A dolgozók felvétele ezúttal azért maradt el, mert a közép-dunántúli autóipari cégek esélyt sem láttak rá, hogy lesz jelentkező. Katasztrofális munkaerőhiány alakult ki Magyarországon, amelyen egy Audi vagy Bosch megpróbálja túltenni magát, de a kisebb hazai beszállítók azt mondják, talpon maradásukat veszélyezteti a tömeges külföldi munkavállalás. Még a menekültek foglalkoztatása sem teljességgel kizárt.
Az ajkai Bakony-Balaton Gépjárműipari és Mechatronikai Klaszter szeptember elejére országos munkaerő-toborzást hirdetett meg. Azután lefújta. Mégsem kellenek a dolgozók? Éppen ellenkezőleg – mondta kérdésünkre a térség autóipari vállalkozásait összefogó szervezet elnöke, Gellén László.
Elfogyott a munkaerő. Aki írni, számolni tud, akinek nem okoz gondot, hogy reggel 6-ra bejöjjön, és 2 óráig dolgozzon, az elment külföldre, pedig még különösebb szakképzettség sem kell.
A toborzásról pedig azért mondtak le, mert még az ország keleti feléből is olyan visszajelzéseket kaptak, hogy képtelenség szabad munkaerőt találni. Ezt a statisztikai adatok is alátámasztják: júliusban több mint 93 ezer betöltetlen állás volt, és különösen Kelet-Magyarországon ugrott meg az igény.
Most próbáljuk felkutatni azt a két-három zsákfalut, ahonnan eddig nem jött busz, minden kreatív eszközt bevetünk, akár szendvicsemberként odaállunk a nagyáruházak elé.
Hasonló problémákról számolt be a hűtő-fűtő csőrendszereket gyártó ContiTech Fluid Automotive Kft. ügyvezető igazgatója, Nagy Mihály, ő főként a mérnökhiányra panaszkodott. A makói és nyíregyházi telephellyel rendelkező vállalat éppen a napokban jelentette be, hogy 5 milliárd forintos beruházással bővíti kapacitását, és ezzel további 216 embernek ad munkát.
A további beruházásoknak a munkaerőhiány egyelőre nem akadálya. Problémát jelent viszont, hogy akár 6 hónapig is keresnünk kell az alkalmas embereket a vezető pozíciókba, ami lassítja a növekedést.
Szorgos kezek a ContiTech Fluid Automotive Kft. makói üzemének raktárában
Ez a lassulás azonban összességében tízmilliárdokban mérhető. Bár az Audi, amelynek 10 milliárd forintból felépített új logisztikai csarnokát szeptember elején adták át, azt állítja, vállalatuknál nincs szakemberhiány, és a meghirdetett állásokra többszörös a túljelentkezés, azért részt vesz az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség munkájában. A szervezet a napokban tette közzé felhívását, amely szerint országosan 4 ezer betöltetlen mérnöki pozíció van.
A szövetség tagszervezeteinek mutatói alapján a termelés a legmérsékeltebb becslés szerint is legalább 50 milliárd forinttal növekedhetne, amennyiben a kritikus mérnöki pozíciókra azonnal megtalálnák az alkalmas szakembereket.
Ami a dolgozók számára kedvező, hogy beindultak a béremelések. Igaz, a hivatalos kiindulás a minimálbér, ez tudott felfelé araszolni az elmúlt hónapokban akár 5-6 százalékkal, miközben nulla az infláció. A vállalatok egymástól csábítják el az embereket – mondja az ajkai igazgató –, de a külföldi ötszörös-hatszoros keresetekkel nem tudnak versenyre kelni. Tőlük is folyamatosan mennek el Ausztriába, akár mosogatónak vagy szobalánynak is.
Egy-egy kulcspozícióra előfordul, hogy nehezebb megtalálni a megfelelő szakembert, például villamosmérnök vagy mechatronikai mérnök esetében, ilyenkor célzott rekrutációs eszközöket veszünk igénybe.
Márpedig ez alááshatja a gazdasági növekedési terveket. Nem mintha a kormány nem beszélne a szakemberhiány problémájáról, de a jelek szerint édeskevés az, amit eddig tett. Ami történik, az a vállalatok saját lépése, erre viszont csak a multik képesek.
A plakátkampány nem segített abban, hogy itt maradjanak, rohannak át az országon. Csak az a baj, hogy a magyarok is mennek abba az irányba...
A ContiTech igazgatója úgy fogalmazott,
migránsokkal még nem mernénk próbálkozni.
A Bosch-csoport humánerőforrás-igazgatója, Somogyi András alapvetően nem aggódik, a Facebook, a LinkedIn és a Bosch Blog alkalmazásával előbb-utóbb emberükre találnak, ráadásul nagyon elégedettek a magyarországi felsőoktatás színvonalával. Úgy tűnik azonban, hogy a magyarokhoz nem minden áron ragaszkodnak.
Globális vállalatként nálunk hagyománya van annak, hogy egy telephelyen belül nagyon sokféle nemzetiségű szakember találkozik. Ez a sokféleség az egyik erőssége és értéke is a vállalatnak. A jogszabályok követése alapvető és elsődleges, ennek teljesülése után az adott pozícióra már a szakmai követelmények, köztük a szakértelem válik meghatározóvá, és nem a származás.
Az elmúlt hónapokban megtorpant a magyarországi ipar lendülete. Bár a növekedés egyértelmű, de az uniós pénzből finanszírozott állami beruházások egyelőre kifutottak, a mezőgazdaságot az aszály sújtotta, így minden szem az autóipari vállalatokra szegeződik. Ha a közép-dunántúliaknak nem sikerül becserkészniük 400 embert, akkor már biztosan elmarad a lehetségestől a gazdasági növekedés.