Sikeresnek tűnnek Simicska Lajos utóvédharcai

Fotó: Europress/AFP/Carl Court / Europress/AFP/Carl Court

-

A cégeihez köthető vezetők mégis maradhatnak az állami vállalatok élén, miután a paksi bővítés hétezer milliárdja Lázár Jánoshoz került.


Legalábbis ez derül ki Seszták Miklós fejlesztési miniszter nyilatkozatából. A Napi Gazdaságnak adott interjúban megerősítette, hogy Dávid Ilona maradhat a MÁV élén, és közölte, hogy a felsővezetői szinten sem a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél, sem a Magyar Villamos Műveknél (MVM)

nem várható „jelentős változás”, legfeljebb a szerkezeti változtatások érinthetnek egyes pozíciókat.
Így vélhetően Márton Péter és Baji Csaba is maradhat a posztján, előbbi a vagyonkezelő, utóbbi az MVM vezérigazgatójaként. A miniszter még azt is hozzátette, hogy az elhatározás azért született meg lassabban, mert a kormány csak mostanra döntött, hová fog tartozni a paksi bővítés. Az orosz hitelből tervezett beruházás a legutóbbi kalkulációk szerint mintegy hétezer milliárd forintba fog kerülni, vagyis ekkora összeg felügyeletéről van szó. Márpedig az erőműbővítésre kinevezett kormánybiztos a Miniszterelnökség alá került, vagyis a pénzre Lázár Jánosnak, a Miniszterelnökséget vezető miniszternek lesz a legnagyobb rálátása. Az elmúlt hetekben egyre erőteljesebb volt az a híresztelés, hogy kegyvesztett lett Simicska Lajos, aki még a kilencvenes években alapozta meg a Fidesz gazdasági holdudvarát, és az utóbbi években a Közgéppel, valamint egyéb reklám- és kommunikációs cégeivel, agrárvállalkozásaival évente több százmilliárd forint bevételt köszönhetett az állam döntéseinek. A sejtetések szerint a Fideszen belül megerősödött egy újabb generáció, amelyet részben Orbán Viktor miniszterelnök tanácsadója, Habony Árpád, részben a hódmezővásárhelyi képviselőségből a Miniszterelnökségbe emelkedett Lázár János képvisel. Ezt támasztotta alá, hogy a most hivatalba lépett újabb Orbán-kormánynak már nem tagja Németh Lászlóné, sőt a paksi kormánybiztosi kinevezést sem ő kapta, hanem egy atompárti szakember, Aszódi Attila. A fejlesztési miniszter pedig Seszták Miklós lett, aki azonnal szerződési tilalmat rendelt el a minisztériuma alá tartozó cégeknél, köztük azoknál az állami vállalatoknál, amelyeknek az élén Simicska Lajos „emberei” ülnek.

Ki kicsoda?

Dávid Ilona korábban együtt dolgozott a Közgép vezérigazgatójával, Németh Miklóssal, és ilyen előzmények után került először a Gysev, majd a MÁV élére. A vagyonkezelő vezérigazgatójának, Márton Péternek közös vállalkozásai voltak a Viszkei-testvérekkel, akik a reklámpiacon együtt mozognak Simicskával és érdekeltségeivel. Baji Csaba pedig 2008 és 2010 között annak az energiakereskedő cégnek, az E-os-nak volt igazgatósági tagja, amelynek utóbb a Közgép lett a tulajdonosa. Bár a Közgép korábbi építési igazgatója, Schváb Zoltán már nem tagja a kormánynak (közlekedésért felelős helyettes államtitkár volt), de a Közgép egy korábbi munkatársa, Gopcsa Péter még mindig egy MVM-leányvállalat vezérigazgatója.