Engedjük-e a gyereknek, hogy munkára cserélje az irodalomórát? 1. rész

-


Mit tanítson az iskola, ha egy programfüzet vagy egy menetrend elolvasása is gondot okoz a tanulónak? A pedagógiatudomány mai állása szerint bárkinek megtanítható lenne a másodfokú egyenlet megoldóképlete vagy Radnóti Hetedik eclogájának magas szintű megértése. Ennek ellenére a szakiskolák nagy része kudarcot vallott ezzel feladattal az elmúlt évtizedekben. Bár ők visszafelé mutogatnak: sok tanuló nagyon gyenge tudással érkezik az általános iskolából. A szakképzési reform inkább használható szakmát szeretne a fiatalok kezébe adni. Ezért az oktatási tárca – a hazánkban kihalófélben lévő inasrendszert feltámasztva – úgynevezett duális képzésben a tanórák egy részét konkrét munkára cseréli a középszintű és 2015 szeptemberétől a felsőfokú oktatásban is. Megnéztük, hogy működik a gyakorlatban az új szisztéma. Mit nyernek és mit veszítenek azok, akik iskolás éveiket „inasmunkára” vagy szakmai gyakorlatra cserélik? Sorozatunk négy részéből minden kiderül. Háttér: saját kutatás