Eddig csak röhögtek, most már büszkék is a BME-sek a hülye zh-példákra

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor / VS.hu / Zagyi Tibor

-

A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) az utóbbi hetekben néhány, viccesnek szánt zárthelyi dolgozatbéli feladattal került be a hírekbe. Utánajártunk, kik azok a tanárok, akik ezeket a feladatokat készítették, és hogy mennyire újdonság, hogy ilyen témák jelennek meg egy egyetemi tesztben.


Az első, a NAV-botrány kapcsán aktuálpolitizáló műegyetemi feladat még október végéről származik: nem sokkal azután készült, hogy az RTL Klub híradója a schwechati repülőtéren érte utol Vida Ildikót, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökét. A kérdés arra vonatkozott, hogy a kitiltási botrány iratait hol dobták ki az említett vezetők a repülőgépből. A feladat egy ideig elérhető volt még az egyetem honlapján, azóta viszont levették onnan.



A VS.hu információi szerint a példát Suda Jenő Miklós, a BME Gépészmérnöki Kar Áramlástan Tanszékének adjunktusa készítette. Egy másik feladatot Katona Gyula Y., a Számítástudományi és Információelméleti Tanszék vezetője rakott a zéhájába. Ő arra volt kíváncsi, hogy sikerül-e „nyakon csípni” az áfacsaló bűnözőket „egy papírfecnin szerzett értesülés nyomán”? Bár ezen később már finomított: az eredeti zéhán még a NAV volt a mondat alanya, a neten elérhető verzióban ezt Abszurdisztánra finomította. A feladat végén meg is jegyezte: ezt azért lépte meg, mert „a példa eredeti megszövegezése alkalmas lehetett arra, hogy a közigazgatás, az adóigazgatás csúcsszervébe vetett közbizalmat, közmegbecsülést hátrányosan befolyásolja. Ezért ezúton elnézést kérünk.



Megkerestük a két oktatót, hogy mit szólnak ahhoz, hogy ekkora sajtóvisszhangot kaptak feladataik, de nem akartak nyilatkozni. A Műegyetem rektorának hétfőn elküldtük kérdéseinket, tőle még nem érkezett válasz.

BME-s forrásaink szerint nemcsak ettől a két oktatótól, de másoktól sem idegen, hogy ilyen feladatokat adnak a hallgatóknak. Ez részben annak köszönhető, hogy a tanárok próbálják valamelyest élvezetesebbé tenni, a napi ügyekhez közelebb hozni tantárgyuk témáját. A feladatokkal nem a politikára akarnak reflektálni, csak a poén érdekében használják fel ezeket a közéleti témákat. Tavaly például több helyen is írtak arról, hogy az egyik oktató, Wittmann Marian zéháján ByeAlex Kedvesem című dalának a szövegét használta fel. Erről itt nyilatkozik. Emellett volt már feladat a „sünözésről” is, az emlékezetes rendőrségi vezényszó kapcsán.

A fenti példák egyik szerzője, Katona Gyula Y. egyébként is híres arról – elég csak a Youtube-on rákeresni a nevére –, hogy igyekszik oldani a hangulatot az óráin: néha zenélve magyaráz, néha zsonglőrködik kicsit. A Mark My Professor-on, ahol a diákok értékelhetik tanáraikat, ötös skálán valamivel jobb, mint négyes osztályzatot kapott. A kommentelők itt is kiemelik, hogy a tanszékvezető szeret szórakoztatóan oktatni: „(...) a vizsgánál nagyon hasznos volt a jegyzet, amit nála készítettem, az utolsó előadást meg, aki kihagyja, az bánhatja is!


Valami ilyesmire gondolhatott


Suda Jenő Miklós a Mark My Professor-on átlagosan 4,78-as értékelést kapott. A hozzászólók jelentős többsége nagy mértékben meg van elégedve az oktatóval, többen kiemelik korrektségét és gyakorlatias, a mindennapokból vett példáit: „Hihetetlen felkészült, segítőkész, érthető. Néha kicsit gyors, de követhető.

Az egyetem diákjai egyébként élvezik a feladatok miatti felhajtást, egy korábbi BME-s hallgató szerint


jópofának tartották a feladatokat a diákok, nem vette szerintem ezt belül senki sem komolyan eddig, most viszont már úgy látom a Facebook-falam alapján, hogy kifejezetten büszkék az őket tanító tanszék kiállására a humortalan bürokráciával szemben.

Az egyébként, hogy Suda finomított a feladaton, sőt elnézést kért, már az állami vezetők felháborodásának következménye. Egyrészt- mint azt a 444 megírta - a felsőoktatásért felelős államtitkár, Palkovics László kérte meg a Műegyetem rektorát és dékánját, hogy ne készítsenek hasonló feladatokat a későbbiekben. Egy egyetemi körlevél szerint:


A legutóbbi SZA ZH példák kapcsán a felsőoktatási államtitkár megkereste a rektort és a dékánt. Dékán úr ezután azt a kérést tolmácsolta a tanszékvezetők felé, hogy a jövőben ne legyenek aktuálpolitikai kérdésekkel kapcsolatos ZH példák.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma később azt közölte, hogy Palkovics nem kérte ezt, csak tudakozódott a dékántól, hogy mi a véleménye az esetről.

Másrészt viszont Vida Ildikó és Csillag Dezsőné ügyvédi úton követelt változtatást. Ebben szó szerint ugyanaz a mondat szerepel, mint az idézett abszurdisztános példában:


A megszövegezése egyértelműen alkalmas arra, hogy a NAV mint a közigazgatás, az adóigazgatás csúcsszervébe vetett közbizalmat, közmegbecsülést hátrányosan befolyásolja, a monogramokkal megjelölt és ennélfogva a NAV-val való összefüggés kapcsán személyükben egyértelműen beazonosítható természetes személyek vonatkozásában pedig a személyiségi jogokat súlyosan megsértse.

Azóta nyilvánosságra került egy harmadik feladatlap is, amely szintén a Számítástudományi és Információelméleti Tanszékről származik, de az Index információi szerint ez nem egy zéhá, hanem az algoritmuselmélet nevű tantárgy egyik gyakorlatának feladatsora. Ez alapján úgy tűnik, a BME nem rettent meg a történtektől: a zéhá szövege arról szól, hogy az állami vezetők beleszólnak a zéhák szövegébe.


BME feladat az áfacsalásról