18
Figyelem! Felnőtteknek szóló tartalom.

Vissza a VS.hu-ra

Neue ungarische XXX – A magyar pornósztoriXXX

MESE
Pornó helyett

A magyar pornósztori
XXX NEUE UNGARISCHE

Ventura azok közé a színészők közé tartozik, akik még a mostani ínséges időkben is megengedhetik maguknak, hogy megválasszák, milyen típusú filmekben szerepeljenek.
„Most a sztárok önmegvalósításának korát éljük. Posztolj képeket, aztán a rendezők majd amiatt választanak, hogy van egy sztárértéked a sztártőzsdén” – mondja Antal Gergő pornófotós, aki szerint ez sokkal jobb, mint az az időszak, amikor a rendezői önkény döntött arról, kiből lehet sztár.

Nem halott, csak tetszhalott


„Én is csináltam egy csomó újdonságot. Például nem szóltam bele a szexbe, nem volt a film agyonvagdalva. Mondtam, ha jól csináljátok, akkor nem is állunk meg. Csak látványos legyen.”
– Kovács „Kovi” István, rendező, producer

Kevesebb a pénz és ritkábbak a forgatások, de vannak arra utaló jelek, hogy idővel a nagyobb cégek összefognak, ugyanúgy, mint a zeneiparban.

Hőskor


„Nekünk mint kis országnak a pornó egy lehetőség volt: sok külföldi jött és hozta ide a pénzét.” – Antal Gergő, pornófotós

A vizuális kielégülés evolúciója


„Csak vizuális információ, audió meg text megy, semmilyen betegség nem terjed, nincs lehetőség fizikai erőszakra. A pénzt viszont kiméletlenül transzfereli a hitelkártyarendszer. Nem lehet átverni.” – Antal Gergő

25mrd HUF

Akik a nagy pénzt kaszálják


„Nem akarjuk ellenőrizni sem a vinyó tartalmát sem az adatforgalmat. Én azt állítom, hogy akinek képernyője van Magyarországon, az akarva-akaratlanul is szexképeket fog látni valamikor. És azért akkor fizetni kellene. Én kérnék egy kis részt minden Magyaroszágon értékesített képernyő után” – Antal Gergő

Livejasmin

~ 20 millió katt
(111*)

Youporn

~ 25 millió katt
(103*)

Pornhub

~ 80 millió katt
(82*)

Amazon.co.uk

~ 26 millió katt
(102*)

Huffingtonpost.com

~ 79 millió katt
(80*)
* Alexa világranglista-helyezés

Kicsiben, pornó KKV


„Nem tartunk fenn luxus szerkesztőséget, nem járunk Mercedesszel, de azért szerényen meg tudunk élni. Amikor azt mondom az embereknek, hogy a Tutti Fruttinak dolgozom, ők rendszerint azt hiszik, hogy ez egy százemeletes üvegpalota, ahol 96 ezer ember megfordul. De a valóság távolról sem ilyen pompás.” – Tibor, a Tutti Frutti Party tördelője

Megnyugtató befejezés: Az ellophatatlan „nempornó”


„Régen a Private hetvenezer dollárból forgatott itt egy filmet. Ma harmincezer forintból már tudok komplett egész estés mozit csinálni.” – Frank Holzer

S zebb napokat is megélt már a magyar pornó: a videómegosztók, az ingyenes tartalmak és a válság megtépázták a szakmát. De azon kevesek, akik talpon maradtak, nem hagyják magukat. Még akkor se, ha csak perverzek szűk köréhez szólnak a jövőben.

„Mindent én csinálok, szerződést írok, segítek bepakolni, és közben még szerepelek is” – mondja Krisztina Ventura, aki nem csak 15 Oscar-díjjal kitüntetett pornószínésznő, de emellett titkárnő, asszisztens és „rendezvényszervező” is egyben. Igaz, az iparon belül maradva.
Amikor belépünk a studióként funkcionáló kis pincehelyiségbe, Ventura éppen jelmezt próbál. Nem tervezte be a forgatást, de a felkért színésznő nem jött el – nem egyedi eset, több interjúalanyunk is panaszkodott a megbízhatatlan „sztárokra” –, a két fiatal fiú viszont vidékről utazott fel. Nem küldhetik őket csak úgy haza. Ha már fizettek nekik, elkészül valami „szoft” anyag.

