Betöltés

A VS-nél nagyon fontos nekünk, hogy Ön ne csak tartalmas, de szép dolgokat találjon. Ehhez azonban az is kell, hogy a böngészőjét folyamatosan frissítse.
Az alábbi linkre kattintva ezt egy pillanat alatt megteheti.
Milyen böngészőt használok?

A VS-nél nagyon fontos nekünk, hogy Ön ne csak tartalmas, de szép dolgokat találjon. Safari alatt ez az oldal pillanatnyilag nem működik, kérjük, használjon másik böngészőt, vagy jöjjön vissza később. Dolgozunk a probléma elhárításán.
Vissza a VS.hu-ra

Vissza a VS.hu-ra

HÉTFŐ VAN

lejátszás
Hallgasd mixtape-ünk!
Kúra a hétfői depresszióra

Ugye az megvan, amikor hétfő reggel nincs kedved kikelni az ágyból, mert olyan jó meleg, és a paplanon kívül minden annyira riasztó? Kedvetlenül, depressziósan készülődsz munkába, ahol aztán céltalanul bámulod a számítógépet, hogy azon kapd magad délben, valójában nem csináltál még semmi hasznosat.

A szaknyelv ezt az állapotot hívja hétfő-reggeli vagy vissza-a-munkába szindrómának, amely a definíció szerint rövidebb szünetet követő munkába álláskor tapasztalható hangulatzavar, fejfájás, dekoncentráltság vagy kiégettség érzésének a tünetegyüttese.

Kibotorkálsz, megfőzöd a kávéd. Kisebb győzelem, ha sikerül beállni a zuhany alá. Keserű kávé, szürke pulóver, seszínű raglán, ballonanyagból. Kint nyilván esik. Elindulsz, összeesel, puff, halott vagy.

Oké, nem pont így. De nem te vagy az egyetlen, akit sújt a hétfő, sőt orvosi magyarázat is van. Az átdorbézolt hétvége, de már egy sima késői fekvés-kelés utáni visszarázódás a normális kerékvágásba is komoly stresszel járhat, ez magas vérnyomást okozhat, ami szívproblémához, valamint öngyilkos gondolatokhoz vezethet.

Nem vicc. Hétfőn megnövekszik a szívrohamok és az öngyilkosságok száma. A berlini Freie Universität kutatói kimutatták, hogy hétfőnként 40%-kal nagyobb az esély infarktusra, mint a hét többi napján. McCleary and Kenneth Chew kutatók tíz év és 350 000 megvizsgált öngyilkossági kísérlet után jutottak arra a megállapításra, hogy a veszélyeztetett 41-65 év között férfiak a hét eleji bluesban végletesen alábecsülik magukat, leértékelik saját helyzetüket, életüket pedig értelmetlennek látják.

A legjobb megoldás, ha átalusszuk a hétfő délelőttöt – mondja a népi orvoslás, de ez a munka világában nem működik zökkenőmentesen. Egy angol kutatás szerint a brit vállalatoknak óránként 116 millió font a vesztesége a hétfő reggeli jetlag-nek köszönhetően.

Az alvásszakértők azt javasolják, hogy ne engedjük el magunkat teljesen a hétvégén, ne borítsuk feleslegesen a nap periódusai diktálta természetes körforgást. Mások szerint, épp ellenkezőleg, a hétfőre rá kell tenni még egy lapáttal. Olvasom egy régi Irish Times-ban: a 80-as évek végén komoly problémát jelentett a New York-i építkezéseken, hogy az ír vendégmunkások a hétfő reggeli felkelés nehézségeit kokain fogyasztásával hidalták át, amivel persze csak a keddre tolták a problémát, miközben a hétfői műszakot munkavédelmi szempontból tették zárójelbe.

Nem hiszem, hogy ezek közül bármelyik irány üdvözítő lehet a hétfő reggel kezelésére. Teljes kikapcs nélkül élni legalább annyira ártalmas lehet, mint senyvedni annak következményeitől. A hétfő már csak egy ilyen nap, bele kell törődni. Nem annyira gördülékeny, ilyenkor kicsit összeakadnak az agyban a fogaskerekek, botlik a nyelv és a láb is. De ez nem baj, a blues sokszor inspiráló. Úgy képzelem, Kafka életműve, Woody Allen karaktere, Van Gogh arles-i mezői, a Nirvána és úgy általában a líra is hétfőn születhetett.

