Zavartalanul tömheti ki reklámokkal a kormány a kedvenc tévéit

Fotó: Cultura Creative / Zero Creatives

-

Harsoghatják-e kampányidőszakon kívül – esetenként jó pénzért – a tévék, rádiók, hogy a magyar reformok működnek? Erről kell állást foglalnia az ügyészségnek, miután a médiahatóság eddig nem akasztotta meg ezt a reklámozási módszert.


Ügyészséghez fordul a Mérték Médiaelemző Műhely, mivel nem ért egyet a Médiatanács határozatával, és nem társadalmi, hanem politikai hirdetésnek tartja azokat az állami üzeneteket, amelyek az Orbán-kormány intézkedéseit népszerűsítik. Erről a médiakutató intézet vezetője, Polyák Gábor tájékoztatta a VS.hu-t.

A megkülönböztetésnek azért van jelentősége, mert politikai reklámokat csak kampányidőszakban lehet közzétenni az elektronikus médiumokban (televízió és rádió), miközben a társadalmi célú hirdetéseknél nincs ilyen megkötés. A kormánynak egyébként a médiatörvény 2013-as módosításával lett lehetősége arra, hogy egyáltalán közzétegyen politikai hirdetéseket, korábban ez csak a pártok számára volt megengedett.

„A magyar reformok működnek” mostanában gyakorlatilag állandó üzenete a kormánynak, a kabinet most már a bankokat is arra kötelezte, hogy a csokos hiteleikről szóló hirdetéseiken is tüntessék fel a szlogent tartalmazó logót. A reklámszakma tiltakozik ez ellen, igaz, ők csupán amiatt, hogy a kormány helyet vesz el a szlogennel a hitelintézetek reklámfelületéből és -idejéből.



A Mérték még szeptemberben kifogásolta, hogy a kormány – szerintük egyértelműen politikai – hirdetései nemcsak a választási kampány időszakában jelennek meg az elektronikus médiában, hanem azon kívül is.

A Médiatanács viszont másképp látja. Nemrég úgy ítélte meg, hogy a reklámfilmek sugárzásával a TV2 Média Csoport Kft. és a közszolgálati médiumokat tömörítő Duna Médiaszolgáltató Zrt. megsértette a törvényt, de nem azzal, hogy kampányidőszakon kívül közöltek politikai hirdetéseket, hanem azzal, hogy nem jelölték, hogy ezek társadalmi célú hirdetések, és emiatt nem volt egyértelmű, hogy azokat a kormány tette közzé.

A döntésnek volt egy másik, kézzelfogható tétje is: az állam ugyanis így szabadon vásárolhat reklámidőt – a fenti példában épp a hozzá közel álló médiumoknál, az időközben Andy Vajna tulajdonába került TV2-nél vagy a közszolgálati csatornákon.

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2015-ben a médiumok összes reklámbevételének, 194 milliárd forintnak a 18 százaléka, mintegy 35 milliárd forint származott az állami büdzséből. A Kantar Media számaiból pedig az derül ki, hogy az állami költés két legnagyobb haszonélvezője a TV2 és a Duna TV volt. Előbbi 5,8 milliárd, utóbbi pedig több mint másfél milliárd forintnyi állami hirdetéshez juthatott listaáron.

A valós költés ennél alacsonyabb lehetett (szakértői számítások szerint a listaár 40 százalékát teszi ki a kedvezmények és eseti megállapodások nyomán). A Médiatanács egyébként egyenként 800 ezer forintos büntetést szabott ki.


TV2 kereskedelmi televízió

Sehol sincs az RTL Klub

Állami reklámköltés az elektronikus médiumokban 2015-ben, listaáron

1. TV2 5,821 milliárd forint
2. Duna TV 1,539 milliárd forint
3. M1 1,442 milliárd forint
4. Story4 1,038 milliárd forint
5. Sláger FM/Juventus 884 millió forint
6. Viasat3 870 millió forint
7. Kossuth Rádió 711 millió forint
8. Comedy Central 615 millió forint
9. RTL Klub 554 millió forint
10. Petőfi Rádió 462 millió forint

Forrás: Kantar Media

A magyar sajtóban tavaly 13 százalékkal estek vissza az állami hirdetések az előző – választási – évhez képest, miközben a kormány a tavalyi évtől központosította a hirdetési tevékenységet.

A Kantar Media adataiból az is látszik, hogyan rendeződött át a hirdetések elhelyezése. A TV2 ugyan megőrizte első helyét, ám az elhelyezett hirdetések értéke 45 százalékkal visszaesett. Csaknem hússzorosára nőtt viszont a köztévék átalakításakor átpozicionált Duna TV listaáron számolt állami reklámbevétele, amivel hirtelen a második helyre ugrott a médiumok között.

