Kína hivatalosan is a világ legnagyobb autógyártója

-

2013-ban Kína egymagában lenyomta az egész Európai Uniót, 2,4 millió autóval gyártott többet, mint az EU országai.


Végleg törölhetjük emlékezetünkből a régi földrajzkönyvekből és tudósításokból ismert pekingi utcaképet, a munkásruhában dolgukra igyekvő biciklisek tömegét. Kína autógyártása szinte a földből nőtt ki pár év leforgása alatt, minőségben lassan megszorongatva az európai autóipart, mennyiségben viszont már egyértelműen lehagyva azt.




Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA (European Automobile Manufacturer’s Association) éves jelentéséből ugyanis fehéren-feketén kiderül, hogy Kína 18 millió legyártott autóval maga mögött hagyta az Európai Unió 14,6 milliót számláló termelését 2013-ban.




A részben még fejlődő autóiparral rendelkező, úgynevezett BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) a világ autógyártásának 39,6 százalékát produkálták tavaly. Ebből Kína 27,6 százalékkal részesedett önmagában, az ázsiai országban összesen gyártott 18 millió autó pedig jelentősen meghaladta az uniós termelést.




18 millió autó az ország lakosságára és méretére vetítve talán nem tűnik rendkívüli adatnak, azonban ha figyelembe vesszük, hogy ez a szám 2002-ben még egymillió körül mozgott, négy évvel később már az USA-val voltak partiban, 2010-re pedig az Európai Unió termelését nyaldosták alulról, akkor nem túlzás kijelenteni: az autógyártás robbanásszerűen növekszik Kínában.




A tavalyi évet vizsgáló jelentésből egyben az is kiderül, hogy az Európában székelő autógyárak Kína legnagyobb külföldi befektetői közé tartoznak az iparágban, de az autóipar, valamint az egyéb gépjárműipari gyártók az unió legnagyobb foglalkoztatói is: az EU lakosságának 5,8 százaléka dolgozik a gépjárműgyártás hosszú láncolatának valamely szegmensében.