A varsói gyors Bécset, Berlint is közelebb hozza

Forrás: Pixbay

-

A V4-ek olyan nyomvonalon építenék meg első közös nagy sebességű vasútjukat, ami kedvező Budapest és Nyugat-Európa összekötése szempontjából is.


A kötöttpályás közlekedés elsőbbséget élvez a fejlesztésekben - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján, Budapesten.

Szijjártó Péter közölte: 2022-ig 1500 milliárd forint segíti a magyar vasút fejlesztését.

Felidézte, hogy a visegrádi országok miniszterelnökei regionális gyorsvasúthálózat kiépítéséről állapodtak meg.

Egy év van arra, hogy a Budapest és Varsó közötti gyorsvasútra elkészüljenek a megvalósíthatósági tanulmányok. Szakmai konszenzus alapján a beruházással négy óra lesz a menetidő Budapest és Varsó között, és ezzel már versenyezni lehet a légi közlekedéssel - tette hozzá.


Szijjártó Péter és Homolya Róbert, a MÁV új vezetője a konferencián


A VS információi szerint a külügyminiszter beszélt a megépítendő nagy sebességű vasút nyomvonalának kialakulásáról is. Erről először Magyarország és Lengyelország kezdett egyeztetni. Varsó két lehetséges útirányt jelölt meg: a legnagyobb hegységeket keletre kikerülő változat Krakkón, Kassán és Miskolcon keresztül kötötte volna össze a két fővárost. A politikusok azonban a másik, nyugati, verziót választották. Ez mind a négy visegrádi országot érinti: Varsó–Szilézia–Dél-Morvaország–Pozsony–Budapest az irány.


Szakemberek rámutatnak, hogy ez a vonal több előnyt is kínál. Egyrészt magában foglalja a Lengyelország közepén már évtizedekkel ezelőtt elkészült nagy sebességű pályát.


Az iho.hu közlekedési portál ábrája Budapest és Varsó lehetséges összekötéséről. A piros nyomvonal azért is előnyös nekünk, mert Nyugat-Európát is közelebb hozza


Másrészt Budapestről Pozsony felé indulva „óhatatlanul” megközelítjük Bécset, ahonnan elérhető az osztrák nyugati vasúton keresztül Németország déli és nyugati része. Valójában tehát nem a varsói irányról született döntés, hanem akarva-akaratlanul a Magyarország szempontjából fontosabb, nyugati irányról. Ha elkészül az új pálya, ugyanígy Brnón keresztül kapcsolódni lehet Prága és Berlin felé is.


A területrendezési tervek is tartalmazzák a Bécset és Pozsonyt célzó nagy sebességű vasúti irányt


Szijjártó Péter beszélt arról is, hogy Budapest és Kolozsvár között átfogó fejlesztési stratégia keretében épülne gyorsvasút, amelynek útvonalát Bukarestig meghosszabbítanák a románok. A magyar szakasszal kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmányra várhatóan hamarosan kiírják a közbeszerzést.