Elhalasztotta a magyar felminősítést a Moody's

-

Eredetileg március 6-án vizsgálták volna felül az adósbesorolást, de elhalasztották. Legközelebb az S&P veszi elő Magyarországot.


Nem hajtott végre államadós-osztályzati felülvizsgálatot Magyarország esetében a Moody's Investors Service. A nemzetközi hitelminősítő az Európai Unió előírásainak megfelelően – a többi hitelminősítőhöz hasonlóan – előre összeállította a szuverén adósbesorolások áttekintésének idei menetrendjét. A Moody's listáján a magyar szuverén osztályzat idei első potenciális felülvizsgálati időpontja – több más országéval együtt – március 6-ára, péntekre volt beiktatva, a cég azonban péntek éjjel Londonban közölte, hogy most nem frissítette a magyar államadós-besorolást.

A hitelminősítő idei felülvizsgálati menetrendjében Magyarország legközelebb július 10-én, majd november 6-án szerepel, ekkor van esély arra, hogy a kikerülhessünk az úgynevezett bóvli kategóriából. A Moody's listáján ugyanis Magyarország szuverén adósosztályzata „Ba1”, stabil kilátással. Ez egy fokozattal elmarad a befektetési ajánlású kategória alsó szélétől, vagyis még a spekulatív sávban van.

A Moody's legutóbb november 7-én foglalkozott Magyarországgal: akkor negatívról stabilra javította a magyar államadós-osztályzat kilátását, de magán a besoroláson nem változtatott. A döntést a cég elsősorban a magyar gazdaság javuló középtávú kilátásaival és a költségvetési konszolidáció melletti kormányzati elkötelezettséggel indokolta.

A magyar szuverén adósbesorolás mindhárom nagy nemzetközi hitelminősítő nyilvántartásában bóvli (spekulatív) kategóriában, de stabil kilátással szerepel. A Standard & Poor's március vége, a Fitch Ratings 2012 decembere óta tart érvényben stabil kilátást a magyar államadós-minősítésekre.


Az S&P léphet először

A Standard & Poor's 2015-re szóló felülvizsgálati menetrendjében Magyarország két hét múlva, március 20-án, majd szeptember 18-án kerül sorra, a Fitch Ratings május 22-ére, majd november 20-ára tűzte ki a magyar osztályzatok vizsgálatát. Magyarországot a három cég közül jelenleg a Standard & Poor's tartja nyilván a leggyengébb besorolással: a hosszú és a rövid lejáratú magyar államadósság-kötelezettségek osztályzata ennél a cégnél „BB/B”. A hosszú futamidejű „BB” magyar osztályzat az S&P listáján a befektetési ajánlású sáv aljától két fokozattal marad el, és eggyel gyengébb a Moody's és a Fitch szuverén magyar besorolásánál.

A globális pénzügyi válság után életbe léptetett EU-szabályozás alapján – hacsak azonnali minősítési lépést igénylő rendkívüli fejlemény nem történik – a hitelminősítők az általuk előre meghatározott és Brüsszelnek benyújtott időpontokban hajthatnak csak végre adósosztályzati lépéseket európai uniós államadósok esetében. Ez a menetrend azonban nem azt jelenti, hogy az előre jelzett időpontban muszáj minősíteni az adott országot.


Esedékes volna a felminősítés

Egyes londoni pénzügyi elemzői vélemények szerint a magyar gazdaság makrofolyamatai alapján indokolt lenne Magyarország államadós-osztályzatainak idei felminősítése. A Morgan Stanley bankcsoport felzárkózó piacokkal foglalkozó londoni elemzőstábjának éppen pénteken összeállított helyzetértékelése szerint megalapozott várakozás lenne az, hogy legalább a két legnagyobb nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service és a Standard & Poor's javítsa a magyar szuverén adósbesorolásokat 2015-ben.

A Morgan Stanley londoni elemzői közölték, hogy az Európai Bizottság előrejelzésénél derűlátóbb prognózist tartanak érvényben a magyar gazdaság növekedésére: várakozásuk szerint a magyar hazai össztermék (GDP) az idén 2,9 százalékkal, jövőre 2,3 százalékkal növekedhet. A brüsszeli bizottság jelenleg érvényes előrejelzése 2015-re 2,4 százalékos, 2016-ra 1,9 százalékos magyar GDP-növekedést valószínűsít.

A Morgan Stanley elemzőinek érvelése szerint mindemellett a magyar folyómérleg-egyenleg többlete az idén elérheti a hazai össztermék 5 százalékát, a monetáris politika szabadságfoka pedig bővült a devizaalapú hitelek átváltásával, mivel ez a lépés hozzájárult a külső sebezhetőség mérséklődéséhez, hatékonyabbá tette a monetáris politika transzmissziós mechanizmusát, és eltávolított egy „szerkezeti anomáliát” a gazdaságpolitikából.