Igaz, sok hétfőn jobb lett volna föl sem kelni. Hétfőn süllyedt el a Titanic, hétfőn jutott Hitler hatalomra, hétfőn kezdődött a horvátországi háború. Hétfőn ölték meg Lennont, és egy hétfői napon dobtak az amerikaiak Hirosimára atombombát.

Ha létezik olyan, hogy tétmeccs a szórakozásban, akkor a szombat este a döntő, a hétfő pedig a barátságos, bemutató mérkőzés. A hétfői bulinak nincs kockázata, félvállról lehet venni, ki és ott lehet hagyni. Legalább nem lesz annyira fájdalmas a másnap.

Valahogy így, tét nélkül kezdődött Budapesten a hétfői bulizás története is. Azúr és Fejes Sándor az S*10 underground zenei kiadó alapítói valamikor 2009-ben a válság kitörésének másod vagy harmad napján DJ Bemmel, a Pálya nevű szórakozóhelyen sörözgetett. Bem vetette fel, mert nem ment a hely, hogy Azúrék csinálhatnának S*10 bulit.

Azúr

– Szervezzetek már valamit itt!
– Jó, legyen mondjuk hétfő.
– Ugyan, annak semmi értelme. Miért nem péntek?
– Mert hétfőn nincsenek elvárások.

A párbeszédre persze pontosan már senki nem emlékszik, de így lehetett valahogy, mert elindultak a hétfői bulik kicsiben. Megszületett a Monday Session. Azúr és Fejes Sándor, azaz FantomAZ és Mr. Masters elkezdték pakolni a lemezeket hétfőnként, miközben egyre több haver és előadó jött le játszani az S*10 csapatából. A koncepciónak már a legelejétől része volt a vizuális élmény, amiért főleg Lobot felelt, de nagyon sokan vetítettek már az évek során itt Gyenei Pétertől a Kiégő Izzókig mindenki. A vízió kicsiben is ugyanaz volt, mint most: a folyamatos kísérletezés és a legelképesztőbb stílusok összehozása egy-egy sessionre.

Az alapokat mindig a hip-hop jelentette, de ennek ellenére olyanokat is elhívtak Azúrék, mint Ágoston Béla világ- és a jazz-zenész, Fluor tinibálvány, Cadik a régi iskolából, Sena énekes vagy Galla Miklós humorista, zenész.

És a dolog elkezdett működni. Teljesen ösztönösen és ötletszerűen tettek össze alkalmi formációkat, amiből egy-két legendás vagy éppen perverz dolog is született.

Fejes Sándor + Vanis

Például a Fluor problematikát is kezelték, írja a Facebook: „A Monday Session mindig is földalatti mozgalomnak számított, de most úgy döntöttünk, csavarunk egyet a dolgokon. Meghívtuk a XXI. század vitathatatlanul legnépszerűbb hazai popslágerének szerzőjét, mesélje el nekünk, mizu.” Igaz Fluor Tomikát ellensúlyozniuk kellett valamivel, így összeházasították, mint a jó cuvée-t, egy nagyon beteg rap/punk bandával, Zöld Robot Majommal, amiből végül egészen fura kombináció jött ki.

Galla Miklós performance-sza a jelenlévők agyába biztosan kitörölhetetlenül beleégett. A buli tetőpontján úgy döntött a művész, hogy csillogó szűk flitteres fecskéjén kívül minden más ruhadarabjától megszabadul. Ezzel persze nem lett volna baj, ha a pakk még éppen belefért volna a fellépő ágyékkötőbe.

De ezek csak mellékes epizódok. A Mondey Session történetében tényleg a zene volt az érdekes. Sena Dagadou, az Irrie Maffia énekese is többször fellépett hétfői jammeken, ahol szerinte az volt a legfontosabb, hogy a fiúk eltértek a megszokottól, és közben teljesen egyedi zenei ízlést és világot mutattak meg. Mint mondja, igazi katalizátorai voltak a zenei életnek egyszerűen azáltal, hogy nagyobb rálátással és spektrummal szelektáltak a zenék között, mint mások. A zenei szakírói konszenzus szerint az egyik legjobban futó mai budapesti sorozat, a Bounce is az ő köpenyegükből bújt elő.

Az már csak ráadás, hogy történetesen a hétfői bluesra is kiváló orvosság a hétfői bulizás – mondja Sena.

