Versus: Kell-e szigorúbb pszichológiai ellenőrzés a pilótáknak?

HÁTTÉR

Somogyi Dorottya

A Germanwings katasztrófája után laborvizsgálatokkal szeretné ellenőrizni a német repülés-egészségügyi szakorvosok szövetsége, hogy a pilóta fogyasztott-e például pszichés problémák kezelésére szolgáló gyógyszert. Európa-szerte szigorítanák a pszichológiai előírásokat is.


Andreas Lubitzot ugyanis, aki szándékosan az Alpoknak vezette az utasszállítót, pszichiáter és neurológus is kezelte, és pszichotróp gyógyszert, erős nyugtatót is szedett. Lubitz évekkel korábban már orvosi segítségre szorult öngyilkosságra való hajlam, illetve egy súlyos depressziós epizód miatt. Ennek ellenére betegségét el tudta titkolni a légitársaság elől, és időről-időre pilótaengedélyt is kapott.

A megszerző és meghosszabbító repülőorvosi vizsgálatokat az EU tagállamokban egységesen szabályozzák, így Magyarországon is ugyanazok az előírások érvényesek, mint bárhol Európában.

A professzionális szakszolgálati engedéllyel rendelkező pilótáknak évente, 40 éves kor felett pedig félévente kell orvosi vizsgálatra járniuk.
Sem a megszerző, sem a meghosszabbító vizsgálatoknál nem követelmény a pszichológiai vizsgálat, azt csak indokolt esetben, a munkáltató, a pilóta vagy egyéb illetékes személy vagy szervezet bejelentése alapján végzi el az arra jogosult szakorvos.
Az engedély megszerzésénél nem kizáró ok a korábbi pszichiátriai betegség, és miután valaki már engedélyt kapott, ha nincsenek észrevehető tünetei, és nem is szól arról, hogy gyógyszert szed vagy egészségi állapotában változás állt be, akkor nem kötelező a külön pszichológiai vizsgálat.

Ezen változtatna a német repülés-egészségügyi szakorvosok szövetsége (és világszerte számos szakember), mások ugyanakkor vitatják, hogy a kötelező és gyakori pszichológiai vizsgálatokkal vagy a tiltással meg lehetne előzni a hasonló tragédiákat. A módszerek ugyanis nem teljesen megbízhatóak.
És még ha be is vezetnék a kötelező pszichológiai szűrést, bizonytalan, hogy milyen gyakorisággal, illetve milyen mélységben kerüljön sor a vizsgálatokra, mi számít veszélyesnek, meddig tartanak a személyiségi jogok, illetve mi történjen azokkal, akiknek a múltban már volt súlyos pszichés problémájuk.

A kérdés tehát az, hogy nagyobb szigorral, több vizsgálattal és szabállyal elérhető-e a nagyobb biztonság, és persze nemcsak a repülésben, hanem bármely szakmában, ahol az emberen mások élete is múlik.


Vélemények

Zerkovitz Dávid: Nem jelenthetünk minden gyanúsat a munkáltatónak
Dudás József: A pszichológiai tesztek a pillanatnyi helyzetet mérik
Ruska Éva: A depresszió tünetei a beteg környezetének is észrevehetők


Kell-e szigorúbb pszichológiai ellenőrzés a pilótáknak?


Igen
Nem

SZAVAZAT UTÁN