Hogyan történhetett meg az, hogy a kispesti Waldorf-iskolába nem vettek fel egy gyereket, mert a szülei leszbikus kapcsolatban élnek? Vannak, voltak-e hasonló esetek? Mit tehet a diszkrimináció további elkerülése érdekében a Magyar Waldorf Szövetség és a szülők? Pedagógusok, Waldorf-szülők és Vekerdy Tamás pszichológus keresték ezekre a választ.
Szeptember végén fontos határozatot hozott az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH), miután azzal a panasszal fordult hozzájuk egy leszbikus anya, hogy a fiát azért nem vették fel a kispesti Waldorf-iskolába, mert az intézmény szerint nem tudták volna megvédeni a fiút a többiek piszkálódásától, amiért a szülei azonos neműek - írta az Index. Az EBH az eset elbírálása után kimondta, hogy nem lehet egy gyerek iskolai felvételét csak azért megtagadni, mert a többségi társadalomban megszokottól eltérő családban él. Mivel a hatóság szerint az iskola a gyerekkel szemben megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, így az egyébként pont a toleranciáról híres Waldorf-iskolának megtiltották, hogy még egyszer ilyen előforduljon, 50 ezer forintos bírságot szabtak ki rá, és elrendelték, hogy az EBH határozatát az iskola köteles a honlapján 45 napon keresztül közzétenni. Ehhez képest egyébként a kispesti iskola honlapja jelenleg nem elérhető, „feltöltés alatt áll”, és a legfrissebb bejegyzések között egy júliusi posztot találunk.
Túl sok a "nehéz gyerek"
Bár a kerekasztal elsősorban az alternatív iskolák működésére koncentrált volna, meg arra, hogy a különböző iskolák tantestületei hogyan próbálják csökkenteni a kisebbséghez tartozó diákok nehézségeit, a tatai Személyközpontú Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium (Színes Iskola) mint pozitív példa említésén kívül végül a Waldorf-iskolák működésénél maradtak. Nem véletlen: a közönségben több szülő is volt, akik Waldorf-iskolába járatják vagy járatták a gyereküket, volt olyan leszbikus pár is, akik gyerekét nem a kispestiben, hanem egy másik Waldorf-iskolában utasították el azzal az indokkal, hogy a gyerekük „problémás”. Pedig az anyuka az iskolába direkt a volt férjével, az apukával ment beíratni a gyereket, nehogy gond legyen, hogy most az anya egy másik nővel él együtt. A leendő osztályfőnök így is talált kifogást: a kislány azért problémás, mert elvált szülőktől való. A gyereket azóta egy másik Waldorf-iskolába ugyan felvették, ott azonban a tanári kar még mindig nem tudja, hogy a szülők azonos neműek.
Hiba a rendszerben
Azt mindenki elismerte, hogy a Waldorf-iskolák oktatási módszerei nagyon jók, és van olyan intézmény is (például az óbudai), ahol még tolerancianapot is tartanak. Általában mindenki aláírta azt is, hogy az Waldorf-pedagógiával nevelt gyerekek sokkal szabadabban gondolkodnak, mint mondjuk egy másik intézménybe járó társaik. Mégis, akkor hogy történhetett az, hogy a kispesti iskolában a tanár először azzal az indoklással utasította el a gyerek felvételét, hogy a többi gyerekre lenne rossz hatással a leszbikus pár gyereke, majd amikor az anya a hetente ülésező, általában igen hasznos szervezet, az iskola tanári konferenciájának a véleményét is kikérte, akkor viszont már az volt az elutasítás indoka, hogy a többi gyerek piszkálná a más családból érkező fiút. Az is kérdés továbbá, hogy az iskolák jó hírneve és a képviselt értékek megőrzéséért felelős Magyar Waldorf Szövetség miért határolódott el az esettől, és miért nem éltek bármiféle szankcióval a kispesti iskola felé.
A szülők bevonására lenne a legnagyobb szükség
A hasonló, diszkriminatív esetek elkerülése érdekében Vekerdy, a közönségben lévő Waldorf-szülők és Rákár-Szabó Natália szerint is fontos lenne, ha a szülők, akik nélkül Waldorf-iskolát sem lehetne alapítani, tevékenyebben részt vehetnének az iskola életében. Míg pár évvel ezelőtt a tanári konferencián a szülők is ott lehettek, és akár a nemtetszésüknek is hangot adhattak, ez ma már nincs így. Pedig az anyák és apák fokozottabb részvétele az iskola életében akár azt is eredményezhetné, hogy több szülő fel merné egymás előtt vállalni, ha éppen azonos nemű kapcsolatban él, esetleg a valóban problémás gyerekekről is beszélhetnének.