Zöldül az út a női vállalkozók előtt

-

Kevesebb női vállalkozó, göröngyösebb út a sikerig. Vajon tényleg nehezebben érvényesülnek a nők a vállalkozói szférában, mint a férfiak?


Ezt a témát járja körül cikkében Jared Hecht, a kisvállalkozásokat segítő Fundera társalapítója és ügyvezető igazgatója az Entrepreneur oldalán.

Az írás abból indul ki, hogy egy amerikai felmérés szerint a kockázatitőke-befektetők támogatásainak csupán 7 százalékát kapják meg nők által alapított vállalkozások, a hitelelbírálások során pedig 15-20 százalékkal kevesebb eséllyel indulnak a női startupperek, mint a férfiak. Igaz, a tőke megszerzése nemtől függetlenül minden kezdő vállalkozás számára nehéz. Ám ebben a küzdelemben a hölgyeknek, úgy tűnik, még kevesebb sanszuk van.


A probléma főként a sikeres vállalkozóról kialakult képben keresendő.

Candida Brush, a Babson College üzleti akadémia professzora úgy véli, annak oka, hogy a női cégvezetők kisebb arányban jutnak finanszírozóhoz, abban áll, hogy a sikeres vállalkozót általában férfiként képzeli el a társadalom. Ha a jelen sikeres üzletembereire gondolunk, sokunk előtt Mark Zuckerberg és Steve Jobs arca jelenik meg. Brush szerint ez csak úgy változhat meg, ha a média, a véleményformálók és a befektetők felismernék, hogy a nők is lehetnek sikeres vállalkozók. Ehhez a ma üzletasszonyaira – mint amilyen például Cher Wang, a HTC társalapítója, Arianna Huffington, a Huffington Post társalapítója vagy Beth Comstock, a Hulu egyik alapítója, a GE jelenlegi alelnöke – nagyobb figyelmet kell irányítani. Ez megágyazna a gondolatnak, hogy a siker női formában is testet ölthet.

Kathryn Minshew, a The Muse karriertanácsadó cég társalapítójának története is riasztó példa arra, mennyire valós is ez a probléma, és milyen nehézségekbe ütköznek a nők, amikor támogatást keresnek vállalkozásukhoz. Minshew a kezdetek idején számos alkalommal ütközött zárt ajtókba, sőt még akkor is, amikor startupja növekedésnek indult, sokan voltak, akik nem vezetői képességének és szakértelmének, inkább bájának tulajdonították a sikerét. Végül megszerezte a szükséges tőkebefektetést, ehhez csupán mintegy 200 befektetővel kellett felvennie kapcsolatot.

A szemléletváltás szükségessége vitán felül áll. A potenciális befektetőknek fel kell ismerniük, hogy számolniuk kell a nőkkel is. Ha nem így tesznek, nem csak a női vállalkozók elől veszik el a siker lehetőségét, hanem saját maguk elől is.

A 2016-os BNP Paribas Global Entrepreneur Report friss jelentéséből kiderül, hogy a nők igencsak sikeresek saját vállalkozásuk vezetésében. Az Ázsia, Európa és Amerika 18 országában, 2600 vállalkozás közreműködésével elvégzett felmérés előrejelzése szerint a női vállalkozók közel 90 százaléka a következő évben vagy növelni fogja nyereségét, vagy megőrzi stabilitását. Egészen pontosan 61 százalékukánál várható növekedés, szemben az összesített 58 százalékos átlaggal. „A nők ambiciózusabbak és sikeresebbek, mint a férfiak” – mondja Sofia Merlo, a BNP Paribas Wealth Management egyik ügyvezetője. E kijelentését Merlo a riport mutatóival támasztja alá, melyek szerint a nők vezette cégeknek globális szinten 13 százalékkal nagyobb bevételük van, mint a férfiak által irányított vállalkozásoknak.

