Végre nem reménytelen a magyar film

Fotó: MTI/AP/Invision / Chris Pizzello

-

34 év után nyert ismét Oscart egy magyar film. Új fejezet indul-e a magyar film történetében? Mit szól a Saul fia sikeréhez a többi magyar filmes?


„Nagyon jó filmnek tartom. Megérdemelte az Oscar-díjat” – mondta kérdésünkre Szabó István, aki mostanáig az egyetlen magyar rendezőként nyerte meg az amerikai filmakadémia díját ebben a kategóriában. A 78 éves rendező szerint a Saul fia díjazása után jobban odafigyelnek majd a magyar filmre, akárcsak annak idején a Mephisto sikere után. Szabó megnézte a vetélytárs filmeket is: „Láttam többet is, leginkább a külföldi kategóriás filmek érdekeltek a Saul fia miatt. Nagyon tetszett a Mustang is.”

Szabó István '82-ben így örült az Oscarnak.



Pálfi György nemcsak hogy a díjátadó előtt fogadott volna a Saul fia győzelmére, de már a bemutató után megmondta, hogy Oscar-díjas lesz a film: „Nagyon nehéz így eltalálni valamit, hogy a film tulajdonképpen saját magát építi fel, olyan a témája, a feldolgozásmódja, hogy nem kell neki semmilyen külső segítség. Ez a film nem azért jutott el az Oscarig, mert a magyar külügy vagy az amerikai lobbi benyomta, hanem saját jogán és erejéből, ami jól látszott a korábbi fesztiválmenetelésén is.”

Pálfi régóta nem érzi úgy, hogy az Oscar valóban kifejezné a legjobb teljesítményeket (például Leonardo DiCapriónak sem A visszatérőért kellett volna Oscart kapnia szerinte), inkább egy belterjes hollywoodi díjosztogatásnak tartja, ami alól azonban éppen a legjobb külföldi film kategóriája a kivétel. „Ebben az esetben tényleg azt lehet mondani, hogy az Oscar a legfényesebb díj, hiszen az amerikai akadémia ítéli oda, és eleve csak öt filmet eresztenek be a pályára. Már ebbe az ötbe is pokoli nehéz bekerülni, de aztán ezen az idegen terepen nyerni, és meghódítani Hollywoodot, ezt a zárkózott, mísz öregurat, az valami csoda."

A Hukkle, a Taxidermia és a Szabadesés rendezője szerint nem is kérdés, hogy Oscar miatt sokkal nagyobb figyelem irányul mostantól a magyar filmre. „Minden magyar film sikere visszahat az egész szakmára. Ha bejelentenek egy díjat, akkor a film címe után a második szó az, hogy Magyarország. Az pedig az országnak is egy óriási elismerés, hogy egy ilyen alkotást ki tudott termelni magából. Ez a siker remélhetőleg a politikusakat is meggyőzi arról, hogy érdemes áldozni a filmgyártásra. Nemes Jeles László további pályát pedig természetesen óriási érdeklődés fogja kísérni. De neki mostantól nem is kell csinálnia semmit, ő már egy Oscar-díjas rendező.”


Pálfi György


Pálfi korábban sokat kritizálta a filmalapot, aminek „meg is lett a büntetése, hiszen azóta se csinálhattam filmet.” Ennek ellenére azt mondja, elévülhetetlen érdeme a filmalapnak, hogy olyan sok rossz döntés mellett finanszírozta a Saul fiát, ráadásul egyedüliként a világon. „Ebben az esetben vitathatatlanul jó döntés született, a rendszerrel ugyanakkor továbbra is rengeteg baj van, mert lássuk be, a többi film azért nem ilyen jó.”

Ujj Mészáros Károly, a Liza, a rókatündér rendezője ugyancsak nem lepődött meg: „Abszolút számítottam rá, és borzasztóan örülök is a Saul fia sikerének. Most épp a portói filmfesztiválon vagyok mint zsűritag, és folyamatosan filmeket nézek, ezért csak reggel tudtam meg az eredményt, amely szerintem jó hír a magyar filmnek és minden magyar embernek is."

A rendező azért földindulásszerű változásokat nem vár, de hisz a siker pozitív hatásában: „Nem hiszem, hogy ez a siker őrületes változásokat hozna majd a magyar filmipar számára, tehát ha sok rossz filmet csinálnának a magyar rendezők, azokra csak ezért nem fog odafigyelni a világ. Azt gondolom viszont, hogy ha készülnek majd jó filmek itthon, amikre esetleg korábban nem figyeltek volna annyira, ezekre talán nyitottabbak lesznek külföldön is. Lehet ezért egy olyan hatása a magyar filmgyártásra, mint amilyen Romániában volt a mostani román új hullámnak: miután egy-két filmjük jól szerepelt Cannes-ban, megnőtt az érdeklődés a további román filmek iránt is."