A Publimont ugyan megőrizte harmadik helyét, ám a Simicska Lajoshoz köthető, közterületi reklámfelületet biztosító cég állami forrásból származó bevétele 67 százalékkal esett vissza, és összbevételéből a 2014-es 36,2 százalék helyett már csak 14,2 százalékot adtak az állami hirdetések. Ennél is látványosabb a zuhanás a többi, Simicskához köthető médiacégnél: a Metropolnál 59 százalékos a visszaesés, a Class FM-nél 87 százalékos. A Magyar Nemzet 76 százalékkal kevesebb állami hirdetést kapott 2015-ben az előző évhez képest.

Látványos az RTL Klub állami reklámbevételeinek a visszaesése is: 2014-ben még meghaladta az egymilliárdot, tavaly viszont listaáron 554 milliót tett ki. Igaz, mindez eltörpül amellett, hogy a legnagyobb kereskedelmi tévécsatorna hirdetési összbevétele 36 százalékkal zuhant az előző évihez képest. Ennek csak 1,1 százalékát adták az állami hirdetések.

Cikkünk megjelenése után az RTL Klub részéről azt közölték, hogy nem estek 36 százalékkal a hirdetési bevételeink, csak megváltoztatták a listaáraikat 2015-ben, azaz ezt nem érdemes összehasonlítani emiatt, így az félrevezető is lehet. A tévécsatorna azonban ezzel együtt sem közölte a pontos adatokat.

Szűkösen elég 70 milliárd

A reklámbevételek jól jönnek nem csupán a 2014-ben félmilliárdos veszteséggel működő TV2-nek, de a közmédiának is – annak ellenére, hogy az intézmény tartalomszolgáltatását biztosító Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) idén is 70 milliárdos költségvetési támogatásból gazdálkodik. Sőt tavaly az állam az MTVA 47 milliárd forintos adósságát is átvállalta.

A pénz pedig azért is jól jön, mert, mint a Médiatanács fogalmaz:


Az új televíziós csatorna (M4) indítása és az M1 24 órás hírcsatornává alakulása jelentősen növeli az MTVA által végzett közfeladatot. A televíziós műsorpercek száma 37 százalékkal nőtt az elmúlt évben, ami természetesen a költségeket is növeli.


Átrajzolják a rádiós piacot

A Médiatanács a rádiós frekvenciaengedélyek kiosztásával és meghosszabbításával sem zavarta az elmúlt hónapokban a kormányhoz közel állók érdekeit. Bár nem könnyen, de a Karc FM-nek sikerült kitúrnia a Gazdasági Rádiót a frekvenciájáról, és ezzel a vállaltan kormányközeli Magyar Idők kiadója, Liszkay Gábor médiavállalkozó egy budapesti rádiócsatornához jutott.


Ezenkívül a Médiatanács február eleji döntésének értelmében 120 napon belül, várhatóan még tavasszal elkezdi műsorát Andy Vajna rádiója, a DJ FM, tehát a TV2 mellett immár rádió is van a filmügyi kormánybiztos-kaszinótulajdonos birtokában.

Nyártól pedig Habony Árpád médiaportfóliója is gyarapodhat. A kormányfő tanácsadója az elmúlt hónapokban kezdett építkezésbe a sajtóban: a nyomtatott és online formában is kiadott Lokál, valamint a 888.hu után akár az ország leghallgatottabb rádiófrekvenciájához is hozzájuthat.

A rangos címet és rajongói tábort egyelőre a Simicska Lajos érdekkörébe tartozó Class FM mondhatja magáénak, ám a hosszú éveken át zavartalanul működő adónak éppen most, a frekvenciaengedély meghosszabbítása előtti hónapokban gyűlt meg a baja a Médiatanáccsal. A hatósági elmarasztalások és eljárások azzal is egybeestek, hogy az üzletembernek megromlott a viszonya Orbán Viktor kormányfővel.

Jelenleg folyik a versenyfutás az idővel. A Médiatanács leghamarabb a nyár első felében dönthet arról, hogy meghosszabbítja-e újabb 5 évre a Class FM engedélyét. Ezt akkor lehet egyértelműen megtagadni, ha a szolgáltató a médiatörvényt súlyosan és többszörösen megsérti.

Az elmúlt hetekben szinte nem volt olyan médiatanácsi ülés, amelyen ne foglalkoztak volna a Class FM valamely vélelmezett jogsértésével. Jelenleg már három eljárás is zajlik, mert a Morning Show sztárjai meglehetősen szabadszájúan beszélgetnek egy olyan műsorsávban, amikor fiatalok is hallgatják őket. Bár ez a szabadszájúság nem új keletű, a médiahatóság most kezdett el foglalkozni vele.

Az időzítés azonban nagyon fontos – kaptuk a híreket a Médiatanács környékéről. Ha a szolgáltató egy esetleges elmarasztalással szemben bírósághoz fordul, és az engedély meghosszabbításáról hozandó döntés pillanatában nincs jogerős határozat, amely elmarasztalná a Class FM üzemeltetőjét, akkor nincs jogalap a frekvenciahosszabbítás megtagadására.