Az Institute of Entepreneurship Development oldalán közzétett statisztikák is azt mutatják, hogy létezik a nemek közti megkülönböztetés. Az Európai Unió startup vállalkozásainak csupán 30 százalékát jegyzik nők. A tendencia szerint ugyan a nők foglalkoztatottsága évről évre nő, a vállalkozástól való félelem azonban változatlanul jelen van körükben, amelynek okai többek között a diszkriminációban, a sztereotípiákban, a család és a munka közötti egyensúly kérdésében és a finanszírozáshoz való akadályozottabb hozzáférésben keresendők.



Eközben a női startupperek támogatására egyre több olyan versenyt és programot indítanak, ahol bemutatkozhatnak az befektetők előtt.

Ilyen például a Girls in Tech & Orange szervezésében megvalósuló Lady Pitch Night, ahol Európa női vállalkozói csaphatnak össze és kapnak lehetőséget a fejlődéshez. Hasonló verseny a Women Startup Competition Europe, melynek célja, hogy összegyűjtse a közép- és kelet-európai régió legígéretesebb női startup csapatait, és lehetőséget biztosítson projektjeik bemutatására. A több napos felkészítő munka után a csapatok nemzetközi szakmai zsűri, potenciális befektetők és a vállalkozások iránt érdeklődő közönség előtt prezentálhatják ötleteiket. A Németországban működő Vodafone Institution is épp a közelmúltban indította el nőkre szabott programját, mellyel a nők által létrehozott, illetve a nők helyzetének javítását támogató startupokat kívánják segíteni. Az F-LANE névre keresztelt pályázat célja, hogy minél több nő vállalhasson vezető szerepet a technológiai fejlődésben, és világszerte segíthessék társaikat is. A nyertesek egy hathetes berlini képzés során a szakma legjobbjaitól tanulhatnak, és alkalmuk nyílik üzleti kapcsolatok építésére is.

Mára hazánkban is felismerték a nemek egyenlőségének fontosságát az üzleti világban. A Women Startup Competition éppen ezt kívánja erősíteni. A mentorprogramot egyrészt azzal a céllal indították útjára 2014-ben, hogy a nők több figyelmet kapjanak tehetségüknek és vállalkozói kompetenciájuknak köszönhetően, és egy olyan női vállalkozói közösséget építsenek fel, amely hosszú távon is segítséget nyújt a tagok számára és elősegíti azok szakmai fejlődését, érvényesülését.

„Itthon az EU-s átlagnál (29%) ugyan valamivel magasabb a női vállalkozók aránya (34%), még ez is jelentős alulreprezentáltságot jelent. Nem beszélve arról a szomorú tényről, hogy a női befektetők aránya 6% alatt van” – hívja fel a figyelmet Müller Tamás, a Women Startup Competition alapítója, aki úgy véli, hogy az esélyek férfiak és nők között ugyan egyenlők, a terhek viszont mások. Tapasztalatai szerint sok nő az alkalmazotti szférából, gyakran GYED-ről vagy GYES-ről érkezik a vállalkozói szférába, emiatt nagyobb bátorításra, támogatásra és példakép-mutatásra van szükségük. Kimondottan számukra indították el Unplugged elnevezésű kezdeményezésüket, ahol egy félnapos esemény során éppen ezt a kezdőlökést szeretnék megadni nekik.

„A kifejezetten nőknek rendezett startup rendezvényeknek – mint a Women in Tech, a Girls in Code, vagy az általunk létrehozott Women Startup Competition Unplugged – ma már érezhető a hatása. Nem csupán kellő bátorítást kaphatnak a résztvevők, de nagy szerepük van a képzésekben, a tudásmegosztásban és a megbízható kapcsolatok építésében is” – mutat rá a női startupokat segítő események fontosságára a szakember.

