Van jó néhány kérdésünk az új Forma–1-es szezonra

Fotó: NurPhoto / Joan Valls

-

Mivel a tavalyi Forma–1-es szezon sokkal inkább szólt a sportág útkereséséről vagy még inkább elakadásáról, mint a versenyzésről, igazán itt az ideje, hogy megint a lényeggel foglalkozzunk. Új fejezet kezdődik vasárnap, és a versenyzők új esélyt kapnak, hogy odategyék magukat a kedvünkért. Lesz-e ötödször is világbajnok Sebastian Vettel? Vagy negyedszer Lewis Hamilton? És meddig bírják Fernando Alonso idegei? Jó pár kérdésre várunk választ az új szezonban.


Ha már a sportág világbajnokai – nemrég éppen Lewis Hamilton és Fernando Alonso – is arra a panaszkodnak, hogy semmi sem jó, és a Forma–1 a vesztébe rohan, akkor mi marad a szurkolóknak, akik kitartanak az F1 mellett, és március 20-án hajnalban csak azért is bekapcsolják a tévét, hogy megnézzék az Ausztrál Nagydíjat? A téli tesztek alapján kevés okunk van azt gondolni, hogy a Mercedes idén is nem az esélyesek izgalmával vág neki a szezonnak, de szerencsére az is kirajzolódni látszik, hogy a Ferrari lőtávon belülre került. Becslések és találgatások helyett azonban inkább összegyűjtöttünk néhány izgalmas kérdést, amire választ várunk a 2016-os évadtól.


Bírják-e majd szusszal?

Ha a versenynaptár minden idei versenye megvalósul, a történelem legsűrűbb Forma–1-es szezonja elé nézünk a 21 futammal. Néhányat közülük ne a megszokott időpontban keressenek: az Orosz Nagydíjjal például már májusban meglepnek minket, a Malajziai Nagydíjra viszont októberig várni kell. És idén végre kiderül az is, milyen, amikor Azerbajdzsán rendez futamot. Itt igazán a határon táncoltak a naptár tervezői, hiszen a most debütáló bakui verseny Európai Nagydíj néven fog futni, ami legalábbis költői elmosása annak a ténynek, hogy Azerbajdzsán félig Ázsiában van. A Magyar Nagydíj július 24-én lesz esedékes.



Bírjuk-e majd szusszal?

Bár egy félkész szoftver miatt úgy volt, hogy csak a Spanyol Nagydíjon debütál, végül már az Ausztrál Nagydíjon mellbe vágja majd a nézőket az új, kieséses időmérő rendszer, amelytől a Motorsport Világtanács azt reméli, hogy a kvalifikáció még a futamnál is izgalmasabb lesz. A pilóták viszont attól tartanak, hogy csak feleslegesen összezavarják a szurkolókat. Európából még nehezebb lesz majd követni az új formátumú időmérőt, mivel sokan még félálomban kapcsolják majd be a tévét szombaton hajnali hétkor. Mi mindenesetre jó szurkolást kívánunk, itt elolvashatják, hogy mit is fognak látni.


Lesz-e ötödször is világbajnok Sebastian Vettel?

Minden jel arra mutat, hogy a világbajnoki verseny a 2016-os szezonban is nagy eséllyel a Mercedes belügye lesz – legalábbis, ha abból indulunk ki, hogy Lewis Hamilton szerint a mostani volt a csapat legjobb tele, arra kell következtetnünk, hogy a Mercedesek az idén is lesújtóan gyorsak lesznek. De azért ne vonjuk meg magunktól annak a forgatókönyvnek sem az esélyét, hogy Sebastian Vettel és a Ferrari egyre gyümölcsözőbb kapcsolatából újabb világbajnoki cím születik.


#Redseason achievements memories: #JapaneseGp #Seb5 final position #3. #ReadySetRed #ScuderiaFerrari #Ferrari #F1 #PrancingHorse

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által közzétett fénykép,


A téli tesztek alapján sikerült az ide vezető legfontosabb terv: közelebb kerültek a Mercedeshez, és Vettel is jól érzi magát az autóban, amely a formáját és a filozófiáját tekintve is radikálisan más, mint a tavalyi. Ráadásul gyönyörű is. És kifejezetten jól mutatott az is, hogy a nyolc barcelonai tesztnapból öt nap végén egy Ferrari végzett az élen, ami még akkor is biztató, ha a Mercedesek nem engedték el teljesen a gyeplőt, mert inkább az autó hosszú távú teljesítményére összpontosítottak. A sportág szempontjából sem lenne elhanyagolható, ha a Ferrari világbajnoki esélyesként vinné végig ezt a szezont.


Hogy alakul a Vettel–Räikkönen-bromance?

