Visszakapja az IC-kocsikat Békéscsaba

Fotó: kormány.hu / Istvan Bielik

-

Spórolni akartak, rossz döntést hoztak, most korrigálnak a MÁV-nál.


Szeptember 17-től a helyiek kezdeményezésére három pár, IC-kocsit is továbbító belföldi vonatot állít forgalomba a MÁV-Start a Budapest–Békéscsaba–Lőkösháza-vonalon – derül ki a MÁV közleményéből. Így a meglévő nyolc nemzetközi InterCity és EuroNight járattal együtt összesen tizennégy magasabb minőségű szolgáltatást nyújtó vonatot vehetnek igénybe az utasok. Az utasszám növelése érdekében Békéscsaba önkormányzata részt vesz a vasúti közlekedés népszerűsítésében.

A MÁV júniusban iktatta ki ezen a vonalon az IC-ket a belföldi távolsági vonatokból, pár nappal azután, hogy kész lett a vonal felújítása, amelynek keretében a csabai állomást is rendbe hozták.

Ezen a vonalon évek óta úgynevezett hibridvonatok jártak, amelyek egyszerre voltak hivatva nyújtani a gyorsvonati és az InterCity-szolgáltatást is. Aki tehát kifizette a drágább jegyet, nem ért hamarabb oda, de biztosan volt ülőhelye, és általában kulturáltabban utazhatott.


Három hónapja adták át a pályaudvart, pár nap múlva rontottak a szolgáltatás színvonalán


A MÁV-nak a leépítéseket zászlajára tűző jelenlegi vezetése az EU-s százmilliárdokból elkészült gyorsabb pályát arra használta ki, hogy leállította a vonal személyvonatainak egy részét, ezek pótlására így a gyors/IC-ket állította meg korábban csak személyekkel kiszolgált kisebb településeken. A vasutasok talán azt már túlzásnak gondolták, hogy egy vonat egyszerre legyen személy, gyors és IC, így inkább levették az IC-kocsikat a belföldi vonatokról. (A Romániába menő nemzetközi vonatokon továbbra is van emelt szintű szolgáltatás.)

A felújítás előttihez képest így a menetidő Békéscsabáig csak pár perccel csökkent, jelenleg 2 és fél óra (szolnoki, mezőtúri, gyomai, csárdaszállási, mezőberényi és muronyi megállásokkal).

Az IC-kocsik elvesztése nagy felháborodást váltott ki Békés megyében, a MÁV így most korrigálta korábbi döntését, és néhány vonatra visszatette az IC-kocsikat.

Budapest-Keleti pályaudvarról Békéscsabán át Lőkösházáig 9:10-kor Transsylvania, 11:10-kor Békés és 17:10-kor Alföld névvel indul majd InterCity. Lőkösházáról a fővárosba 06:49-kor Viharsarok, 12:49-kor Békés és 16:49-kor Csanád névvel közlekedik IC-járat. A két végállomás között háromórás a menetidő.

Ez azonban nem a végleges állapot!

A MÁV azt ígéri, hogy „2017 decemberétől – a pálya teljes felújításának befejezése után, ami lehetővé teszi a 160 km/h-s sebességet – jelentősen csökkenti a menetidőt, és egységesíti a szolgáltatást.


Azaz megszűnnek az eddigi »hibrid« szerelvények, tisztán IC kocsikból álló járatok közlekednek majd,

továbbá a korszerű motorvonatokkal is találkozhatnak az utasok.”

A közlemény végére egy burkolt fenyegetést is beiktatott a vasút arra az esetre, ha a most az IC-kocsikat kisíró csabaiak mégsem váltanak elegen drágább jegyet az IC-vagonokba: „A vasúttársaság bízik abban, hogy a módosítás bevezetését követően


az IC szolgáltatást igénybe vevő utasok száma kedvezően alakul,

és jelentős mértékben meghaladja az idei első félévben tapasztalt értékeket.”