Végre közpénzből is pörög a csöcskontent

Fotó: Getty Images / Jason Merritt

-

HÁTTÉR

Az állami média felvette a kesztyűt a mindent elárasztó bulvártermékek öldöklő versenyében. Nincs az a „gömbölyded báj”, „szemrevaló idom” vagy „dögös dekoltázs” az angolszász celebvilágban, amelyről nem tájékoztatják a lakosságot közszolgálatilag.


A sajtószabadságot nem a kormányzat munkája veszélyezteti, hanem az újságírás minőségének elképesztő romlása.

L. Simon László parlamenti államtitkár



Bár februárig visszamenőleg találtunk rajta cikkeket, bevalljuk, csak mostanában figyeltünk fel rá, milyen veretes bulvárrovatot működtet az állami média, pontosabban annak nagyszabású hírportálja, a májusban megújult híradó.hu.

A termékenyebb napjain 8-10 anyaggal is jelentkező rovat repertoárjában megtalálható néhány klasszikus témacsoport: szörnyülködés szarul (olykor „hajléktalanokat megszégyenítően”) kinéző celebeken,



kifutón elbotló modellek, sztárok párkapcsolatainak hullámveréseiről szóló pletykák vagy éppen a rémhírek eloszlatása, ám a kínálatot átböngészve jól látszik, a szerzők pontosan tudják, mitől is döglik a légy valójában.



Rakjatok ki egy nagy pinát a címlapra, és minden rendben lesz

– dobta be rezignáltan az univerzális megoldást annak idején Uj Péter Führer a hitleres videók indexes változatában, amelyben az újság akkori vezetői tartanak válságértekezletet. Egy valamire való szerkesztő jól tudja ugyanis, hogy nincs az a hirtelen felindulásból adott Szijjártó-nyilatkozat, amely vetekedhetne egy csöcsöket és seggeket ígérő tartalom nézettségével. Ez a bárki számára két kattintással hozzáférhető ingyenpornó korában nem feltétlenül logikus, de ettől még törvényszerű jelenség.

A népi igényt egy ideje a sokáig unalmassága és érdektelensége miatt ostorozott állami médiában is felismerték, és hogy kifizetődő közszolgálatilag is felpattanni a pinavonatra, azt alighanem a számok is visszaigazolják. A hírkereső.hu legolvasottabb cikkei között legalábbis rendre ott figyel a legfrissebb csöcsös cím, e cikk írása közben például ez:



Mindezt a magunk részéről csak helyeselni tudjuk, hiszen a világ nemcsak illegális bevándorlásból, illiberálisdemokrácia-értelmezésből és Gyurcsány Ferenc bohóckodásaiból áll. Teljesen jogos, hogy az évi 80 milliárdból – plusz az állam által átvenni készült 47 milliárdos adósságból – jut egy alkalmasint elhanyagolható összeg az angolszász celebvilágban felbukkanó dekoltázsok pásztázására is.



Mivel közmédiáról van szó, amely nem üzleti alapon, hanem elsősorban a mi adóforintjainkból tartja fenn magát, gondolhatnánk, hogy nem kell mindent alávetnie a látogatottságnak, ennélfogva nem is fordítanak annyi figyelmet a minél ütősebb, ún. kattintásvadász címadásra. Ezzel szemben meg kell hagyni, a híradó.hu pontosan ismeri és mesterien alkalmazza az olvasók becsalogatásának legfifikásabb trükkjeit.

Úgymint:

  • Ha nem muszáj, ne áruld el se a címben, se a címlapi ajánló szövegben, kiről szól a hír. Felesleges minden információt azonnal az olvasó orrára kötni, a végén még eltántorodik a kattintástól, ha kiderül, hogy egy itthon teljesen ismeretlen ember villantott. Bőven elég annyit írni, hogy színész, popsztár vagy modell, de az sem baj, ha egyáltalán alanya sincs a mondatnak, a lényeg úgyis a csöcs. Vagy nagy ritkán a pöcs.


hiradó


  • Használd a lehető legerősebb, fokozhatatlan jelzőket és állítmányokat, nem számít, hogy valójában egy teljesen hétköznapi, a beígért bájakból valójában nem sokat mutató képet adsz el ezzel a kis túlzással.



Mindez egyébként fokozottan érvényes a nem a testiségre alapozó cikkekre, hiszen ki olvasná el az Erre már igazán nem számítottak: az énekesnő bejelentése mindenkit meglepett című hírt, ha tudná, valójában arról szól, hogy Britney Spears további két évig fel fog lépni Las Vegasban.

Különösen bravúros teljesítmény, ha egy amúgy teljesen érdektelen, kifejezetten aszexuális hír elolvasására sikerült rávenni a nagyérdeműt egy pikáns címválasztással:


híradó, cerka


A közmédiának ugyanakkor a szórakoztatáson túl a keresztény értékrend közvetítése is a feladatai közé tartozik, a kettő azonban nem zárja ki egymást, sőt az egyensúly akár cikken belül is megvalósítható. Jó példa a Gigadekoltázsa ennél már nem is lehetett volna ízléstelenebb című anyag, amelynek olvasója egyszerre kapja meg a jókora kebleket és az erkölcsi felháborodás kielégítő élményét. Vagy csóválhatja a fejét, miközben azzal szembesül, hogy Egy üveg sörrel és cigarettával a kezében sétált a topmodell.



Az egyetlen fájó hiányosság, hogy az állami média egyelőre szinte kizárólag az angol nyelvű bulvárlapok kínálatából merít. Bár igazán dicséretes az az alaposság, ahogy a Kardashian család minden rezdüléséről értesítve vagyunk, az általános tapasztalat szerint a hazai közönséget sokkal jobban érdeklik a helyi celebek. Az persze érthető, hogy a magyar férfiak fantáziáját leginkább feltüzelő, ámde konkurens médiánál dolgozó Liptai Claudia bájait ignorálja a hírado.hu, de biztosak vagyunk benne, hogy az MTVA kötelékében is akadnak bemutatásra érdemes, formás idomok, és néhány gazdátlan segg is kószál még az országban.

Na jó, legalább Nyertes Zsuzsa megvolt.