Ujj Mészáros Károly


Ujj Mészáros azt is az örvendetes hírek közé sorolta, hogy a javarészt nálunk forgatott Mentőexpedíció című filmet is jelölték, a Saul fia pedig „megérdemelte a díjat, kis híján tényleg tökéletes film. Hibát pedig mindenben könnyű találni, nagyon jó dolgokat viszont nehéz csinálni. Ezt leszámítva bevallom, nem követtem annyira az Oscart, kevés filmet is láttam eddig az idei jelöltek közül, de alapból sem vagyok egy Oscar-őrült. Persze elolvasom azért, hogy kik a nyertesek, és örültem is annak, hogy Alicia Vikander is köztük volt. A dán lány pont nem is tetszett annyira, de ő jó volt benne, nagyon jó színésznőnek tartom, az pedig még egy plusz pontot is jelentett számomra, hogy Balsai Móni volt a magyar hangja." (A Lizát is alakító Balsai Móni Ujj Mészáros Károly élettársa.)

Mátyássy Áron rendező a Saul fia egész diadalmenetét lenyűgözőnek, meghatónak és megrendítőnek tartja, azt pedig nem gondolta volna, hogy még az ő életében magyar film Oscart fog nyerni: mindig úgy érezte, valami olyan összetevő hiányzik a magyar filmből, amitől az a csúcsra kerülhetne. „Ezek az emberek, akiket én is ismerek, most olyanokkal kerülnek kollegiális viszonyba Hollywoodban, akiket gyerekkorunk óta istenítünk. Ez fantasztikus” – mondja Mátyássy. A „magyar film sikeréről” azt gondolja, elkerülhetetlen, hogy sokan ki akarják majd a gesztenyét kaparni a Saul fia sikere után, de szerinte ez elsősorban emberek teljesítménye, azaz a művészi vízió, a rendező, az operatőr, az író, a színészek és az egész stáb kitartó munkájának az elismerése, illetve azoknak jár köszönet, akik hittek benne és támogatták.


Mátyássy Áron


És hogy jobban odafigyelnek-e majd a magyar filmre a Saul fia után? Mátyássy szerint a figyelem eddig is megvolt, a Saul fia sikere pedig megismételhetetlen, filmtörténeti jelentőségű. És épp ez a teljesítmény az, ami erőt adhat itthon másoknak. A kérdés szerinte az, hogy lehetőséget kapnak-e itthon a tehetséges művészek és filmes víziók, és ha igen, akkor jó filmeket csinálnak-e ezekből. „A lehetőséget el is lehet puskázni” – mondja, és ő is a román példát idézi, ahogy Négy hónap, három hét, két nap sikere elindította a román új hullámot. Ehhez azonban az is kellett, hogy utána hasonlóan magas színvonalú filmek készüljenek, fesztiváloztassák őket stb.

Mundruczó Kornélt külföldön értük el, épp egy próbafolyamat közepén, tőlünk tudta meg, hogy a Saul fia Oscart nyert. Nagyon fontos pillanatnak nevezte a magyar film történetében, ugyanakkor úgy érezte, hogy csak sablonos dolgokat tudna mondani, úgyhogy inkább udvariasan elköszönt, de fantasztikusnak nevezte a sikert. „Nagyon gratulálok Lacikának” – mondta búcsúzóul, nevetve.


Mundruczó Kornél


„Rohadtul örülök, hogy egy olyan magyar film van elismerve, ami nekem is tetszik” – mondta Reisz Gábor. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan rendezője visszaemlékezett Cannes-ra, ahol először látta a filmet, és azt mondta, hogy több olyan emberrel találkozott ott a világból, akik nem feltétlenül tudták azt sem korábban, hogy hol van Magyarország. „Amikor megtudták, hogy magyar vagyok, azt kérdezték, hogy láttam-e a Saul fiát” – mondta. Szerinte a Saul fia sikere jót tesz mindennek, amihez a magyar filmnek köze van. Reisz egyébként biztos volt benne, hogy nyer a Saul fia, szerinte Nemes Jeles filmje volt a legkülönlegesebb az Oscar-mezőnyben, ezt pedig úgy érte el, hogy közben nem hajlott el „ködös művészetbe”. Azért kicsit tartott tőle, hogy a „túl szabályos” Mustang jobban fekszik majd az Oscar ízlésének.


rendezők a Saul fiáról, Oscar, Reisz Gábor

Reisz Gábor


„Utólag könnyű azt mondani, hogy az ember biztosra vette, de én tényleg így voltam vele, úgyhogy nem is fogadtam rá, úrinő biztosra nem fogad” – mondta az Utóélet rendezője, Zomborácz Virág. „Persze ez az alkotók eredménye, de van jelentősége az egész magyar film számára. Rohadt megható volt látni, ahogy az az egész stáb örül és ünnepel, ez mindenkire kisugárzik. Én éppen most jöttem vissza Olaszországból, ahol bemutatták az Utóéletet, és ott is mindenki tudott a Saulról. De a legfontosabb hozadéka talán az, hogy emberek szemében talán végre nem csak egy reménytelen dolog lesz a magyar film, amire feleslegesen költik a pénzt, hanem láthatják, hogy világszínvonalú dolgot is lehet is csinálni, amit ennek megfelelően el is ismernek.”