Nagyon ritkán vállal jelenetet férfival, így most sem megy bele abba, hogy aktusra is sor kerüljön. A forgatást nem látjuk teljes egészében. Amíg ott vagyunk, lényegében annyi történik, hogy egy vonalzóval veri a meztelenre vetkőzött férfiak fenekét.

Az interneten fellelhető kalóz és ingyenes pornográf tartalmak, mint a zeneiparban, a régi iskolás készítőket új utak és értékesítési modellek felé terelték. A valóságban ez azt jelenti, hogy minden kisebb költségvetésből készül, a színésznőknek kevesebb pénzért jobban meg kell dolgozniuk. A sztárok ma már nem úgy születnek, hogy a rendező megkedvel egy feltörekvő tehetséget, és aztán valamelyik nagy stúdió szerződést kínál neki. Sokkal inkább magukat kell promotálniuk, és kiharcolniuk, hogy a felhasználók csökkenő fizetési hajlandósága mellett is legyen elegendő munkájuk.

Frank Holzer rendező, producer és színész, Krisztina Ventura munkaadója is ezen a véleményen van. Szívesebben forgat olyan lányokkal, akik aktívak Facebookon: „Ha van húszezer követője, akkor azokkal meg is osztja majd az új filmje hírét” – mondja.

„A pornópápa Kovi új lehetőségeket keres, mert a régi szép időknek végleg vége” – állt Kovács „Kovi” István felnőttfilmes rendező és producer arcképe alatt a Blikk novemberi cikkében. Ennek hatására többen is megírták, hogy súlyos válságban a szakma. Szavait félreértelmezték – mondja Kovi, amikor irodájában fogad minket. Az ipar nem halott, csak „tetszhalott”.

„Nem nagyon vannak már megrendelők Magyarországon. Talán csak egy-két olasz cég forgat nálunk. De ez nem csak itt igaz. Amerikában is néhány nagyobb stúdió készít új produkciókat, a többiek csak újravágják a meglévő filmjeiket. A terjesztők ma már csak a töredékét lennének hajlandók fizetni annak, amit régen fizettek."

„Az meg nem működik, hogy kevesebb pénzből ugyanolyan minőséget állítsunk elő” – mondja Kovi.

A külföldi piacok nélkül meg nincs értelme semmibe belevágni. „A magyar piac soha nem volt semmilyen szempontból érdekes, még a magyar filmeknek sem ” – mondja Antal Gergő. A hazai fogyasztóknak régen sem volt elég pénzük, de a helyzet súlyosbodott: beütött a válság, miközben az interneten illegálisan szinte minden film ingyen hozzáférhető lett. Ennélfogva hiába generálják a pornóvideók az internet forgalmának 30%-át, a hasznot a törvényen kívüli pornóvideó-megosztók, valamint az élőkamerás szexoldalak fölözik le.

A kilencvenes években több külföldi producer is nálunk horgonyzott le, és nagyban forgatott. Forrásaink szerint Kovi távolról sem tartozott a legnagyobb halak közé, de akiknél az igazán komoly pénzek mozogtak, kerülték a rivaldafényt. Hazánkban a kedvező körülmények miatt ugyanis nagy lökést kapott a pornó. Ukrajnában és Romániában a korrupció extraköltségeket jelentett volna, Lengyelországban túl erős volt a katolicizmus befolyása, a Balkánon pedig háború dúlt, így csak egy maréknyi ország maradt – ezek egyike volt Magyarország – ahol a felszabaduló piacon a befektetők úgy látták, megérheti felnőttfilmek gyártásába kezdeni.

Mindennek hála, Magyarországon hirtelen sokaknak adott megélhetést a felnőtt filmes ipar. Még Kabai Zoltán jobbikos politikusról is kiderülhetett utólag, hogy a rendszerváltás után több mint száz nemzetközi produkcióban szerepelt. Ez egy olyan időszak volt, amikor nagy sikere volt a mesefeldolgozásoknak, akkor készült például a Hótehénke (amelyben Kabai játszotta Hapcit, a törpét), valamint a Piroska és a farkak, de a Men in Blacknek is elkészült a magyar gyártású felnőtt verziója. Kovi nem győzi sorolni a díjnyertes filmjeit: elmondásai szerint számos szakmai elismerést kapott például a Porn Wars, A bujaság kertje és Az élvezetek nagykövete. A legnagyobb sztárokat pedig úgy hívták, hogy Monique Cuvet, Michelle Wild, Elisabeth King és Sandra Iron.
Gábor véletlenül keveredett bele a szakmába. Pályakezdő fotósként hallotta, hogy van egy tapasztaltabb olasz profi, aki asszisztenst keres magának, de azt nem tudta, hogy pornóról lenne szó. Amikor pedig meglátta, hogyan dolgozik a mester, már nem is bánta. „Amit kiadott a kezei közül, az gyönyörű volt” – meséli.

