8 milliárd forint pluszpénzt nyelt el eddig a Várkert Bazár

Fotó: Vs.hu / Kozma Zsuzsi

-

Augusztusi átadása előtt ezer feletti hibapontot osztott ki a Várkert Bazár kivitelezőjének a műszaki ellenőrzés – tudta meg a VS.hu. A Várkert-projekthez kapcsolódó közlekedésfejlesztés 3 milliárdos költségvetése két év alatt 11 milliárd forintra növekedett.


A Lánchíd utcában lakók már nem veszik komolyan azokat az értesítéseket, amelyek a forgalomba helyezési eljáráshoz szükséges helyszíni bejárás legközelebbi időpontjáról adnak hírt. A megjelölt találkozókat ugyanis a kivitelező, Swietelsky Magyarország Kft. sorra lemondja különböző okokra hivatkozva. A Lánchíd utca hivatalos átadása szeptember vége óta húzódik, amikor a fővárosi kormányhivatal közlekedési felügyelősége a hiányzó, lezárt műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyv miatt lefújta a helyszíni bejárást. Az utca státusza azóta se változott, viszont a hatóság figyelmeztetése ellenére ráengedték a buszokat, taxikat, kerékpárosokat az utcára.

"A hatóság a hozzá szeptember 24-én megérkezett kérelem alapján megindította az eljárást, a forgalomba helyezési engedély azonban a műszaki átadás-átvétel meglétének hiányában még nem született meg. A műszaki átvétel az építtető és a kivitelező egyeztetésével zajlik" – tudatta a VS.hu megkeresésére a közlekedési felügyelőség.

A kivitelező az Apród utcában, a Döbrentei utcában, az Attila út-Krisztina körúti csomópontnál is dolgozott illetve dolgozik, az engedélyt ezekre a területekre is meg kell kapnia. Jelenleg már nem látni munkáscsapatokat, a brigádokat kiszolgáló konténereket is elbontották. Amikor ott jártunk, öt munkás vigyázott a felhalmozott építőanyagra egy tüzet adó hordó melegénél.


Még építési terület


Nem adták át

A műszaki átadás-átvétel a hatóság kifogásai miatt húzódik. Ilyen a balesetveszélyesnek ítélt csatornafedelek beépítése, amelyeket a felügyelőség nem volt hajlandó átvenni. Hogy a jelenleg látható csatornafedelekkel elégedett lesz-e a hatóság, nem tudni, azt viszont igen, hogy máris rozsdásodni kezdtek. Szintén kérdéses, hogy milyennek ítélik meg a Lánchíd utca Clark Ádám téri végénél hónapokon át igen lassan épülő parkolót, valamint az utca másik, tabáni bejáratánál megépített csomópontokat és mélygarázst.


Vadonatúj csatornafedél az oxidáció útján.


Mint megtudtuk, nemcsak az utcafelújítás, hanem a Várkert Bazár rekonstrukciója is hemzsegett a hibáktól. A budavári önkormányzat tájékoztatása szerint a műszaki átadás–átvételi eljárást augusztus 18-án kezdte meg a műszaki ellenőr konzorcium. Az önkormányzat azt írta, hogy




az összes szakág (építész, gépész, erősáram, gyengeáram, szerkezet, mély-építés, közmű, kert ) tekintetében a 29.712 négyzetméter beépített szintre és a 6.900 négyzetméter területű kertekre cca: 1100 hibapont került rögzítésre.

Folyamatos hibajavítás

Az augusztusi műszaki átadás-átvételi eljárás során felvett hibajegyzék visszaellenőrzése már megtörtént – tudtuk meg. "Az ebben szereplő hibák javítása egy-két kisebb kivétellel megtörtént. Azóta garanciális hibák merülnek fel, melyek javítását a kivitelező folyamatosan végzi."

A Várkert Bazár projekthez kapcsolódó, a Budai vár és környéke közlekedési fejlesztése projektben eddig észlelt hibák számáról nem kaptunk tájékoztatást sem a felügyelőség, sem az önkormányzat részéről. A lakók 28 hibacsoportban tárták fel az észlelt problémákat, köztük azt, hogy a Várkert Bazárt átépítése óta több ház pincéjét víz öntötte el.



3-ról 11 milliárdra

Bár a kívülállóknak úgy tűnhet, hogy a felújítás kicsúszik a határidőből, ez nincs így. A közlekedés fejlesztési projekt eredeti befejezési dátumát ugyanis a támogatási szerződés többszöri módosítása során 2014. március 30-ról 2015. február 25-re tolták ki. A projekt tartalmának bővítésével párhuzamosan hízott annak költségvetése a bővülő projektelemek, illetve a kivitelező többletmunka igényei miatt. A Lánchíd utca felújítása például még nem volt benne a 6,4 milliárdos állapotban se. A harmadik számú, 2013. április szerződésmódosítás azzal magyarázta a beemelését, hogy a Várbazárra kiadott építési engedély használatba vétele feltételül szabta a Lánchíd utca forgalmi rendezését.



A Várkert Bazárt először április 2-án, az országgyűlési választások előtti héten adta át a kormányfő, majd a következő hét elején be is zárták. A kormányhatározatban szereplő március 30-i eredeti dátumot ekkor augusztus végére tolta ki a kormány. Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter ekkorra ígérte a teljes projekt befejezését.


Augusztus 29-én ismét megnyitották a Bazárt, jóllehet több eleme még mindig nem volt készen, és még október végén is légkalapáccsal bontották a neoreneszánsz kert alatti sétány díszburkolatát, és a Lánchíd utcán is dolgozni kellett. Az ünnepélyes megnyitón L. Simon László kormánybiztos azzal a megjegyzéssel zárta beszédét, hogy a Lánchíd utcában még két hét munkára van szükség.


2012: még csak 6,4 milliárd


A Lánchíd utca és társainak átadása is március 30. volt, a közlekedés fejlesztési projekt azonban szinte félévente új elemekkel és milliárdokkal bővült: 3-ról 11-re. Az ötödik szerződésmódosítás során került a projektbe a Várkertbe futó Öntőház utca. Orbán Viktor a budai váregyüttes 10-20 évre nyúló rekonstrukcióját bejelentő Hauszmann Alajos bizottság alakuló ülésén azt mondta, a Várkert Bazár volt a főpróba, most következhet az előadás.


2014: 11 milliárd. Ez a vége?