rendezők a Saul fiáról, Oscar, Zomborácz Virág

Zomborácz Virág


Pohárnok Gergely operatőr is nagyon örül a Saul sikerének: „Biztos, hogy rengeteget számít az Oscar, hiszen már az eddigi díjak nélkül sem nagyon lehetett volna elképzelni, hogy egy ilyen nehéz témájú művészfilm a filmalapos korszak legnézettebb darabja legyen." A Cukorkékséggel a rendezésbe is belekóstoló Pohárnok szerint azt nehéz megmondani, hogy külföldön mekkora hatása lesz ennek a magyar film általános megítélésére: „Ha valaki 30 éve nem látott magyar filmet, abban valószínűleg megragad. Negatív hatása biztosan nem lesz.”


rendezők a Saul fiáról, Oscar, Pohárnok Gergely

Pohárnok Gergely


Fliegauf Bence rendezőt nem értük el, a Facebookon azonban azt írta: “Köszönöm ezt a csodálatos filmet. A Saul fia ábrázolja az ábrázolhatatlant”, és Nyiszli Miklós holokauszttúlélőtől posztolt egy megrázó idézetet.


Köszönöm ezt a csodálatos filmet!  A Saul fia ábrázolja az ábrázolhatlant. Ezt: (csak felnőtteknek!) "Az égetőterem...

Posted by Bence Fliegauf on Monday, 29 February 2016

Rajna Gábor, a film egyik producere az M1 műsorában azt mondta: „Iszonyatosan meg vagyunk hatódva, és valóban egy álomban vagyunk, amiből még nem ébredtünk fel, talán majd holnap reggel. Nagy kő esett le a szívünkről, nagyon boldogok vagyunk". Szerinte a Saul fia sikere ráirányíthatja más magyar filmekre is a szakma figyelmét. Már többen kérdezték tőle a helyszínen, hogy milyen egyéb magyar filmeket érdemes megnézni, "kíváncsivá tettük az amerikaiakat”.


Röhrig Géza és Sylvester Stallone


Szűcs Edit, a film jelmeztervezője szerint az egyedi képi kimetszéseknek köszönhetően a filmben a jelmezek olyan részletei kaptak kiemelt figyelmet - például a sapkák vagy a vállrészletek -, amelyek más, szokványosabb módon szerkesztett filmek esetében külön nem ennyire hangsúlyosak. Szerinte nem a jelmezek beszerzése, hanem inkább az adott film színhőmérsékletének, nyersanyagának felbontásához leginkább illő ruhadarabok kiválogatása volt hosszadalmas, bonyolult folyamat, ehhez több kameratesztet kellett végezni. Emellett rengeteget beszélgettek például olyan részletkérdésekről is, hogy mekkora hangsúlyt kaphat a sonderkommandósok ruháján látható vörös színű kereszt.

Andy Vajna filmipari kormánybiztos óriási sikernek nevezte, hogy magyar alkotás nyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat. Nemes Jeles László rendezése „a bemutatója óta eltelt kilenc hónapban elképesztő világhírre tett szert" – idézte az MTI Vajnát, aki szerint az Oscar-díjra nemcsak az alkotók és a magyar filmes szakma, hanem az egész ország büszke lehet.


rendezők a Saul fiáról, Oscar, Andy Vajna

Andy Vajna


„Senki más nem akarta támogatni a Saul fiát, a Magyar Nemzeti Filmalap ismerte fel a film különlegességét” – mondta az M1-nek Havas Ágnes, a filmalap vezetője, aki szerint az elismerés “óriási dolog, és egyben úgy látom a fiatalokon, hogy nagy teher is".

Réz András esztéta szerint az idei Oscar-jelölt filmek általánosságban nagyon kevés izgalmat tartogattak, sok „kicsit középszerű, egydimenziós” alkotás versenyzett az elismerésekért. „Ha belegondolunk, hogy jövő ilyenkor hányan fognak emlékezni az idei díjazott filmekre, én nem vagyok túl bizakodó. A Saul fia miatt azonban bizakodó vagyok.” Szerinte a magyar film "valami olyasmit csinált, ami szinte megismételhetetlen".


Végezetül egy tiszteletbeli magyar, Bud Spencer is gratulált a Facebookon: „Jó reggelt a magyar rajongóimnak, és gratulálok a legjobb külföldi filmért kapott Oscar-díjnak!"


Jo Reggelt to my fans in Hungary and congratulations for the best foreign language film 2016!!www.budspencerofficial.com

Posted by Bud Spencer Official on Monday, 29 February 2016

Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!