Megjött a költségvetés, itt vannak a fő számok

Fotó: MTI/MTVA / Beliczay L·szlÛ

-

A nemzetgazdasági miniszter csütörtök délután átadta a jövő évi költségvetés tervezetét az országgyűlés elnökének. Ezek a banki elszámoltatás költségvetésének fő számai.


Bár eredetileg október közepére ígérték, végül csak az október 31-iki határidő előtt egy nappal futott be a költségvetés tervezete a parlamentbe. Az Állami Számvevőszék már szeptember végén megvizsgálta, a Költségvetési Tanács pedig a hét elején véleményezte a dokumentumot. A KT véleményében jelezte: a hiánycél teljesülését kockázatosnak látja ugyan, de nincsenek alapvető ellenvetései a büdzsé tervezetével kapcsolatban.


Kövér László a dokumentum átvételekor jelezte: a költségvetés vitáját november 17-én kezdik, a bizottságokban november 26-27-én vitatják meg a tervet, a végszavazás pedig előreláthatólag december 15-én lehet.

A kormány arra számít, hogy 2015-ben a magyar gazdaság 2,5 százalékkal bővül. A költségvetés hiánycélját 2,4 százalékban határozta meg, az államadósságot pedig a GDP 75,4 százalékára tervezi csökkenteni. A kormány jövőre a fogyasztói árak 1,8 százalékos emelkedésével, valamint a lakossági fogyasztás 2,6 százalékos bővülésével számol.


Ezek a fő számok

  • bevételek :16 381 milliárd
  • kiadások: 17 258 milliárd
  • hiány: 878 milliárd

A legnagyobb tételek:
  • nyugdíjakra: 3024 milliárd
  • egészségbiztosításra: 1913 milliárd

Árfolyamcélok:
  • euró: 310,1
  • dollár: 230,1
  • svájci frank: 255,2


Ezek a fő célok

A kormány a tervek szerint jövőre duplájára növeli a kétgyerekes családoknak járó adókedvezményt (ez Varga Mihály szerint egy családra vetítve évi 150 ezer forint spórolást jelent). Jövő év júliusától bevezetnék az otthonteremtési kedvezményt, amelyet használt lakás vásárlására vehetnek igénybe az arra jogosultak. A kormány tervei szerint 2015-ben 270 milliárd forintot költene a közmunkaprogramban foglalkoztatottak bérére (ez 35 milliárddal több a 2014-es előirányzatnál).

Széles körű béremeléseket is tervez a kormány: a rendvédelmiseknél is bevezetnék az életpálya modellt, erre elvileg 44 milliárd forintot különítenek el (szó volt arról is, hogy ezt a tervezett új adókból fedeznék). A pedagógusoknál 2013-ben bevezetett életpálya modell alapján folytatnák a tanárok béremelését, és a háziorvosok és védőnők bérét is növelnék (erre 38+18,5 milliárdot különítenek el).

A nyugdíjak az inflációval megegyező mértékben, 1,8 százalékkal emelkednek majd jövőre (azaz a Balog Zoltán által beharangozott 2,2 százalékos nyugdíjemelésből nem lesz semmi).

Idén az önkormányzatok adósságát próbálták rendezni, jövőre az egészségügyi intézményeknél felhalmozódott tartozások rendezése kerül terítékre – a 2015-ös költségvetésben erre külön keret lesz.


Ezek lehetnek a bajok

A KT szerint borulhat a költségvetés, ha
  • a külső gazdasági környezet romlik
  • az EU-források beáramlása akadozik
  • a lakossági fogyasztás a vártnál alacsonyabb mértékben bővül (így a fogyasztásból származó adóbevételek elmaradnak a tervezettől)

Ennek elkerülése érdekében azt javasolja, hogy a büdzsébe az eredetileg tervezettnél nagyobb tartalékokat építsenek be, hogy biztosítani tudják a 2,4 százalékos hiánycél teljesülését, valamint garantálni tudják az államadósság csökkenését.

Már a tervezet belső ellenőrzése során is felmerült, hogy a szokásosnál is lazább a költségvetési kontroll: a Költségvetési Tanács saját erőforrások híján az Állami Számvevőszék elemzésére hagyatkozott saját véleményének kialakítása során, viszont az ÁSZ az idő rövidségére hivatkozva néhány ellenőrzést kihagyott az idén (így például a középtávú – hároméves – kitekintésű adatok ellenőrzésével sem foglalkoztak).

Az már csak hab a tortán, hogy a költségvetési kontrollt elviekben gyakorló intézményeknek úgy kellett véleményt mondaniuk a jövő évi büdzséről, hogy az azt megalapozó adótörvényeknek még csak az első tervezetét tárgyalta az országgyűlés. Az azóta számos ponton módosult adótörvény-tervezeteket az országgyűlés még mindig nem fogadta el, így a költségvetés tervezett bevételeinek egy része törvényileg egyelőre nem garantált. Ez azonban sem az ÁSZ-t, sem a KT-t nem zavarta különösen véleménye kialakítása során.