A korrupció csatornáit vagy az együttműködés platformjait nyitják meg a stratégiai megállapodások? A TI legújabb tanulmánya szerint mindkettőt és egyiket sem.
Lobbitörvény híján a magyarországi vállalatok úgy próbálnak érdekeiknek érvényt szerezni, ahogy tudnak. Egy szűk körnek ez nagyon is jól megy, a többségnek nem igazán. A kormány az előbbiekkel együtt építi a bennfentes, haveri kapitalizmust, esetenként az utóbbiak kárára. A Transparency International (TI) legújabb, a magyarországi lobbizásról szóló tanulmányában ezt a folyamatot próbálja felfejteni.
A lobbizás feltételei a mostani kormány hatalomra jutása előtt is távol álltak a tökéletestől, de úgy-ahogy, kisebb-nagyobb nehézségekkel működött a dolog. Ma nincs szervezett fóruma a gazdasági és szociális partnerek közötti érdekegyeztetésnek, és
ha nincs támogatásod a legfelső politikai szintekről, semmi reményed arra, hogy fontos gazdaságpolitikai kérdésekről érdemi tárgyalást folytathass egy felelős közhivatalnokkal. Politikai támogatás nélkül ebben a rendszerben csak az idődet fecsérled.
Így lobbizunk mi
A Magyarországon működő vállalatok ma csak megfelelő politikai kapcsolatokkal őrizhetik meg versenyképességüket a Transparency szerint. Hogy ezeket kiépítsék, a vállalatvezetők minden alkalmat megragadnak. Cégeik szempontjából irreleváns országokba utazó kormányzati delegációkba jelentkeznek, csak hogy szót válthassanak a küldöttség magas rangú tagjaival, focimeccsekre járnak, hogy a VIP-páholyban szintén helyet foglaló miniszterekkel smúzolhassanak, méregdrága tanulmányokat rendelnek kormányközeli kutatóintézetektől, hogy azok megvitatása során végre találkozhassanak azokkal a politikusokkal, akik korábban nem fogadták őket.
Bennfentesek és kirekesztettek között félúton
- a kormányzó politikai elittel szövetségben lévő bennfentes cégek köre – ezek azok a vállalatok, amelyek a legnagyobb lobbierővel rendelkeznek, épp ezért a legtöbb állami megbízást is ők kapják, ám a stratégiai partnerek között hiába keresnénk őket
- a kormánnyal stratégiai partnerségre lépett cégek köre – ezek azok a vállalatok, amelyek vagy a kormányzó elit gazdasági ideológiájába illeszkedő (azaz elsősorban feldolgozóipari, azon belül is jármű- és elektronikai ipari, illetve gyógyszeripari) „termelő” tevékenységet folytatnak, azaz a „jó multik” csapatához tartoznak, vagy bár „rossz multik”, de mégis sikerült stratégiai megállapodást kicsikarniuk a kormánytól (ezek a Magyar Telekom és a Telenor), cserébe rendszeresen tudnak kommunikálni a döntéshozókkal
- a kormányzó elittel kapcsolatot létesíteni képtelen, kirekesztett cégek köre – ezek a kormányzati ideológia szerint „rossz” multinak számító, elsősorban (pénzügyi, kereskedelmi, távközlési, illetve energia) „spekulatív” szolgáltató tevékenységet folytató, különadókkal sújtott vállalkozások, valamint a magyarországi kkv-k szinte teljes köre, amelyek a kormányzattal közvetlenül alig, vagy egyáltalán nem tudnak párbeszédet kialakítani
Az ötven szerencsés
A stratégiai partnerséghez szükséges előírásoknak a Magyarországon működő, kellően nagyméretű vállalatok többsége automatikusan megfelel. A partnereket elsősorban nem is ezen kritériumok teljesülése, mintsem a legfelsőbb kormányzati körökből származó egyéni – részben ideológiai, részben pragmatikus szempontoktól vezérelt – kezdeményezések alapján választják ki.
- legalább öt éve Magyarországon működik
- jelentős a hozzájárulása a magyar GDP és az export növekedéséhez
- legalább 5 milliárd forintot beruházott Magyarországon, és további beruházásokat tervez
- legalább 1000 főt foglalkoztat; új, képzett munkaerőt igénylő munkahelyeket tud létrehozni, részt vesz a munkaerő-képzésben
- legalább 10 százalékban magyar beszállítókkal dolgozik
Ki mit nyer?
A Transparency jelentése ugyan leszögezi, hogy a stratégiai megállapodásokat nem tekinthetjük a tisztességtelen lobbizásra való hajlandóság, vagy a korrupció iránti nagyobb fogékonyság jelének. Azt viszont a tanulmány szerzője, Bartha Attila is elismerte, hogy a megállapodásokkal megnyílt kommunikációs csatornák nagyon is alkalmasak a korrupcióra. Ahhoz, hogy a stratégiai megállapodásokat eztán se lehessen korrupcióra felhasználni, egyrészt szükség volna a kormányzat és a cégek közötti kommunkáció formális kereteinek felállítására, másrészt a vállalatoknak maguknak kellene önmérsékletet gyakorolniuk és a külföldön jól bevált viselkedési és érdekérvényesítési normákat a hazai gyakorlatba átültetniük.