Főnöke – akit nem szeretné, ha megneveznénk – technikailag a legfelkészültebbek közé tartozott, ráadásul annyira perfekcionista volt, hogy saját lakásában rendezett be magának minden helyszínt. De tényleg: az asszisztensei olykor telefonfülkét szereltek be a budapesti bérleménybe, máskor pedig kisebb stúdió-börtönt vagy éppen repülőgépbelsőt alakítottak ki itt, Ferihegyről kölcsönkért ülésekkel. Gábort aztán innen csábította magához egy kanadai-amerikai producerpáros, hogy legyen az ő budapesti produkciós menedzserük.

A szakma valahol a szürkezónában mozgott, de attól nem nagyon kellett félni, hogy valakit átvernének. „Nem voltak számlamozgások, nem volt bejelentve senki, de minden modell ki lett fizetve” – meséli. Voltak jogászaik, a színésznőkkel négy-öt oldalas szerződéseket írattak alá, annak érdekében pedig, hogy megbizonyosodjanak a modellek nagykorúságáról, fényképet készítettek róluk a személyit és az útlevelét az arcuk mellett tartva.

A modelleket és színésznőket gyakran hirdetési újságokban toborozták. Rendszerint erotikus modellkedésről vagy valami ehhez hasonlóról volt benne szó. „Én is csináltam castingokat” – meséli Gábor– „Voltak, akik nem tudták, hova jöttek. Páran ki is fordultak, amikor megtudták, miről van szó.” Akik maradtak, azokat a pénz motiválta: tíz éve egy másfélórás fotószetért akár 15-20 ezer forintot is kaphattak.

Persze a produkciós menedzser is relatíve elégedett volt: „Havi háromszázezret kaptam. Az jó pénz volt, bár Amerikában a mekiben fizetnek ennyit egy eladónak. Ezzel megvették a lojalitásomat, a szaktudásomat és a kapcsolatrendszeremet. Egyszerre voltam fotós és intéztem a gyártást. Ez nagyon megérte nekik.” – foglalja össze.

A problémák csak 2004-felé jöttek. „Beszólogattak a cégnél, hogy csökkentsem a költségeket. Ilyen korábban nem volt. Régen azt mondták volna: vedd meg és kész” – meséli Gábor, aki ezután hátat fordított a szakmának, és ma sajtófotósként dolgozik. A cég, ahol dolgozott ezután hamar lehúzta a rolót.

„Az embereknek nagyobb igényeik vannak, mint simán csak a play gombot megnyomni. Erre jött be a LiveJasmin a webkamerába mutogatós és közben percenként fizetgetős műfajjal – érzékelteti Antal, mi változott az iparban – „Itt ügyfelek vannak, meg direkt visszajelzés. A felhasználó úgy érzi, hogy be van vonva az egészbe. Más ez, mint kivenni egy filmet.”
A LiveJasmin az Alexa.com webforgalommérő weboldal szerint a világ 111-dik leglátogatottabb oldala. Amióta berobbant a köztudatba, egyet jelent a sikeres onlinepornó-vállalkozással. A szakmabeliek többsége is csak szuperlatívuszokban beszél róla. Tulajdonosa, Gattyán György, akit a Napi Gazdaság legutóbbi listáján a harmadik leggazdagabb magyarnak kiáltottak ki. 2012-ben 25 milliárd forint árbevételt generáltak cégei.