Egy kérdés erejéig maradjunk még a scuderiánál. Kicsit fenntartásokkal figyeltük tavaly azt a csapattársi meghittséget és összhangot, ami a Ferrarinál honolt, de ha már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is kitart amellett, hogy ők még ebben az öldöklő versenyközegben is ilyen jó cimborák, akkor elhisszük nekik. Elvégre esküdt ellenségek mégsem járnak el együtt rendszeresen tollaslabdázni, ahogy ők teszik. És hogy mennyire bejön nekik ez a felállás, arra újabb bizonyíték lehet az az értesülés, hogy Vettelnek nem elhanyagolható szerepe volt abban, hogy a csapat Räikkönen nem túl kirobbanó formája ellenére is meghosszabbította a finn szerződését. Ők ketten minden adandó alkalommal agyondicsérik egymást és a kapcsolatukat, és még csak meg sem játsszák magukat.

Pedig Vettel a Red Bullnál nem arról volt híres, hogy nagyon simulékonyan állt volna hozzá a csapattársaihoz, akár Mark Webberhez, akár Daniel Ricciardóhoz, és bár Räikkönen sokkal sztoikusabb annál, mint hogy házon belüli vitákra pazarolja az idejét, azért neki is voltak konfliktusai a Lotusnál Romain Grosjeannal. A kérdés az, hogy mi lesz idén, amikor a Ferrari már komolyan gondolja, hogy felveszi a versenyt a Mercedesszel. Azért reméljük, hogy a kerék kerék elleni csaták nem zárják ki a további poénkodásokat a pályán kívül.


#Redseason achievements memories: #ItalianGp #Seb5 final position #2. #ReadySetRed #ScuderiaFerrari #Ferrari #F1 #PrancingHorse

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által közzétett fénykép,


Mi van Toto Wolff fejében?

A Mercedes csapatfőnökének a nyilatkozataiból érdemi dolgokat ritkán tudunk meg, az összefüggések is nehezen fejthetők fel a mondataiból, viszont roppant szórakoztató hallgatni. De van-e stratégiája arra, hogyan kezelje az öntörvényű pilótáit, akik nyilvánvalóan idén is világbajnokok akarnak lenni, és a csapat ismét olyan autót tesz alájuk, amellyel erre minden esélyük megvan? A mindig határozottan, bár nem mindig összeszedetten nyilatkozó Wolff a tavalyi szezon végén még azzal fenyegetőzött, hogy kész akár ejteni is az egyik pilótát, ha azt látja, hogy a versengésük árt a csapatnak. (Csak a tisztánlátás kedvéért: Nico Rosberg szerződése 2016 végén jár le, Lewis Hamilton tavaly írt alá újabb három évre, azaz 2018 végéig.)

A felkészülési szezonban azonban már új irányba terelte a gondolatait. A Mail on Sunday című lapnak arról beszélt, hogy a Mercedes egyeduralma árt a sportágnak, mert a versenyek kiszámíthatóak (azaz unalmasak) lesznek, és mivel mindenki őket hibáztatja ezért, egyszer csak azt látják, hogy ellenségek lettek, ami ugye „árt a brandnek”. Wolff feloldaná ezt az ellentmondást: „Szeretném, ha továbbra is mi uralnánk a mezőnyt, de ha így folytatódna, akkor arra is gondolnom kell, hogy ne mi legyünk az ellenségek, hogy hogyan tehetnénk jobbá a show-t. Talán úgy, hogy mindkét versenyzőnket teljesen szabadjára engedjük. Dolgozzák ki ők a saját stratégiájukat.” Sok szerencsét kívánunk a Mercedesnek a megvalósításhoz, és kíváncsian várjuk, hogy Hamiltonék miként dekódolják majd azt, ami a főnökük fejében van.


Formula One  - Test drive


Tud-e élesben is keménykedni Rosberg?

Nico Rosbergnek a tavalyi szezon végére sikerült annyira összekapnia magát, hogy megnyerje az általa mini-világbajnokságnak deklarált utolsó három futamot – azok után, hogy elveszítette az igazi világbajnokságot. Ezzel kétségtelenül megkeserítette kicsit Hamiltonnak a harmadik vb-címe felett érzett győzelmi mámorát, de a britet ennyivel azért még nem lehet megtörni. A sportágnak, Rosbergnek és a szurkolóknak is jót tenne, ha ezt a lendületet az idei évre is át tudná menteni – például azt a formát, amelyet a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon mutatott, ahol már-már elhittük neki, hogy nem is Hamilton a bajnok, hanem ő. Kérdés, hogy ezt ő is el tudja-e hinni magáról idén.



Mit lehet nyerni egy válással?

A Red Bull és a Renault kapcsolatának az elmérgesedését élőben követhettük, mint ahogy azt is, hogy mint minden válásnak, ennek is a gyerekek itták meg a levét – Daniel Ricciardót kevesebbet láttuk mosolyogni, pedig ez az egyik erőssége, és Danyiil Kvjatnak is át kellett értékelnie az elképzeléseit arról, hogy milyen egy világbajnok csapatnál versenyezni. Ennek a rémálomnak vége, elkezdődik viszont egy új korszak: a Renault ismét belevetette magát a konstruktőri szerepbe, mert a franciák úgy érezték, ez az egyetlen módja annak, hogy a jövőben kiélvezzék a sikereket, miután a kapcsolatuk a Red Bull-lal zsákutcába jutott.

