Mire ment el egy millió? Reklámra. Ez olvasható ki Mirkóczki Ádám jobbikos képviselő elszámolásából. Bár közpénzt költöttek a jelöltek, az elszámolásokért perelni kellett. Egy jelölt annál a cégnél hagyta a kampánypénz nagy részét, amelynek korábban a tulajdonosa volt.
Kiperelte és el is kezdte nyilvánosságra hozni az Átlátszó, hogy a 2014-es választáson induló egyéni képviselőjelöltek mire költötték az állami kampánypénzt. Legfeljebb 1 millió forintot számolhattak el, de ha nagyon rosszul szerepeltek és nem érték el a szavazatok két százalékát, a felhasznált pénzt vissza kellett fizetniük. Azért is büntetés járt, ha valaki elcsúszott a leadással, ez többekkel előfordult. Az Államkincstár korábban azt közölte, csaknem 200 jelölt elszámolását nem tudta teljesen vagy részben elfogadni - vagyis minden harmadik jelölttel volt probléma. Nekik a jogtalanul felhasznált pénz kétszeresét kell visszafizetniük.
Vona Gábor Jobbik elnök is így járt: egy hastáncbemutatót nem tudta kampánykiadásként elszámolni, így az arra elszámolt összeg kétszeresét kell visszafizetnie, ugyanúgy lehúzták a közelebbről meg nem nevezett fellépésről szóló elszámolását is. Összességében 60 ezer forint elköltését nem találták nála rendben az 1 millióból.
Ő lépett fel, a jobbikos rendezvény nincs fent
Sokan nem bíbelődtek a részletezéssel
Az elszámolást kézzel töltötték ki, így egyesével kell digitalizálni azokat. Az Átlátszó - önkéntesekkel - elkezdte a munkát, többek elszámolása már olvasható. A lap összegzése szerint feltűnő a különbség, nemcsak az elszámolt költségek szerint, hanem abból a szempontból is, ki mennyire vette komolyan az elszámolást.
Az elköltött összegek 170 ezer és 1 millió forint között szóródnak. Volt, aki több tucat soron keresztül vallotta be a pár ezer forintos kiadásait is, más viszont egy sorral elintézte, mire költötte az egy milliót, vagy ahhoz nagyon közeli összeget.
- Mirkóczki Ádám, Jobbik: „reklám” nevű szolgáltatást vásárolt a Rabó Plusz Kft-től
- Mányi István, Magyar Cselekvő Párt: „informatikai szolgáltatás” vásárlása Szlankó Máriától
- Palotai Gábor, Összefogás Párt: szerződés a Wertz informatikai és kereskedelmi Kft.-vel
- Verebély András, Magyar Gazdaság Párt: „reklám és propaganda” költésről egy számla a Menyhárt és Tsa Bt-től
- Kiss Attila, Jobbik: szórólap és hirdetés a Makói Mozaik Kft-től
- Hadházy Sándor, Fidesz: egy számla a Pharma-Presstől
Kampányban az „ellennél” is hagytak pénzt
Általánosságban nézve a hirdetési piacon a Fidesz inkább a Publimontot és a MAHIR-t választotta, az MSZP az ESMÁ-t, sok jobbikos pedig a Mester-Ker Kft-vel dolgozott, ennél azonban nagyobb a szórás.
A jobbikosok közül Hegedűs Lórántné és Novák Előd is szerződött a MAHIR Cityposterrel, de több mint 500 ezer forintot hagyott a szocialista Burány Sándor a Vitézy-érdekeltség Théma Lapkiadónál, Hiller Istvánnak pedig van egy 273 ezres számlája a Publimont-tól - írja a lap.
A Magyarországi Cigány Párt Fejér megyei jelöltjeinek is van kedvenc kampánycége: két jelöltjük is Pátkai Sándorral szerződött, rendezvényszervezésre, szórólaptervezésre, nyomtatásra, terjesztésre, „kellékek kész. száll”-ra.
Viccességek
- Béres József (Magyar Gazdaság Párt) csak üzemanyagszámlát adott le, benzint és gázolajat is tankolt, volt, hogy naponta többször
- Csenger-Zalán Zsolt Pest megyei fideszes jelölt 724 ezer forintért vett Ball golyóstollat
- Lukács László György jobbikos jelölt 300 ezer forintot költött jogi tanácsadásra
- Subicz István, a Seres Mária-féle SMS hevesi jelöltje 50 ezerért számolt el táplálék-kiegészítőt és gyógyszert is vett a pénzből - előbbit egészség megőrzés címen adta el. A Kincstár pedig kipipálta a tételt, bár 40 ezer forint elszámolását nem tartotta jogosnak.
- Harrach Péter 381 ezer forintot fizetett művészeti tevékenységéért a Balázs Fecó tulajdonában lévő Újjászületés 60 Művészeti Kft-nek.
Drága lehet az ingyenpénz