„Nagy ötlet volt annak idején, hogy a lány felnyitja otthon a laptopot, leül, és ott teljesíti a felhasználók kéréseit” – mondja Antal, aki látszólag nagyon odavan a koncepcióért – „Miért kéne a csajoknak azt a szexualitást megélniük, amit a rendező akar? Itt nem kell kitalálni egy rendezőnek az ügyfél gondolatait, hanem az ügyfél direktben mondhatja a színésznőnek. Lehet, hogy mást se szeretne, csak annyit, hogy mosolyogjon a kamerába. És akkor ezért fog fizetni. Ez a vizuális kielégülés evolúciója, és a végén majd kiderül, hogy a userek lesznek a legjobb rendezők.”
Ennek ellenére a szakma öregfiúi nem kaptak az alkalmon, hogy maguk is meglovagolják a trendet. „A Jasminnel nem lehet versenyezni. Mivel ők voltak az elsők, rengeteg év előnyük van. Én nem túlságosan értek az internethez, de azt gondolom, hogy ők azért voltak merészek és újítók, mert abban hinni kellett, hogy az internet a tárcsázós modemből felfejlődik erre a sebességre” – mondja Kovi, aki ugyan maga is üzemeltet egy kisebb live chatet saját amatőr szexoldalán, de nem gondolja, hogy ez profilja fontos részét képezné.

V annak oldalak, amelyek kevésbé nyerték el a szakma rokonszenvét, és ezek a látogatóttság terén még jobban teljesítenek, mint a LiveJasmin. Ilyen például a Pornhub és a Youporn, amelyek az Alexa.com szerint a világ 82-dik, illetve 103-dik leglátogatottabb oldalai. Mint arra nevükből is következtetni lehet, ezeket online videonézésre lehet használni, méghozzá teljesen ingyen.

Az ilyen, úgynevezett streaming-oldalak jelentős része a Mindgeek nevű cég tulajdonában vannak. A vállalat jogelődjét, a Manwint 2013 októberében adta el Fabian Thylmann német válalkozó. A LexisNexis adatbázis alapján az eladási ár százmillió dollár volt.
Thylmannról és az üzleteiről azt érdemes tudni, hogy újra és újra felkeltik a hatóságok érdeklődését. Adócsalásért például rövid időre rács mögé is került, a szakma szempontjából azonban az igazán nagy problémát az jelenti, hogy az említett oldalak nagy részét illegális, letorrentezett DVD-filmek teszik ki. Az üzemeltetőknek pedig nem érdekük, hogy ezeket a tartalmakat távol tartsák az oldaluktól. Így lassan a készítők tönkremennek.

A zene- és filmiparnak is rengeteg problémát okoz az internet, a profi pornó viszont az előbbiekkel szemben, úgy tűnik, képtelen az érdekérvényesítésre. Miközben az ingyenes pornót egy hatalmas konglomerátum adja ki, a fizetős tartalmakat nincs, aki összefogná, hiszen az elmúlt tíz évben pont azok a nagy kiadóházak mentek tönkre, amelyek a kiadványokat világszerte értékesítették. „A rendezők meg a sztárok maguk adják ki a filmeket. Mindegyik más stratégiát követ, mindegyik rossz. Szétaprózódik a tudás” – mondja Antal – „A pornó technológiailag elől jár, de jogilag csak követi a szórakoztatóipar többi ágát. Azt várja, hogy a zenészek meg a filmesek kiharcolják a jogvédelmet.”

100.000.000 US$ *
250.000.000 US$ *

A legnagyobb patináns amerikai napilapok és a legnagyobb pornóoldalak ma már ugyanabban a ligában játszanak.
* A cég becsült értéke.

Az 1990-es években legendásnak számító Tutti Frutti Party szerkesztőségében fogad minket Tibor. Ez tényleg nem üvegpalota, de a lepusztult budai villa mementóként emlékeztet egy rég elmúlt hőskorra, azokra az időkre, amikor még 11 lapot adott ki a kiadó, és a köztudat része volt a TFP. Ma viszont azon is meglepődünk, hogy egyáltalán létezik még a vállalkozás.

Tibor készségesen elmagyarázza a magyar pornólapok és amatőr-videózás helyzetét. Régen, azt mondja, 40-50 ezres példányszámokat is simán elértek, ma már csak két-háromezret kiadványonként. De nem bánja, szerinte egy tízmilliós országhoz mérten ez a normális szám „A zeneiparban is annyi után jár az aranylemez” – mondja.

