Orbán kitalálta, mivel állítaná meg a népszerűségvesztést

Fotó: MTI/MTVA / Koszticsák Szilárd

-

Keményen dolgozik, félti az állását, a fizetéséből nem tud normálisan megélni - ezt a társadalmi réteget célozná a Fidesz, hogy megállítsák a párt népszerűségvesztését. A célcsoportot „bérből és fizetésből élőknek" hívnák, a megnyerésükhöz tanulmányozták a brit konzervatív pártot , amelynek két éve a Hardworking People (keményen dolgozó emberek) szlogenre épül kommunikációja.


Formálódik a Fidesz új mesterterve, amely meghatározza majd a következő évek kommunikációját. Eszerint a kormánypárt a középosztály alsó rétegeit célozná meg, azokat az embereket, akik keményen dolgoznak, ennek ellenére a fizetésük nem garantál biztos megélhetést. Jellemző rájuk, hogy féltik az állásukat, egzisztenciális bizonytalanságban élnek.

Orbán Viktor a Fidesz-KDNP mezőkövesdi frakcióülésén - a résztvevők szerint - erről a koncepcióról beszélt a legrészletesebben. A miniszterelnök azt fejtegette: azért apad folyamatosan a Fidesz népszerűsége, mert hiányzik egy olyan egységes koncepció, amelyre fel lehetne fűzni a különböző kormányzati intézkedéseket. Szerinte az alsóbb társadalmi csoportok megsegítésével lehetne elejét venni a további népszerűségvesztésnek.


A jómódúak jártak jól

Az előző ciklus kormányzati intézkedései inkább a felső középosztályt segítették. Az adópolitika, többek között az egykulcsos szja bevezetése, az adójóváírás eltörlése a jómódúaknak kedvezett. A kedvezményes árfolyamú végtörlesztéssel szintén a felső középosztály járt jobban. Az áfa 27 százalékra emelését viszont a szegények érezték meg a leginkább, és őket sújtotta az álláskeresési járadék 9 hónapról 3 hónapra csökkentése is.

Ennek hatása érezhető a közvélemény-kutatásokban is. Az Ipsos múlt szerdán közölt felmérése szerint a munkanélküliek és a szakmunkások körében a Jobbik előnye a Fidesszel szemben már 5-6 százalékpontos. A felmérés szerint ebben a csoportban a Jobbik támogatottsága 23, a Fidesz mindössze 18 százalékos.

A kormányfő a köztévének adott karácsony előtti interjúban már szót ejtett az irányról, úgy fogalmazott: 2014-18 között a cél a bérből és fizetésből élő családok anyagi biztonságának megerősítése. Szerinte ez magában foglalja a rezsicsökkentés megvédését, a devizahitelesek ügyét, a béremeléseket, az életpályamodelleket. A következő négy évben azokra kell összpontosítani, akik ma „a létra alsóbb fokain állnak", hogy évente egy-egy fokkal feljebb kapaszkodhassanak - mondta.

Hasonlóan fogalmazott egyik év végi sajtótájékoztatóján a Fidesz szóvivője is. Tuzson Bence azt mondta: a „bérből és fizetésből élő családok anyagi biztonságának megerősítése a következő időszak legfontosabb célja”. Tuzson összeszedte, hogy a kormány mely intézkedései segítették ezt a réteget. Ezek között említette például a devizahitelek forintosítását, a minimálbér-emelést, a pedagógusok, a rendvédelmi dolgozók fizetésemelését.


Hardworking People

A “munkásosztály” kifejezést a kommunista múlt miatt nem használná a Fidesz, Orbán és Tuzson is ezért beszélt “bérből és fizetésből élőkről”. Ez a szlogen azonban körülményes és nem is elég pontos, így egyáltalán nem biztos, hogy a Fidesz végleg ennél cövekel le. Egy kormánypárti politikus szerint a társadalmi csoport megszólításához tanulmányozták a David Cameron vezette brit konzervatív párt politikáját, a toryk másfél éve, 2013 nyarán kezdték el használni a “Hardworking People”, vagyis a “keményen dolgozó emberek” kifejezést.

Az egész azzal indult, hogy George Osborne, akkori brit konzervatív gazdasági miniszter 2013 nyarán egy éjjel - persze újságírókkal együtt - megtekintett egy vekni kenyeret, vezetett egy Tesco-targoncát és egy autópályán kvaterkázott az építőmunkásokkal. Az akcióról folyamatosan szórta a twitteket, mindegyiknél feltüntette a Hardworking hashtaget.



A nagy igyekezetben ugyan egy apróbb baki is becsúszott, az egyik képen a politikus egy 10 fontos (nagyjából 4000 forintos) gourmet burgert evett, ennek ellenére a konzervatív pártban a szlogent, a médiafelhajtást és az egész „a nép politikusa” imidzset akkora sikernek tartották, hogy októberben a toryk konferenciáját is a „For Hardworking People” (A keményen dolgozó embereknek) szlogen alatt rendezték meg, majd weboldalt is indítottak ugyanezzel a címmel.


David Cameron kormányfő, feje felett az új szlogennel



Az elsősorban a „bérből és fizetésből élőket”, alacsony keresetűeket, fizikai munkásokat célzó szlogennel a párt olyan intézkedéseket reklámozott, hogy - állításuk szerint - 1,3 millió új munkahely lett a magánszektorban, csökkent a bűnözés az országban, maximálták a kifizethető segélyeket, hogy senki ne kaphasson többet, mint az átlagjövedelem. Jövedelemadót csökkentettek, alacsonyan tartották a jelzáloghitelek kamatát, és ami szerintük mindezt megalapozhatta: leszorították a költségvetési hiányt.

A konzervatív párt jelenleg a honlapján az öt pontból álló hosszútávú gazdasági terveinél kettőnél is említi a keményen dolgozó embereket és családokat, a Facebook-oldalukon pedig február 4-én hivatkoztak legutóbb a szlogenre. A briteknél egyébként májusban parlamenti választások lesznek, egyes publicisták szerint addig majd újra felpörög a szlogen.


Korán kelsz. Keményen dolgozol. Megtakarítasz. Helyesen cselekszel. Te teszed az országot azzá, ami. És mi veled vagyunk.


Na de mi lesz?

A magyar célcsoport megszólításához a forintosítás, minimálbér emelése nem lesz elég, ehhez valószínűleg egy olyan termékre lesz szükség, mint amilyen a rezsicsökkentés volt. Jelenleg ezen a koncepción dolgoznak a párt kreatív szakemberei, többek között Habony Árpád, Orbán legfontosabb tanácsadója, akinek kulcsszerepe volt a rezsicsökkentés koncepciójának kidolgozásában is.

A témával kapcsolatban még csütörtökön írásban megkerestük a Fidesz sajtóosztályát, amint választ kapunk, közölni fogjuk.