Vitorláztunk az M3-ason és a Bazilikánál

-

Kipróbáltuk a BMW új villanyautóját, és nagyon megkedveltük. Egy nagy baja van: amíg nem valósul meg a kormány által az elektromos autóknál ígért áfacsökkentés, addig a kategóriájában is drága. Cserébe a fenntartása már szinte ingyenes.


A Buksza autó-fenntartási költségeket bemutató sorozata kivételes modellel folytatódik, a BMW villanyautójával. A villanyautók amúgy is a Buksza kedvencei közé tartoznak: bár drágák, de a fenntartási költségeik miatt mindenképpen vonzóak. És remélhetőleg a magyarországi villanyautó-árak drasztikusan csökkenni fognak: a kormány ugyanis az elektromobilitás népszerűsítését célzó Jedlik Ányos Tervben radikális áfacsökkentést ígért. Ha ez beigazolódik, akkor a későbbiekben áfamentes lehet a beszerzésük, és további számos kedvezményt kapnának: buszsávhasználatot, ingyenes parkolást, zöld rendszámot stb. Minderről a következő hónapokban dolgozzák ki a részletes szabályokat.


Maximum 90-es tempót enged a takarékos üzemmód


Egy igazi csemege

A BMW mindenesetre teljesen új autót fejlesztett a globális villanyautó-piac bevételére. A 170 lóerős villanyautó technológiai csemege. Amellett, hogy nagyon megy, legalábbis 0-ról 60-ra 4 másodperc alatt gyorsul, ami a sportautó-kategóriában sem rossz teljesítmény, egy rakás elektronikai megoldás biztosítja, hogy ne kerüljünk bajba. Sávtartás, távolságtartás, gyalogosvédelem, és még egy sor dolog vigyáz az autóban ülőkre és a többiekre.

A villanyautókat leginkább a fogyasztás teszi vonzóvá. A BMW a több mint 600 kilométeres útszakasz alatt átlagosan 13,4 kilowattórás fogyasztást produkált. (A gyári adat egyébként 12,9 kilowattórát ír.) Ez a KSH-adatok alapján 496 forintos tétel. Fontos azonban, hogy bár ennyit mutatott a fogyasztásmérő, ennél többet kellett tankolni az úgynevezett töltési veszteség miatt. Igaz, egyelőre a legtöbb közterületen elérhető áramkúton ingyenesen lehet tölteni, de az otthoni töltésnél megjelenik a számlában a tankolás. A töltési veszteség pedig 10-20 százalékos. Ez azt jelenti, hogy 13,4 kilowattos tankolásnál 14,7-16,1 kilowattóra jelenhet meg a villanyórán, vagyis 545-595 forintra jön ki 100 kilométerre az üzemanyag. Ez még mindig bőven alulmúlja a benzin vagy gázolajkiadást. (De erről majd egy másik posztban.)

Ami ellene szól (az ára mellett), az a hatótávolság. A BMW esetében a gyári adat szerint ez 130-160 kilométer, ez a Bukszánál töltött időszak alatt inkább 120-146 kilométer volt. A visszaszámláló, amely a még megtehető kilométereket mutatja, egész pontos. Az M3-ason a hevesi településig, Tenkig mentünk, ami autópályán 101 kilométer, onnan pedig még 5 kilométert kell menni. 100 százalékos töltöttségi szintről indultunk Budapestről, nagyon óvatosan, hogy biztosan elég legyen a muníció. Hiába BMW, hiába a 100 százalékos töltöttség és a 146 kilométeres távolságra tett ígéret, az ember óvatos, ha villanyautóval közlekedik. Különösen, hogy a kézikönyvben leszögezik, az autó nem vontatható, egy tréleres szállítás pedig nem olcsó mulatság, ha kiürülnek az aksik valahol 100 kilométerre Budapesttől.

Szóval Tenkre menet a legtakarékosabb, „Eco Pro” üzemmódban közlekedtünk. Ez annyit tesz, hogy az autó nem engedi az áramzabáló klímahasználatot, sem a 90-esnél nagyobb tempót. Nos, a próba remekül sikerült, Tenken a garázsban még 35 kilométerre elég töltöttség volt. Még mentünk pár kört, lement 10 kilométer környékére a mutató, ekkor feltettük tölteni. Elméletileg a sima otthoni kétszázhúszból 6-8 óra alatt feltöltődik az autó, ez a Bukszánál 9 óra volt.

