Megjelent a metrótender, megfejelve egy fogas kérdéssel

Fotó: MTI/Mohai Balázs / MTI/Mohai Balázs

-

A BKV nyilvánosságra hozta a 3-as metró felújítására kiírt pályázatot. A főváros 65 milliárdot szán a feladatra, a Népszabadság szerint ennyi pénzből új kocsikat is vehetnének.


Hétfőn nyilvánosságra hozták a 3-as metró szerelvényeinek felújításáról szóló, két körös tendert, amelyben várhatóan jövő májusban hirdetnek majd győztest – írja a Népszabadság. A felhívás szerint a sikeres pályázó feladata lesz – a 220 metrókocsi szinte teljes felújítása mellett – többek között az engedélyezési dokumentáció kidolgozása, a hatóság által előírt vizsgálatok, próbafutások végrehajtása, a szükséges engedélyek beszerzése is.

A 3-as metró szerelvényeinek korszerűsítéséhez ráadásul az utolsó pillanatban a fogaskerekű kocsijainak felújítását is hozzácsapták.

A kormány eredetileg 60 milliárd forintra vállalt kezességet, a főváros most 65 milliárd forintos költséggel számol, de ennyi pénzből akár új kocsikat is vásárolhatna – írja a Népszabadság. Bár Tarlós István főpolgármester szeptemberben, a döntés előkészítésekor azt mondta, az új kocsik 90 milliárdba kerülnének, a Nol.hu szerint azonban Bukarest most épp ennyiért kapott új kocsikat a spanyol CAF-tól, így nem elképzelhetetlen, hogy a gyártók eleve új kocsikat ajánlanak majd fel a a tenderen. Erről egyébként korábban is volt szó, a 2-es és a 4-es metróvonalra szerelvényeket szállító Alstom már jelezte, hogy a 3-as metróra is legyártja a kocsikat.

Az esélyes pályázók között tartják számon a Siemenst, a Skodát és az Alstomot is, de a kormány eddig csak az eredeti szerelvényeket is legyártó oroszokkal egyeztetett (a felújításra szoruló kocsikat is a Metrowagonmash gyártotta). Legutóbb Szijjártó Péter külügyminiszter moszkvai útján merült fel a kérdés, de a hírek szerint a téma már a paksi atomerőmű részleteiről szóló tárgyalásokon is felbukkant. Állítólag a pályázat első tervét is az oroszokra írták ki, majd ezt külső nyomás hatására finomították.


Az elbírálás legfontosabb szempontja az ár lesz, ami erősen megszűri a lehetséges pályázók körét, hiszen a BKV a felhívás értelmében mindenért utólag fizetne, a gyártó egyáltalán nem kérhet előleget. Ez is csak növeli az orosz Metrowagonmash esélyeit, hiszen a cég már most rendelkezik a kiírásban elvárt engedélyezési dokumentációval, és még előfinanszírozást is vállalna.