Ötvenöt százalékkal nő Pesten a taxi alapdíja

Fotó: VS.hu / Hirling Bálint

-

Július elsejétől drágább lesz Budapesten taxival utazni: a jelenlegi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nő a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében.


A fővárosi vezetés azzal indokolja, hogy elfogadta a taxisok tarifaemelési követelését, hogy manapság nehéz Budapesten taxit kapni, vagyis nagyobb a kereslet a kínálatnál, mert nem éri meg űzni ezt az ipart. Az intézkedés bírálói azonban nemcsak arra mutatnak rá, hogy a kereslet-kínálat közgazdasági törvényei itt nem játszanak, hiszen – szintén a taxisok kérésére – fix tarifákat vezettek be, vagyis totálisan kizárták a versenyt, de arra is, hogy érdemesebb megvizsgálni részletesebben, mikor jelentkezik hiány.

Az derül ki ugyanis, hogy leginkább a csúcs időszakokban, amikor sokan akarnak taxit rendelni, vagyis nem kevés a kapacitás, hanem rugalmatlan, nem tudja az igényeket kielégíteni. Mégpedig azért nem, mert olyan rendszert vezettek be, amelyben a taxis vállalkozók közterheit (és a technológiailag már elvileg kiiktatható diszpécserközpontok eltartására szolgáló díjakat) ugyancsak mereven, főállásra kalkulálva határozták meg, így gyakorlatilag csak főállásban fuvaroznak a taxisok. Márpedig az időnként jelentkező csúcsok lefedésében éppen a mellékállásban, napi vagy akár heti néhány órában vállalkozók lehetnének alkalmasak.

Az Uber fuvarmegosztó és a hasonló rendszerek például erre a problémára is megoldást kínáltak, de a taxisok és a kormány ezt a konkurenciát kiirtotta.



A taxisok javaslatára módosított rendelet szerint július elsejétől a kilométerdíj 280-ról 300 forintra, a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra nő. A most 450 forintos alapdíj 700 forint lesz.

A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatot 18 igen szavazattal 5 nem ellenében, 5 tartózkodás mellett fogadta el a fővárosi közgyűlés a fideszes polgármesterek szavazataival.

A döntés előtti vitában Szeneczey Balázs elmondta, hogy az elmúlt fél évben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a fuvarszervező cégek és a taxis érdek-képviseletek képviselői között rendszeres tárgyalások zajlottak, és olyan konszenzus született, amelyet a taxisok döntő többsége elfogad.

A főpolgármester-helyettes hangsúlyozta, a 2013 óta változatlan tarifák kisebb mértékben emelkednek, mint ahogy azt eredetileg a taxisok kezdeményezték.

A bírálók ugyanakkor arra mutatnak rá, hogy az üzemanyag jelenleg olcsóbb, mint 2013-ban volt.

Sipeki József, a BKIK ipartestületi tagozatának képviselője kifejtette, a fuvarszervező társaságok felmérése szerint a taxisok 87 százaléka egyetértett a tarifaemeléssel, amelyet például a szigorodó gépkocsi-követelmények, a dráguló biztosítások és az online pénztárgép bevezetése is indokol.

spieki arról nem szólt, hogy az utasok is ennyire támogatják-e, hogy magasabb monopolárat fizessenek.

A BKIK képviselője általános tapasztalatként említette, hogy a fővárosban egyre nehezebb taxit kapni, ami azt jelzi, nem éri meg taxis vállalkozást indítani, annak jövedelmezősége ugyanis egyre kisebb. Sipeki József szerint ezért összességében - a negatív sajtóvisszhang ellenére is - elfogadhatónak nevezhető az átlagos fuvarra vetítve 10 százalékos tarifaemelés.

Szaniszló Sándor, az MSZP képviselője ezzel szemben elfogadhatatlannak nevezte az emelést, szerinte ugyanis a fővárosnak arra kellene törekednie, hogy a fuvarszervezők olcsóbban is biztosíthassák a szolgáltatásukat.

Gy. Németh Erzsébet, a DK képviselője arra kérte a főpolgármestert, ne engedjen a taxisok nyomásának, és vonja vissza a javaslatot.

Tarlós István válaszában úgy fogalmazott, fanyalogva fogadja azon ellenzéki pártok kritikáit, amelyek városvezetésük ideje alatt nem akartak, illetve nem mertek hozzányúlni ehhez a kérdéshez. Közölte azt is, hogy nem zárkóznak el a taxirendelet további finomításának lehetőségétől.

A főpolgármester előzőleg, még a napirendről szóló vitában szólt arról, hogy a díjemelést nem a főváros kezdeményezte, az nem érdeke, de - mondta - úgy voltak vele, hogy a taxisok által kezdeményezett díjemelés az ő kockázatuk, ezzel a saját piacukat befolyásolják.

Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke felszólalásban megerősítette, a most javasoltnál kicsivel magasabb emelést szerettek volna, de elfogadták a város vezetőinek az utasokat védő érveit. Közölte továbbá, hogy a tizenkét nagy budapesti fuvarszervező cégből csak egy nem értett egyet a tarifaemeléssel.