A Brexit veszélyezteti a brit autóipart

Forrás: MTI Zrt. Fotószerkesztőség

-

A londoni alsóház üzleti bizottsága a Honda és az Aston Martin képviselőit, illetve a brit autógyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) vezérigazgatóját hallgatta meg.


Több százezer font veszteséget okozhat már az is, ha a Brexit után a határon akár csak néhány percet késik a részegységek behozatala – mondta Patrick Keating. A Honda európai kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója szerint a csoport nagy-britanniai gyára naponta kétmillió részegységet importál Európából 350 kamionnal, és a gyár raktáraiban a gyártás minden adott fázisában mindössze egyórányi részegység-készlet van.

Ha nem lesz megállapodás az EU-val az akadálytalan áruforgalomról, és a kontinensről érkező behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat minden negyedórányi késedelme egy-egy órányi gyártási folyamatra vetítve 850 ezer font (300 millió forint) halmozott veszteséget okozna a Hondának – mondta Keating.

Theresa May brit miniszterelnök többször is azt mondta, hogy Nagy-Britannia és az EU-tagállamok közötti kereskedelmi forgalomnak "szabadnak és súrlódásmentesnek" kell maradnia. Ám Keating a keddi meghallgatáson azt mondta: az európai vámunión kívül "nem létezik olyasmi, hogy súrlódásmentes kereskedelem".

A Honda vezető európai képviselője arra utalt, hogy a londoni kormány a tagság megszűnésével ki akar lépni az EU egységes belső piacáról és vámuniójából is. London szerint ha az Egyesült Királyság megtartaná tagságát az integrációs szerveződésekben, olyan feltételeket kellene teljesítenie – mindenekelőtt az EU-munkavállalók bevándorlási szabályozásában –, mintha ki sem lépett volna az EU-ból. A londoni kormány inkább átfogó szabadkereskedelmi megállapodásokra törekszik az EU-n kívüli legnagyobb kereskedelmi partnereivel.

A brit Autógyártók és -kereskedők Szövetségének vezérigazgatója, Mike Hawes azonban azt mondta: a brit autóipar olyan mélyen integrálódott az EU beszállítói hálózatába, hogy nem sok hasznát látná más térségekkel kötött bármiféle szabadkereskedelmi megállapodásnak.

A szabadkereskedelmi megállapodásokhoz a WTO szabályai szerint ugyanis az szükséges, hogy az egyezmény által érintett termékfajták legalább 60 százalékban a megállapodást aláíró országokban készüljenek. Hawes szerint a brit gyárakban előállított autók részegységeinek 44 százaléka származik nagy-britanniai beszállítóktól, de mivel ők is sok mindent importálnak, a tényleges arány közelebb van a 25 százalékhoz.

Mark Wilson, az Aston Martin pénzügyi igazgatója azt mondta: ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül távozik az EU-ból, megszűnhet a brit járműtípus-engedélyeket kiállító hivatal igazolásainak érvénye. Mivel az Aston Martin csak Nagy-Britanniában termel, és nincs jelen más EU-országokban, Wilson szerint ez a gyártás kényszerű leállását is jelenthetné.