Negyven éve kezdődött Hello Kitty szőnyegbombázása

Fotó: MTI/MTVA / Eugene Hoshiko

-

Nem öregszik, még mindig divatos, még mindig titokzatos. Világszerte milliók tartják szupercukinak, rajonganak érte, csak a Facebookon 15 millióan követik, és nincs olyan lányos ház, ahol ne ismernék. Világrengető karrierjét bármelyik hollywoodi sztár megirigyelné. Pedig még szája sincs, és nem, nem cica. Hello Kitty 40 éves. Megpróbáljuk megfejteni, mi lehet a titka.


Szürreális szupercukiság árasztotta el Los Angelest, miután a város japán negyedében, Kis-Tokióban csütörtökön megnyílt a világ első hivatalos Hello Kitty gyűlése a fehér kabala negyvenedik születésnapja alkalmából. A Hello Kitty-őrületnek a Japán-Amerikai Nemzeti Múzeum ad otthont, előadások, workshopok és retrospektív kiállítások mutatják be a figura világhódító útját, de ami nyilván sokkal fontosabb: lehet Hello Kittyt tetováltatni, megvásárolni pólón, ruhán, cipőn, bögrén, tányéron, ágyneműhuzaton, fogkefén és még ki tudja mennyi más bigyón. A gyűlés hivatalos oldalán megjelent első fotókon látszik, hogy még egy életnagyságú pénztárcát is felállítottak a szervezők, utalva Hello Kitty karrierjének indulására.

Akkor hát kezdjük az elején. Mi is ez a Hello Kitty-őrület? Valószínűleg a japán Sanrio vállalat tervezői 1974-ben, amikor megalkották a száj nélküli rajzfilmfigurát, legmerészebb álmaikban sem gondolták volna, hogy Hello Kitty az egész világot meghódítja. Ráadásul ilyen elsöprő erővel. Kifejezéstelen arca ellenére megszámlálhatatlan játékot adtak el vele, WC-papíron, férfi alsógatyán és még motorolajon is szerepelt.



Abban még nincs semmi meglepő, hogy a Szex és New York Charlotte-jának kislányos szobájában két Hello Kitty is üldögél, vagy, hogy Lady Gaga öt éve Hello Kitty plüssfigurákból összevarrt, enyhén szólva látványos ruhában jelent meg a figura 35. születésnapjára rendezett bulin. Avril Lavigne pedig az idén egy megosztó dalt írt róla.



Különösebben azon sem lepődik meg senki, hogy a fast fashion divatcégek időről időre Hello Kitty-s kiegészítőkkel tömik meg a polcaikat, és ha kislányos házhoz megyünk vendégségbe, majdnem biztosra mehetünk bármivel, amin a kabala szerepel. (Nyolcéves kor felett azért érdemes elgondolkodni, mert egy Hello Kitty-s kiegészítővel kínos perceket is szerezhetünk magunknak, feltéve ha nem Mariah Carey vagy Britney Spears rajongótáborába látogatunk, ott nyilván nincs korhatár.)

Kicsit már erős, hogy Tom Sachs képzőművész öt éve egy síró Hello Kitty szobrot biggyesztett a párizsi Trocadero térre, háttérben az Eiffel-toronnyal. Hello Kitty bizarr bája olyan exkluzív divatházakat is elért, mint a Judith Lieber Couture. 1953-ig visszamenőleg szinte az összes amerikai elnök felesége a budapesti születésű tervező egyedi kézitáskájával vonult a beiktatási ceremóniákon, egy ilyen clutch ma is átlagosan egymillió forintba kerül, de egy Hello Kitty-s csupastrasszos, rózsaszín minitáska már négy éve is négyezer dollárért, vagyis mai árfolyamon 932 ezer forintért kelt el a Los Angeles-i Lieber-butikban.


Hello Kitty itt épp Katy Perryn


Több mint cukiság

Hello Kitty mára a világ egyik legismertebb figurája lett, popkulturális ikon, és nemcsak kislányok milliói rajonganak érte, a felnőtteket is meghódította. Méghozzá annyira, hogy ez a piros masnis kiscicának látszó lény Japán egyik kulturális nagykövete lett, és ő az amerikai gyerekek Unicef-nagykövete is.

