Mindent megfigyelnek: egy kézben az útdíj, a parkolás, a traffipax

Fotó: MTI/Mészáros János

-

Ugyanaz a két cég nyerte el a fix traffipaxok gyártását és telepítését, amely az útdíj és a mobilparkolás rendszerét is kifejlesztette. Az útdíjüzlet megkötésének évében, vagyis tavaly jócskán megugrott az i-Cell és az ARH bevétele, a profitjuk pedig együttesen több mint 5 milliárd forint lett.


Bő egy éven belül a harmadik üzletet kötheti meg az állammal az i-Cell Mobilsoft és az ARH Informatikai Zrt. Tavaly tavasszal végül is ők kapták meg az útdíjrendszer kifejlesztésének lehetőségét, és bár az első napok kicsit döcögősre sikerültek, az állam valóban évi 150 milliárd forintot tud behajtani a teherautósokon az új közteher kivetésével. Ráadásul az informatikai háttér még a tervezett 42 milliárd forintnál is olcsóbb volt, 36 milliárd forintba került. Mint kiderült, utóbb ezt a rendszert használták fel az állami kézbe vett mobilparkolás kialakítására is, így ez csak 800 millió forintot kóstált. Igaz, a mobilfizetős parkolást eddig irányító magáncég, az EME Zrt. azt állítja, hogy az ő fejlesztésüket sajátította ki az i-Cell, amit elvileg megtehetett, hiszen az i-Cell korábban tulajdonos volt az EME Zrt.-ben. Közben az i-Cell és immár tartósnak bizonyuló partnere, az ARH Informatikai Zrt. a közlekedés újabb területén szerzett pozíciókat. Az Országos Rendőr-főkapitányság tenderén tavasszal 160 mobil traffipax szállítására kapott megbízást, a becsült 660 millió forintos költség helyett 720 millió forintért, most pedig a 365 darab fix traffipaxot is ők gyárthatják, a tervezett 5,4 milliárd forinttal szemben csaknem 6,3 milliárd forintért. Az i-Cell tulajdonosa, Emőri Gábor még a kilencvenes évek elején kezdte pályafutását egy emblematikus üzletember, Dicső Gábor mellett, aki irodatechnikai cégével, a Kontrax-szal 1987-ben robbant be az üzleti életbe, hogy azután a kilencvenes évek közepére egy gyönyörű székház felépítése után csődbe menjen. Emőri utóbb mobiltechnológiával kezdett foglalkozni, így került kapcsolatba azzal az önkormányzati parkolási céggel, a Centrummal, amely a jobb- és a baloldali politikai erőknek egyaránt boldogulást nyújtott. Az i-Cellnek az elmúlt években alig volt bevétele, viszont tavaly hatalmas eredményt ért el, miután az állam vele szerződött az útdíjrendszer kiépítésére. 2013-ban 13,1 milliárdra ugrott az árbevétele, és ebből 4,2 milliárd forint lett a tiszta haszna. Az ARH két tulajdonosa egy testvérpár, Kertész Attila és Viktor, akik mintegy száz informatikust, matematikust foglalkoztatnak, és arcfelismeréssel, mestreséges intelligenciával is foglalkoznak. Komoly profitot ők is az útdíjjal értek el: bár a korábbi 1-200 millióval is sokan megelégednének, 2013-ban azonban az ő forgalmuk is közelített a 10 milliárd forinthoz, amin 1,6 milliárd forint eredményt értek el.