Így aztán visszavették azt a csapatot – a Lotust –, amelyet hat évvel ezelőtt eladtak, és amely tíz évvel ezelőtt még Renault-ként volt a csúcson Fernando Alonso világbajnoki hozzájárulásának köszönhetően. Az idei évnek a Renault sportigazgatója, Cyril Abiteboul szerint is szerény elvárásokkal vágnak neki, de a Renault F1-es státusza túlságosan is tiszteletet parancsoló ahhoz, hogy sokáig építkezzenek. Kíváncsian várjuk, meddig jutnak a szezon végére.



Mit ér egy csapat, ha amerikai?

Harminc év után először lesz amerikai csapat a Forma–1-ben, sőt a Haasban úgy egyáltalán az első új F1-es csapatot is tisztelhetjük 2010 óta, vagyis mindenképpen érdemel szurkolást a bátorságért. Nyilván az első időszak úgy szakmailag, mint emberileg igazi hullámvasút lesz – ezt már a teszteken is megtapasztalták, hiszen a kifejezetten jól sikerült, 281 tesztkört hozó első hét után a másodikon már egy rakás gyerekbetegség előjött. De van egy autójuk, két tapasztalt pilótájuk, nagyon elszántak, és végre összekötik a Forma–1-et az Egyesült Államokkal.


@estebangtz pictured heading out during day one of test two @circuitdebcncat

Haas F1 Team (@haasf1team) által közzétett fénykép,


Az amerikaiak már tavaly is bebizonyították, hogy képesek lelkesedni az F1-ért, Austinban felejthetetlen hangulatot csináltak, így a Haas miatt még inkább lehet majd várni az amerikai versenyt. És izgalmas lesz látni azt is, hogy Romain Grosjean mit tud majd kihozni abból, hogy mindent egy lapra tett fel: már bizonyított (bár még mindig a mezőny egyik leginkább alábecsült versenyzője), a dobogókhoz is egészen hozzászokott, most viszont az alapoktól kell felépítenie maga köré egy új csapatot – a Haas rengeteget nyert vele, kérdés, ő mit nyert a Haasszal. Eddig nem volt versenyképes autója, és persze idén sem lesz, de a frissesség, amit egy új csapat adhat, még akár jót is tehet a francia pilóta versenyzői fejlődésének.


Meddig bírják Alonso idegei?

A McLaren két pilótájának az energiája a tavalyi szezon nagy részében főleg arra ment el, hogy úgy tegyen, mintha minden rendben lenne, de persze nem lehet sokáig faarccal reagálni arra, hogy a csapat minden idők legpocsékabb versenyautóját rakta alájuk. Alonso tavalyi felejthetetlen kiborulása a Japán Nagydíjon jó példa erre, a Honda hazájában kevesen merték volna olyan elkeseredetten bekiabálni a csapatrádióba, hogy „GP2-es motor! GP2-es motor!” Az nyilvánvaló volt, hogy a McLarennek dicső történelme legborzalmasabb szezonja után (27 pont, 9. hely a konstruktőri versenyben) jelentős fejlődési ugrásra volt szüksége, hogy mentse az arcát, és legalább valamennyire boldoggá tegye a két világbajnok pilótáját. Az már tavaly is látszott, hogy Fernando Alonso és Jenson Button is megpróbált mindent kisajtolni az autóból, mint ahogy az is, hogy a McLaren nem felejtett el autót tervezni egyik napról a másikra. Vagyis minden szem a Hondára szegeződik.


Busy filming with this guy today! #JB22 #FA14 #beliveinmclarenhonda @fernandoalo_oficial

Jenson Button (@jenson_ichiban) által közzétett fénykép,


A tesztek alapján most az látszik, hogy a McLaren végre elérte a középmezőnyt, ami még mindig szomorúan hangzik, de Alonsóék legalább érezhetik azt, hogy van értelme a munkájuknak. Alonso mindenesetre már a szezon előtt panaszkodott, bár még nem az autóra, hanem a sportágra, amely szerinte egyre bonyolultabb lesz, és ezzel egyre jobban elijeszti a nézőket. Az autóra valószínűleg majd akkor fog panaszkodni, amikor kiderül, hogy bár fejlődtek, arra még képtelenek, hogy alapjáraton pontokért versenyezzenek.


Hogyan alakul Lewis Hamilton társasági élete?

A háromszoros világbajnok erősen kezdte az évet: az öltözékeit és a szelfipartnereit is nagy körültekintéssel választotta meg – csak az elmúlt néhány hétben többek között készült közös képe Paul McCartney-val, Eva Longoriával, Elton Johnnal, Kris Jennerrel és Palvin Barbarával is, és a jelenlétével emelte néhány divatesemény fényét is. Semmi nem utal arra, hogy Hamilton pályán kívüli élete kevésbé lesz hangsúlyos, mint tavaly volt, és érdeklődve várjuk, miként sikerül majd összeegyeztetnie a magánéletét a munkával.



KÖVESD A VS SPORTROVATÁT A FACEBOOKON IS!