Nemsokára a Balatonon hasíthat a magyar tervezők szuperhajója

Fotó: VS.hu / Kozma Zsuzsi

-

Előbb megnyerték a design Oscarját egy balatoni hajótervvel, aztán 45 nap alatt 18 ezer eurót gyűjtöttek egy ökotudatos játékkal a Kickstarteren. Policsányi István és Köves Gergely a semmiből ugrottak a magyar kreatív ipar élvonalába. Elegük lett a közönyből.


A világ legnagyobb designversenyén, a Red Dot Design Awardon formatervezési koncepciók és gyártmánytervek versenyeznek a világ több mint hatvan országából. Magyar nevező eddig sosem kapta meg a Best of the best díjat „Mobility” kategóriában, ráadásul hajóterv sem győzött eddig. Ebbe a kategóriába járművekkel és munkagépekkel lehet nevezni, 2013-ban például az Audi legújabb koncepcióautója és a Volvo teherautóterve volt a díjazott. Idén Policsányi István balatoni hajóterve nyerte meg ezt a díjat.



Ezt követően sikerrel zárult egy többfunkciós környezettudatos játék, a Rollark kampánya is a legnagyobb közösségi finanszírozó oldalon, a Kickstarteren. A Köves Gergellyel alapított Ember Design Manufactory startup környezettudatos játéka ráadásul 16 ezer helyett 18 463 euró támogatást gyűjtött be. Policsányiék ezzel bekerültek az egyelőre egy kézen megszámolható, átütő erejű magyar crowdfunding sikersztorik közé.



Mindezekkel szinte egy időben, néhány hete megnyerték támogatónak a National Geographic Magyarországot: hamarosan világ körüli expedícióra indulnak egy néhány fős csapattal és Gál József expedíciós vitorlásával, hogy felkutassák és docureality sorozatban bemutassák a Föld 13 olyan helyszínét, ahol az emberi környezetpusztítás a legjobban tetten érhető. Az elalgásodott Adriától a lepusztított Nagy Korallzátonyon át az atomrobbantott szigetekig és a tankerháborúk dúlta Vörös-tengerig.


Elegük lett a közönyből

Mindez Policsányi István (31) és Köves Gergely (42) egyéves közös munkájának az eredménye. Köves hét évet dolgozott informatikusként, közgazdász, környezetmérnök. Kármentesítéssel is foglalkozott, munka közben pedig, mint mondja, "kijózanító pofont kapott a jövő elherdálásáról".


Jobbra Köves Gergely, a háttérben Policsányi István


Roncsokat, tönkretett területeket kellett újra lakhatóvá tennie iszonyatos összegekért, amelyek töredéke elég lett volna a megelőzésre. Hat gyermek édesapjaként elhatározta, szakít a kizárólag a profitnak élő üzleti világgal, és felelősebb, fenntarthatóbb szemléletre vált.


Policsányi Istvánnak elege lett abból, hogy „Magyarországon a közöny lett a társadalmi közös nevező”. Felrázó, szemléletformáló (ilyen és ehhez hasonló) akcióvideókat szeretett volna forgatni, végül az Index ideiglenes stábtagjaként részt vett abban a videoriportban, amelyből kiderült, hogy Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke az alapítvány „gyermekmentő” feliratú Mercedesével reggelente otthona és a belváros között furikázik.


Policsányi István

Policsányi István és Köves Gergely


Köves biztatására aztán Policsányi leporolta a diplomamunkáját, amelyet évekre elnyelt a fiók, hiába nyert vele különdíjat 2009-ben a Magyar Formatervezési Díj pályázaton. Akkor nem jelentkezett érte gyártó, befektető. Bedobták a tervet a mély vízbe, a Red Dot mezőnybe: az ipari formatervezés világában a Red Dot Award piros pontja jelenti a legrangosabb elismerést.