A cég emellett szexshopokat üzemeltet, és alkalmanként leforgatnak egy-egy filmet is, bár ezek nem a Kovi-féle „művészfilm” kategóriába tartoznak. Ahol lehet, inkább spórolnak, hiszen filmjeiket nem a minőségük miatt fogyasztják, hanem a történet miatt: átlagemberekről mesélnek, olyanokról, mint maguk a nézők. „Gondolj bele, van egy pocakos pali, aki elképzeli, hogy milyen jó lenne a szomszédasszonyt megkefélni. Na, mi tulajdonképpen ezt adjuk nekik” – mondja Tibor.
Ennek megfelelően főleg az amatőr forgatások mennek, hétköznapi párok jelentkezését várják, akik hajlandók 25 ezer forint tiszteletdíjért beengedni a kamerát a lakásukba.Velük nem csak azért olcsóbb forgatni, mert nem jár nekik sztárgázsi, hanem azért is, mert ilyenkor nem kell elvégezni a különféle méragdrága szűréseket – tudjuk meg Frank Holzertől.

A Daily Dot írta meg, hogy már a nyugati piacokon is csökken a kereslet a fizetős tartalom iránt. Az Egyesült Államokban például úgy becsülik, hogy a fogyasztóknak mindössze 10-20 százaléka hajlandó fizetni a filmekért, 2011-ben átlagosan évi 47 dollárt költöttek az amerikaiak pornóra. Persze vannak kivételes országok, így például Japánban ennek több mint a háromszorosát, 157 dollárt költenek egy évben az emberek, de nekik saját iparuk is épült ezen igények kielégítésére, ma már kétszer annyi filmet készítenek, mint a két és félszer akkora lélekszámú Egyesült Államok.
Mivel minimális a fizető vendég, és szinte minden elérhető ingyenesen, Holzer rájött, hogy át kell állni a rétegfilmekre. Itt nem annyira a történeten van a hagsúly, hanem azon, hogy olyan igényeket elégítsen ki, amelyek megfilmesítését talán már nem érdemes ellopni, letorrentezni és feltölteni egy videómegosztó oldalra. Így, akit ez érdekel, mindenképpen fizetni kényszerül.

Tulajdonképpen nem újdonság, amit csinál, a különleges ízlések kiszolgálását már korábban elkezdték az iparban. „Az emberek nagy részének van valami fétise, valami kattanása” – mondja Gábor. Az évezred elején a profik felé is voltak olyan igények, hogy a lányok mézzel locsolják magukat, esetleg legyen rajtuk sportzokni, vagy pelenka és a szájukban cumi. „A fenekelés, a lakk és a bőr már akkor is inkább mainstreamnek számított” – mondja.

Holzer viszont ennél is tovább ment. „Régen volt kábé 17 téma, olyanok mint az anál, a turistaszex, a casting vagy a szilikonos mellű nők. Ezeket ellopták” – meséli – „Most van 160-170 téma, amit nem tudnak ellopni. Ezek hatvan százaléka nem pornográf, például a dohányzás, a böfögés vagy a női birkózás. Egy jó nő böfög, én felveszem, és holnap Szingapúrban megveszik tőlem.” A tapasztalt szakember szerint női birkózással is meg lehet keresni négy-ötezer dollárt egy hónapban. De nagyon keresett kategória a defibrillátorozás is, ebben az történik, hogy kórházi díszletek között eljátszanak a művészek egy-egy defibrillátoros újraélesztést.

Ezeknél a filmeknél persze más a formátum. Az anyagok rövidek, és csak a lényegre koncentrálnak. Ha forgatnak, felvesznek ötven percet. Abból lesz egy félórás mozi a német piacra, és tíz ötperces film a többinek. Egy ilyen klip ára aztán hat és 12 dollár között mozog. Bár ez elsőre soknak tűnik, van akinek megéri. „A magyar nem ad ki érte pénzt, ha fenn van ingyen is. De a külföldiek vásárolnak” – mondja Holzer. A Google Analyticsben azt látta, hogy New York államban van a legnagyobb nézőszámuk, ezt követi a német nyelvterület. „De nem felejthetjük el, hogy ma már a kínaiak is neteznek” – teszi hozzá. Magyarországi vásárlója viszont az évek alatt csak egy volt. „Az is turista lehetett” – spekulál a rendező.

Szerinte a pornós kisválallkozóknak ilyesmivel kell foglalkozniuk, ha szeretnének még pénzt látni. A webkamerás üzletek is tönkremehetnek, mert három-négy éve mindenki webchatet épít, ezért most olyan sokan vannak benne, hogy az is lassan fenntarthatatlanná válik.