Visszafelé nagyobb tempót igyekeztünk diktálni, de a forgalom miatt csak 100-120-szal lehetett menni. Ekkor azért gyorsabban fogyott a hátralévő távolság, de Budapest így is simán megvolt, és még maradt 15 kilométer a kocsiban. A BMW tehát 100 kilométeres távolságot képes abszolválni, ha utána fel tudjuk tölteni 6-9 óra alatt. Alapesetben városi autó, annak viszont szinte tökéletes, kifejezetten remek élmény vezetni. Pici, nagyon szűk körben megfordul, és nagyon fürge.



Macerás tankolás

Egy hosszabb út előtt érdemes megtervezni, hol lehet tankolni. Budapesten egyrészt az Elmű telepített frekventált helyekre (Bajcsy-Zsilinszky út, Oktogon, Bartók Béla út eleje (Gellért tér), Etele tér) – ingyenesen igénybe vehető – töltőállomásokat. A bajuk az, hogy lassan adják az áramot a kocsinak, 6-8 óra kell a 0-ról 100 százalékra való töltéshez. Ilyen hosszú ideig egyik Elmű-kúton sem töltöttük az autót. Az Elmű hálózata inkább arra jó, hogy ha a városban van dolgunk, akkor letesszük egy állomáson, töltjük, amíg elintézzük a dolgunkat, aztán megyünk tovább.

Gyorstöltőből, ami durván fél-egy óra alatt legalább 80 százalékra tölti az aksit, egyetlen található Budapesten, a villanybuszokat gyártó Evopro Zrt. székházánál (XI. kerület, Hauszmann Alajos utca). Ez a töltő egyébként azért is kivételes, mert a másik szabványt (CHdeMO) is ismeri, azaz tölthetőek rajta például a Nissan Leafek is. (A Leafek töltésére alkalmas gyorstöltőből több van, Budapesten 6-8 helyen, de ebből a Főtaxié például csak a taxisoknak elérhető.)

A BMW villanyautója rendkívül hálás, ha óvatosan közlekedünk. Ez nem a többi autóst akadályozó tötyörgés, hanem annyi, hogy minimálisra szorítjuk a fékhasználatot. Ez egyébként egészen könnyű feladat: ha levesszük a gázról a lábunkat, akkor a motorfék lényegében betölti a fék szerepét. A féket szinte csak vészhelyzetben kell használni. Visszatérve a takarékos üzemmódra (Eco pro), a kijelzőn a rendszer egy felskálázott félkörön mutatja, hogy mikor tölt vissza a rendszer, és mikor mennyit fogyaszt. Ha középen van a mutató, akkor a legkevesebb a fogyasztás, ezt a BMW-kézikönyv vitorlázásnak hívja. Így mentünk 15 kilométert a városban, úgy, hogy a hátralévő távolság egy kilométerrel sem csökkent. (Igaz, a töltöttségmérő mutatója lejjebb került.) Vitorláztunk egyébként az M3-ason is 80-90-es tempóval, majd a Belvárosban a Bazilikánál, az Oktogonon.

Noha figyelmeztet egy csomó dologra, balesetveszélyre, a közel lévő autókra, a parkolásnál segít, akkor nem szól, ha a tanksapkanyílást nyitva hagyjuk. Ez persze a sofőr figyelmetlensége, de a Bukszával háromszor is előfordult, hogy villogtak rá az autósok. Ezt eleinte az autó iránti elismerésnek vettük, de egy piros lámpánál szóltak, hogy nyitva van a töltőnyílás ajtaja. Ezzel azonban még együtt lehet élni, a legnagyobb probléma mégis inkább az ár, ami jelen esetben 12 millió forint. Igaz, hogy aztán 5 évig egy fillért sem kell rákölteni, ebben ugyanis benne van a szerviz. Ha pedig tényleg jön a drasztikus áfacsökkentés, akkor még mindig drága lesz, de a saját családjában – a BMW-k között – már sokaknak reális alternatíva lehet.