Vissza kell hozni az élményt

Projektjeik szándékuk szerint elsősorban az emberről szólnak. Nem a fogyasztó egyénről, hanem a környezetére érzékeny emberről. Az ő számára terveznek – főleg hajókat. Pedig Policsányit az egyetemen még a tanára is lebeszélte egy papírforma szerint eleve kudarcra ítélt hajótervről. Siófokon a vitorláskikötőben töltötte a nyarakat, pontosan tudta, hogy a balatoni hajózás ezer sebből vérzik, és azt is, hogy miért. A kevés, forráshiányos üzemeltető, az elavult flotta csak a jéghegy csúcsa. Szerinte a szemlélettel is baj van: „vissza kell hozni a balatoni hajózás elveszett célját, az élményt”.


Policsányi István

2016-ra megvalósulhat a terv


A „Mindenki számára elérhető új utazási élmény” munkacímmel befutott terv ránézésre letisztult, klasszikus vonalvezetésű fehér tömb, amolyan hajóvá lett ámbráscet számos érdekességgel és kényelmi funkcióval. A fedélzeten az utasszékek elrendezése például az igények szerint egyszerűen átalakítható: 5-10 perc rendezgetés után a menetrend szerinti személyhajóból kényelmes turistahajóvá vagy rendezvényhajóvá válhat. Ellentétben a mai balatoni hajókkal akadálymentesített, közvetlen kapcsolatot enged hajózás közben a vízzel, csábítóvá teszi még az orrteret is, 25 méter hosszú, és 80 utast képes befogadni. A szingapúri piros pontra érzékenyek a befektetők: a díj hatására már több megkeresést is kaptak Policsányiék.


Tárgyalnak a Balatoni Hajózási Zrt.-vel, és több magyar üzletember is jelentkezett, hogy külföldi vizeken is bevetné a hajót. Ideális esetben 2016-ban tennék vízre, remélhetőleg a Balatonon.



Óvodák is tesztelik

A cikk elején említett játékra ezzel szemben még ennyit sem kell várni. A Rollark egyszerre masszív bárka és rászerelhető kerekekkel fabusz, de akár ládika vagy tároló, anyaga hársfa és alumínium. Előállítása nem hagy termetes ökológiai lábnyomot. Áprilisban készült el az első prototípus, de a Kickstarter-kampány csak a jól mutató Red Dot-referencia beszerzése után indult. Nincs túlmagyarázva, mégis fenntarthatóságra nevel, a minimalista design és az egymásba kapcsolódó funkciók is ezt sugallják.


Policsányi István


A sikeres kampánynak köszönhetően hamarosan kezdik a sorozatgyártását, később webshopon keresztül értékesítik. Az első tesztelők között lesznek pályázaton kiválasztott óvodák is, és Policsányiék már dolgoznak a hasonló szellemben készülő folytatáson.



Alulról építkeznek

Policsányi szerint nincs miért túldimenzionálni a sikerüket: minden projektnek őszinte gyökere van, mindössze ennyi. A fogyasztói társadalom agymosásába belefásult emberek pedig „ki vannak éhezve mindenre, ami kamuzgatás helyett arról szól, ami”.

Egyikük sem megfutamodó alkat, itthon is érvényesülni akarnak. Egyetértenek abban, hogy nem a fennálló rutinokban, felkínált megoldóképletek mentén kell gondolkodni. Policsányiék szerint alapvető megújulásra van szükség; a pártoktól, a politikától már rég nem várnak semmit, csak az alulról építkezésben hisznek. Azt remélik, hogy a hozzájuk hasonló, csírájukban már létező, fenntartható szemléletű kezdeményezések adják majd egy új rendszer szövetét.


Policsányi István

"Ki vannak éhezve mindenre, ami kamuzgatás helyett arról szó, ami"


Expedíciós sorozatukkal is arra akarják felhívni a figyelmet, hogy a változás nem halasztható tovább. A docurealityben a National Geographic archívumát is felhasználva bemutatják, mekkora pusztítást visz végbe az emberiség, és emellett hogyan kap helyet a kármentesítés. Alaszkában például, az Exxon-Valdez tanker zátonyra futása után, ahol ma is hatalmas erőkkel zajlik a rehabilitáció. A hajó útvonalát a Ustreamen lehet majd követni, és még az is lehet, hogy jövő ilyenkor egy korallzátony mellől jelentkeznek be valamelyik rádióműsorban.