Lehet, hogy az új biztonsági fejlesztés Alonso vesztét okozta volna?

Fotó: ANADOLU AGENCY / Asanka Brendon Ratnayake

-

Melbourne-i balesete után maga a spanyol is feltette a kérdés, vajon ki tudott volna-e jutni az autóból, ha rajta van a Halo?


„Meg kell nézni, hogy mennyivel lett volna nehezebb kijutni az autóból” – mondta Fernando Alonso a szezonnyitó Melbourne-i F1-es futamon bemutatott rémisztő balesete után, arra utalva, hogy vajon az FIA által tesztelt Halo rendszer adott-e volna extra védelmet a pilótának, vagy éppen ellenkezőleg – ahogy a BBC írja – csapdába ejtette volna őt.



A kétszeres spanyol világbajnok a baleset után maga mászott ki a roncsból, majd a versenyt követően éppen a biztonsági előírásoknak tulajdonította, hogy ép bőrrel megúszta a történteket.



A Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) által Jules Bianchi tavalyi halálos balesete után felvetett ötlet, alapján már meg kezdődött egy olyan rendszer kifejlesztése, amely a pilóták fejét hivatott megvédeni a balesetek során. Március elején a barcelonai teszten a Ferrari már ki is próbálta a Halo nevet viselő bukókeretet, ami most új kérdést vetett föl – jelesül, hogy egy olyan bukás után, mint amilyet Alonso átélt, fontos, hogy a pilóta minél előbb kijusson az autóból, akár saját erejéből, akár a pályamunkások segítségével. Vajon a Halo nem akadályozná ezt, ha eldeformálódva beszorítaná a pilótát a kasztniba?


A Ferrari által Barcelonában tesztelt Halo rendszer


„Most nem volt szükség segítségre, de mindenképpen jobb, ha a Halo rendszer az autókon van – mondta Alonso csapattársa, Jenson Button. – A pályamunkások a talpára fordítják az autót, és már ki is tudják emelni a pilótát. Ez alig pár másodpercet vesz igénybe..

Charlie Whiting, a Forma-1 versenyigazgatója mindenkit megnyugtatott, hogy a Halót, vagy bármilyen más biztonsági rendszert csak hosszas tesztelés után fognak bevezetni, amikor meggyőződtek róla, hogy jóval több előnye, mint hátránya van. Az FIA tucatnyi szempontot vesz figyelembe a vizsgálat során, ezek közül csak egy az, hogy a pilóta hogyan tud kijutni az autóból egy baleset után.


Így néz ki a bukókeret autó nélkül


Alonso bukását is ki fogják vizsgálni. Ebben az FIA segítségére lesz az a szuperkamera, ami másodpercenként 400 képet rögzít – ezzel fogják kielemezni az ütközés során a pilóta fejére leselkedő veszélyeket.

A Halo egyébiránt nem az egyetlen alternatíva. A Red Bull is kidolgozott egy lehetséges megoldást, ami a szélvédőhöz hasonlóan venné körbe a pilótát.


A Red Bull ötlete


Az osztrákok szerint a rendszer készen áll, hogy áprilisban tesztelje az FIA – egy 20 kilós abroncs becsapódását kell sértetlenül kibírnia 225 km/h-s sebességnél – ugyanakkor újabb problémát vet föl, hogy miként lehet ezt a szélvédőt tisztán tartani, hogy a pilóták ki is lássanak rajta.