Autóutat kap Szolnok

Forrás: NIF

-

Hamarosan építik az M4 autóút Cegléd és Abony közötti részét, mivel azonban a gyorsforgalmi út a jelenlegi 4-es főút bővítésével készül, a matricátlanok a településeken átvezető utat fogják terhelni. Ígéretek szerint az egész M4-es autóút lesz.


Lassan eldőlni látszik, mi is lesz a sorsa a 4-es főúttal párhuzamos gyorsforgalmi útnak. Valószínűleg a fővárostól Berettyóújfaluig végig autóútként épül meg, noha egy szakaszon, Abony és Fegyvernek között (ide értve a Szolnokot északon elkerülő, a Tiszát is keresztező részt) már elkezdték építeni autópályaként 2013-ban. A félig kész út építését 2015-ben azonban leállították, arra hivatkozva, hogy túl drága lenne. Később azt jelentették be, hogy más cégekkel fogják megépíttetni autóútként.


Luxusautóút

Így is lesz, és valószínűleg autóút lesz szinte az egész M4-es. Azonban itt egy nagyon jó minőségű autóútra kell gondolni, kétszer két elkülönített sáv lesz, minden csomópont természetesen szépen kiépítve. Úgy fog kinézni, mint a nemrég elkészült M86-os. Laikus szemmel gyakorlatilag csak annyi lesz a különbség, hogy aszfaltozott leállósáv helyett burkolatlan üzemi sáv kap helyet az út szélén. Szinte viszket majd az autósok talpa a gázpedálon, hogy ne csak 110-ig nyomják. Természetesen egy ilyen luxusautóút nem lehet sokkal olcsóbb, mint egy igazi sztráda, Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára nemrég egy szolnoki közlekedési rendezvényen azt mondta, reméli, hogy a Tisza-hidat is tartalmazó ominózus szakasz összességében nem fog többe kerülni autóútként, mint amennyibe autópályaként került volna. Nemrég megállapodtak a korábbi építőkkel, kifizették az évekkel ezelőtt elvégzett munkájukat. Hamarosan kiírják a közbeszerzést, bár ezúttal csak az Abony és Törökszentmiklós közötti részre. Eredményhirdetés az országgyűlési választások után várható. A tervek szerint 2021-től lehet majd autózni az új hídon és ezen a szakaszon.


Az épülő M4-es autóút Üllő és Abony között


A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) minapi közleménye szerint hamarosan indul a kivitelezés Cegléd és Abony között. A legfrissebb ígéret szerint el is készülnek jövőre, és mivel Üllő és Cegléd között már folyik a munka, 2019 végén Szolnok gyakorlatilag bekapcsolódik a gyorsforgalmiút-hálózatba.


A hetvenes évek óta épül

Van egy különlegessége ennek a résznek, pontosabban az Albertirsa és Abony közötti szakasznak. Itt a meglévő 4-es (jelenleg már több helyen négysávos) főút fejlesztésével készül az autóút.

A 4-es út Albertirsa és Cegléd között 1974-ben megnyitott új, a településeket elkerülő nyomvonala már eleve úgy készült, hogy egyszer egy gyorsforgalmi része legyen. (A régi főút ekkor kapta a 40-es számot.) A rendszerváltás után további szektorokat is hasonlóan fejlesztettek. Ez a fokozatos kiépítés racionális, ám van egy következménye.


Az M4-es autóút egy szakaszon a meglévő 4-es út fejlesztésével készül.


A településekre terel

Mivel az új autóutat be fogják vonni a matricarendszerbe, azok a személyautó-tulajdonosok, akik meg akarják spórolni az útdíjat, kénytelenek lesznek a most 40-esnek, 400-asnak számozott régi vagy nagyon régi 4-esen (amely visszakapja majd ezt a számot) haladni – ahogy azt megírta a Fonódó blog. Márpedig az átmegy a települések belső területein, így növelni fogják ezek terhelését.


Az is igaz azonban, hogy egy vagy két (Pest, Szolnok) megyére mindössze 5, illetve 10 ezer forintért váltható éves matrica, a többség tehát remélhetően az autóúton hajt majd 110-zel, és nem Cegléd, Abony belvárosában 50-nel.


A Debrecen és a határ között épülő sztrádaszakaszok


Az M4-es másik vége is épül, bár az Európai Unió megfogalmazta a kifogásait. A Berettyóújfalutól a román határig tartó legkeletibb szakasz az M35-ös legdélibb végével együtt készül, mivel részei lesznek a jövőbeni román észak-erdélyi autópályát az M3-sal, Budapesttel és Nyugat-Európával összekapcsoló sztrádaútvonalnak. Éppen ezért nem autóútként, hanem autópályaként épül.


Továbbépül

Az M4 középső részéről még nincsenek konkrét tervek, de Homolya azt mondta, a kormány szándéka, hogy Törökszentmiklós és Berettyóújfalu között is elkészüljön az autóút, ahogy az ország anyagi forrásai engedik.