Sena Dagadou
Sena Dagadou

Ágoston Béla etno-jazz zenész ugyancsak oszlopos tagja lett a hétfői menetnek, tovább erősítve az akusztikus és az elektronikus zene együttműködésének kísérletét, ami ma már a mainstream részévé vált. Ágoston első lépéseit az elektronikus zenében még Márkos Bercivel, DJ Mangóval, Titusszal és Busa Pistával tette meg a Budbudas nevű formációban, amit később az Electric Zubolyban folytatott. A Monday Session indulásakor, mivel izgatta minden, ami underground, Azúr és Fejes hívására azonnal igent mondott.

A rajongók émelyítő, minden Monday Session DJ-t zseninek tituláló megközelítése után nem bírom, ki, hogy ne kérdezzem meg a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem ének-zene-karvezetés szakán végzett népzenész-jazzmuzsikust, hogy mit tart ő erről az egész hétfői hacacáréról, úgy zeneileg. „A kezdetektől érezhető volt, hogy buliról bulira ők maguk is mennyit fejlődtek egy-egy session között, ehhez is gyakorolás szükséges, ebben nincs semmi eltérés a klasszikus hangszerekhez képest. Ami aztán tényleg hallható a játékban, sőt beemeli a DJ-ket a művészet elefántcsonttornyába, még akkor is, ha a társadalom erről máshogy gondolkodik általában” – mondja Ágoston Béla.

Ágoston Béla

Persze ez kivételes. Kevesen képesek maradandót alkotni kizárólag DJ-ként, két lemezjátszóval és egy keverővel. Benedek Márton, más nevén Johnny Dráma, DJ, S*10 alapember ezt úgy fogalmazza meg önironikusan, hogy Magyarországon mindenki DJ, és minden buli ingyenes. Senki nem ad ki pénz rá.

Aki pedig költhetne zenére, az inkább street foodot zabál egy bakelit lemez áráért.

Johnny Dráma

A Monday Session más volt, nem játszhatott bárki, de Benedek nincs meggyőződve arról, hogy tényleg a minőség számított. „Emlékszem, hogy a buli előtt pánikban ragasztgattuk össze a sorszámozott cédéink szitázott borítóit, de utólag nem hiszem, hogy ez bárkit érdekelt.” Szerinte a magyar közönségnek sokszor teljesen mindegy, hogy mi szól.

Az elméletet megerősíti a magyar szórakozóhelyek katasztrofális hangtechnikája és szörnyű akusztikája. „A tulajdonosok csak a bárpultra hajlandóak költeni, és arra, hogy ne vesszenek össze a lakókkal. Előbb vásárolják fel a környező lakásokat, mint hogy rendes hangot hozzanak.” – mondja Azúr.

Ennek ellenére a Monday Session, ahogy nőtt, úgy kezdett egyre nívósabb produkciókat és live act-eket – akár külföldről is – Magyarországra hozni. Eleinte Márton szkeptikus volt, mikor Azúr kitalálta, hogy nemzetközi sztárokra van szükség. Ő mindig azt kérdezte: jó de miből? Azúr fordítva gondolkodott, azt mondta, először legyenek itt, aztán majd megoldjuk. „Ebben az egészben az volt a leghihetetlenebb, hogy egyszercsak azon kaptuk magunkat, hogy világsztárok játszanak hétfőnként a mi bulijainkon.” – mondja Johhny Dráma. Azúr is valahogy így emlékszik: „Először fogalmunk sem volt róla, hogyan kell egy zenészt idehozni, leszervezni vagy szállodát foglalni. Aztán szépen beletanultunk.”

A zenei program mégsem magyarázza maradéktalanul a Monday Session bulikon kialakuló állapotokat. Előfordult olyan eset például a Mika Tivadar nevű szórakozóhelyen, amikor a biztonsági személyzet próbált hajnali 6 körül a székeket maguk előtt tolva több 100 embert kiterelni, mint valami hókotró. Le1F, a New York-i rapper sem értette ezt az egészet, valószínűleg a magyar lakosság túlnyomó többségéhez hasonlóan. Nem tudta hova tenni, hogy kedd reggel 5-kor az emberek miért buliznak hisztérikusan. Miért nem alszanak, vagy készülődnek munkába?

A választ én sem tudom, de aki nézett már a munkaidő kezdete előtt néhány órával eszelősen bulizó személy szemébe, az egyfelől maga is kétségbeesetten nyomja, másrészt tudja, milyen az, amikor minden mindegy.

A városi magyar hétfők most ilyenek.