A Hello Kitty-figura először egy kis műanyag, aprópénztartó pénztárcán jelent meg Japánban, két évvel később pedig megérkezett az Egyesült Államokba, ahol elindult a világrengető karrierje. Christine R. Yano, a Hawaii Egyetem antropológusa, aki évekig tanulmányozta a Hello Kitty-jelenséget, a Los Angeles Timesnak azt mondta, hogy Hello Kitty sikere éppen az ürességben rejlik, egészen konkrétan abban, hogy nincs szája. "Nagyon sokféle embert meg tud érinteni, sokféle hangulatot meg tud jeleníteni" - mondja Yano, aki könyvet is írt a japán figura sikeréről. Az antropológus, aki a Japán-Amerikai Nemzeti Múzeum több kiállításán is beszédet mond a hétvégén, elárulta, hogy Hello Kitty nem kiscica, mint azt sokan gondolják. "Kijavított a Sanrio cég, amikor elküldtem nekik az egyik kiállításra írt szövegemet" - magyarázta Yano. "Azt írták, hogy Hello Kitty nem egy macska, hanem egy rajzfilmfigura, egy kislány, egy két lábon járó barát." Egy másik nyilatkozatában a cég azt is megmagyarázta, miért nincs szája Hello Kittynek: "Ő a szívéből beszél. Ő a Sanrio nagykövete és nincs egy konkrét nyelvhez kötve".


Projekciós felület

A Hello Kitty tehát ettől az ártatlanságtól olyan népszerű, ennek köszönheti, hogy popkulturális ikonná vált. Dobay Ádám kultúrakutató a VS-nek elmondta, hogy a cukiság a modern japán kultúra része - a természet közeli gyökereit a mai napig őrző Japánban a gyermeki létezést az ember természetes, eredeti állapotaként tisztelik.

"A Hello Kitty pont attól lesz nagyon izgalmas, hogy nincs szája, nincs konkrétan meghatározott érzelmi állapota, amit feléd kommunikál. Ezzel projekciós felületté válik: a saját érzelmi állapotodat vetíted rá a figurára, amitől az empatikusnak hat" - magyarázta Dobay. A kutató elmondta azt is, hogy éppen ezért volt tudatos döntés a Sanrio részéről, hogy nem rajzoltak szájat Hello Kittynek. "A japán társadalmi rendszer erősen hierarchikus, rengeteg kimondatlan szabállyal arról, hogy kivel hogyan beszélhetek, kit hogyan szólíthatok meg. A Hello Kitty-figura a nyílt, szabad, őszinte gyermeki kommunikáció szimbóluma, amelyben a beszélők egyenrangúak – nem véletlen a barátságos Hello előtag sem" - mondta Dobay Ádám.



A barátság, a boldogság és a cukiság pedig annyira menő, hogy a Hello Kitty brand a BBC összesítése szerint hétmilliárd dollárt ér. A Hello Kitty figurát több mint ötvenezer terméken, több mint hetven országban adták el, a védjegy tulajdonosa, a Sanrio cég pedig 759 millió dolláros éves bevételt könyvelhet el belőle. Az értékét növeli, hogy a Facebookon 15 millió 78 ezren, a Twitteren 227 ezren követik.


hello kitty

Hello Kitty minden formában


A tökéletes gyerekkor

És ha ez még mind nem lenne elég, természetesen Hello Kitty nincs egyedül, fiktív világát is tökéletesen kidolgozta a Sanrio. Ha valaki még nem járt volna a szupercuki kabala hivatalos honlapján, akkor eláruljuk, hogy Hello Kitty angol, George és Mary White lánya, teljes neve pedig Kitty White. Van egy ikertestvére Mimmy White, szüleikkel együtt London külvárosában élnek. Hello Kitty a skorpió jegyében született, november 1-jén, A vércsoportja van, három almányi a súlya és öt almányi magas. Kedvence az anyukája almás pitéje.

Christine R. Yano szerint a hetvenes években a japánok imádták, hogy Hello Kitty angol. Az akkori közízlés szerint az ő élete a tökéletes gyermekkort szimbolizálta. Töretlen népszerűségének a hátterében áll az is, hogy ázsiai amerikaiak generációi nőttek fel rajta, a negyvenedik szülinapi bulit ezért is tartják a Japán-Amerikai Nemzeti Múzeumban. "Ez a figura nagyon sokat jelent nekünk, ő a miénk, összekovácsolja ezt a közösséget" - mondta a Harvard Egyetem vendégprofesszora.

A Hello Kitty-imádat azonban nem egyöntetű. A bírálói kifogásolják, hogy üzleti érdekek miatt kénytelen mindenki lépten-nyomon belefutni a figurába, és a feminista kritika sem kímélte a kislányok kedvencét: a leggyakrabban az merül fel kifogásként, hogy a szájának a hiánya egyet jelent a hang hiányával is, ami közvetve a női identitásának az alárendeltségére utal.