Vettel és a forróság legyőzte a Mercedest

Fotó: AFP / MOHD RASFAN

-

Óriási meglepetés Malajziában: a hibátlan Vettel a remekül menő Ferrarival lenyomta a trópusi hőségben gumikopással küszködő Merciket.


33 fokos levegő, 62 fokos aszfalt. Nem csoda, hogy a legtöbb versenyző hűtőmellényben várta a startot az autója mellett a Maláj Nagydíj rajtrácsán. Majdnem minden autó közepes keveréken indult, és bár a harmadik helyről induló Rosberg jól sikerült startgyakorlatokról számolt be a rajt előtt, végül nem tudta lenyomni az előle a második helyről rajtoló Vettelt. Massa és Hülkenberg jól rajtolt, Verstappen három helyet visszacsúszott, Räikkönen és Maldonado pedig defektet szedett össze a máskülönben nem túl eseménydús rajtnál.

A negyedik körben viszont jött a Safety Car, miután az előző futamon még pontot szerző Ericsson megpördült az első kanyarban, és a Sauber beragadt a kavicságyban. Vettel kivételével az élmezőny nagy része azonnal gumikat is cserélt. A verseny a hetedik körben indult újra: Vettel vezet, mögötte Hülkenberg küzd hősiesen a feltűnően lassú Force Indiával, és tartja fel a mezőnyt körökön át – a két Mercedes a 6. és a 9. helyen a kerékcserék után.


A rajt eseménytelen volt, később bejött a biztonsági autó


A Massa mögé beszorult Rosberget hajtja a csapat, hogy nyomja, ahogy csak lehet, különben elúszik a versenyük itt a forgalomban. Ők is látják, hogy Vettel a nyolcadik körben már 3,7 másodperccel vezet a mezőny előtt a Ferrarival. És körönként két másodperccel gyorsabb a többieknél. Hamilton a 10. kör végén ér fel Vettel mögé a második helyre, hátránya 10 másodperc. Innentől megint nyílt a verseny, de a különbség a következő körökben is stabil marad. Hamilton a 15. körben kezd faragni a még mindig az első szett gumikon autózó Vettel előnyéből.

Közben Räikkönen másodszor is cserél, és a középmezőnyben küzd a forgalomban. Vettelt a 18. körben hozzák ki, a harmadik helyre jön vissza Hamilton és Rosberg mögé közel 15 másodperces hátránnyal. Újra a közepes keveréket kapja, amelyen azonnal másodperceket farag a már használt gumikon futó Mercedesekkel szembeni hátrányából. Vettel a 21. kör végén előzi meg Rosberget.


Vettel és Nico Rosberg


Alonsót ugyanekkor kihívják a boxba műszaki probléma miatt. A Hondával most bemutatkozó spanyol egyetlen célja bevallottan a verseny befejezése volt, még közvetlenül a rajt előtt is azt mondta, tekintsük ezt inkább egy tesztnek. Ezek szerint rosszul sikerült a teszt, a versenytávnak csak nagyjából a felét teljesítette a McLaren. Ennek ellenére Alonso azt mondta, hogy kellemes csalódás volt, hogy az első kerékcseréig közeledtek a Red Bullokhoz. De sokkal jellemzőbb a csapat helyzetére, amit pár körrel később Button szólt be csapatrádión, amikor utolérte a megint csak Hülkenberg által feltartott autókat a középmezőnyben: „Ez aztán a meglepő, úgy tűnik, utolértem pár autót.” A szarkazmusért cserébe Button is megkapta a magáét, az ő McLarenje a 42. körben adta fel végleg a versenyt.


Alonso Hondája féltávig bírta


Vettel közben továbbra is több mint két másodperccel gyorsabb körönként, mint Hamilton. A 24. körben meg is lett neki, Hamilton pedig azonnal kiment a boxba, ahol újra közepes keveréket kapott, azaz jönnie kell még egyszer – rázta is a fejét a boxutcából kifelé. Csődöt mondott a Mercedes taktikája.

A 26. körben Kvyat ráhúzta a kormányt Hülkenbergre egy balos kanyarban, de egy látványos megpördülést követően folytatni tudja a versenyt. Hülkenberg később 10 másodpercet kap ezért a korántsem ennyire egyértelmű esetért. Perez is büntetést kap, ő Grosjeant forgatta meg egy gyors kanyarban.



A 27. körben Rosberg is meghúzza a második cserét, negyedik helyre jön vissza az időközben a 3.-ra feljövő Räikkönen mögé, de egy körön belül meg is előzi a sokkal öregebb gumikon autózó finnt. A verseny második felében szinte csak Vettel a téma a Mercedes csapatrádióban, Hamiltonnak még van esélye a győzelemre, Rosbergnek már kevesebb.

Räikkönen 20 körrel a vége előtt megy ki harmadszor kereket cserélni, és a hetedik helyre ér vissza. Két körrel később jön Vettel is, ő a két Mercedes közé áll vissza, de Hamiltonnak és Rosbergnek is még jönnie kell. Egy körrel később már ott is Hamilton a boxban, a pályára visszaérve 12 másodperc a hátránya Vettellel szemben. „Emberek, rossz gumikat raktatok fel!” – mondja Hamilton a rádióba, meglátva a kemény keveréket, de megnyugtatják, hogy ez lesz a jobb taktika, mert közepes Pirellikből már csak használtat kaphatott volna. „Különben is, szeretnél kijönni még egyszer?” – hangzik a válasz a boxból.


Hamilton kerékcsere közben


Nem sokkal később Rosberg is jön új gumikért, ő viszont közepeseket kap, és gyorsabb a Vettelt üldöző Hamiltonnál. Vettel, Hamilton és Rosberg között 10-10 másodperc a különbség 10 körrel a verseny vége előtt. A végén még Massa és Bottas kakaskodott egyet az 5–6. helyen, és az utolsó körben meg is volt a helycsere, de az élen már nem történik változás, Vettel megnyeri élete mindössze második nagydíját a Ferrarival. Sőt, bónuszként még tavalyi csapatát, a két Red Bullt is lekörözi. A harmadik erő megint a Williams, a 7–8. helyre pedig a Toro Rossók érnek be, Vettel lekörözése mellett újabb okot adva a Red Bullnak az elkeseredésre.

Bár a győzelemben óriási szerepe van a Mercedesek vártnál sokkal nagyobb abroncskopásának, Vettel győzelme és Räikkönen negyedik helye azt jelenti, hogy – legalábbis nagy melegben – korántsem lefutott még az idei világbajnokság.


Sebastian Vettel, Maláj Nagydíj, Malaysian Grand Prix


A Malajziai Nagydíj végeredménye: