozzuk Google Plus profilunkat, az oldal pont olyan szórakoztató, mint az iWiW. De ezt se kell bemondásra elhinni, szívesen küldünk róla bizonyító értékű fotót. Mondjuk Snapchaten.