Hozzáteszi: „A férfi befektetők egyébként szívesen dolgoznak együtt hölgyekkel, de csakis akkor, ha van mögöttük egy jó csapat, megvan a szükséges szakmai hozzáértés, valamint a befogadó piac. A különbség abból adódhat, hogy a nők leginkább az őket érintő problémákra keresnek megoldást, melyek között sok az inkább hosszabb távon megtérülő ötlet. Ezeknek egyelőre nem kedvez a hazai befektetői rendszer, melynek célja az, hogy lehetőleg egy-két éven belül kifizetődjön a befektetett összeg. Bízunk benne, hogy az új állami szerepvállalással és inkubátor pályázatokkal ez is változni fog”.


Az elmúlt években több olyan magyar startup került rivaldafénybe, amit nők alapítottak és juttattak el a nemzetközi sikerekig.

Ilyen például a SameBug startup, mely részt vehetett a Bostonban működő Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kéthetes vállalkozói képzésén is. A 2014 márciusában alakult startup a szoftverfejlesztőket a programozási hibák hatékony kijavításában segítő megoldásával vívta ki a részvételi lehetőséget. Tamási-Irsai Renáta lassan három évvel ezelőtt, férjével közösen vágott neki a vállalkozói létnek, és három gyermek édesanyjaként sikert sikerre halmoz. Elmondása szerint nagyon szereti ezt az az életformát, és még soha nem származott hátránya abból, hogy nő. Sőt.

„A férjemmel technológiai céget vezetünk, és ahogy én látom, a technológia szektorban jelenleg van egyfajta pozitív diszkrimináció a nőkkel szemben, ugyanis szeretnék, ha minél több nő fejlesztene, érvényesülne ebben az ágazatban. Én pedig ennek az előnyeit maximálisan élvezem. Ha minden jól alakul, a Samebug 2016 végén több mint fél millió dollár befektetést tudhat majd magáénak amerikai és magyar üzleti angyaloktól és intézményi befektetőktől. Sehol nem ért amiatt megkülönböztetés, mert nő vagyok. Talán azért lehet valamivel nehezebb nőként érvényesülni, mert mi sokszor saját problémákat megoldó vállalkozásokat alapítunk, ami a természetéből adódóan egy kisebb rétegnek lehet érdekes. Inkább azt gondolom, hogy az esélyek nem nők és férfiak között oszlanak meg, hanem inkább szektorális jellege van.”

Hozzáteszi: „Vállalkozóként egyébként nőként és férfiként is nagyon nehéz. Természetesen mindenki tudja, hogy van némi részlehajlás mondjuk egy Szilícium-völgyi befektetésnél, de az elutasítás a vállalkozás velejárója, főleg egy startup vállalkozás esetében, ahol a befektetői pénzért is meg kell küzdeni. Ha keményen és becsületesen dolgozol, jó a hírneved és a terméked valódi igényt szolgál ki, akkor előbb-utóbb megtalálod a megfelelő társakat a vállalkozásodhoz – legyen szó alkalmazottakról, partnerekről vagy befektetőről. Ha egy nő sikeres vállalkozó szeretne lenni, akkor az a fontos, hogy körülvegye magát olyan emberekkel, akik maximálisan támogatják, legyen kitartása és hitelesen képviselje azt, amit csinál. Szerintem, ha az ember komolyan veszi magát, akkor más is komolyan veszi őt.”

Szintén hangos sikert könyvelhetett el itthon és a nemzetközi porondon is a Horváth Dorka által alapított BOOKR Kids is, amely idén Kelet-Közép Európa legnagyobb versenyén, a CEE Lift Off döntőjében 45 millió forintos cégfejlesztési támogatást nyert, valamint megnyerte a Women Startup Competition Europe 2016 versenyt is. Az interaktív könyvtárapplikáció arra ösztönzi a gyerekeket, hogy a digitális világban se felejtsenek el mesekönyveket olvasni.

Egy felmérés szerint Amerikában a női vezetésű cégek száma 1997 és 2014 között 68 százalékkal nőtt. Ez a statisztika is jól jelzi, hogy egyre zöldebb az út a női startupperek előtt. Mindent összevetve tehát, talán még soha nem volt ennyire jó alkalom arra, hogy egy nő sikeres vállalkozó váljon.