Válsághelyzet? Ja, igen, Facebookon már olvastunk menekültekről

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

Katonák és rendőrök mindenütt, de az óriási szigor miatt leginkább a költöztetők járnak pórul, ahol pedig véget ér a kerítés, ott a polgármester körlevélben kéri, hogy ne nagyon beszéljen a falu a „kitüntetett” helyzetről. Megnéztük, milyen egy országos válsághelyzet.

Az utóbbi időben néhanapján egy-kettőt láttunk. Vagy hallunk róluk.

– érkezett a válasz a vajdasági Horgoson arra a kérdésünkre, hány menekült van a határnál. A település az első állomás volt a Röszkétől Makóig tartó körutunkon, amit azért tettünk, hogy megnézzük, hogyan fest egy válsághelyzetben lévő ország.

Pintér Sándor belügyminiszter szerdán jelentette be, hogy a kormány az egész ország területére kihirdeti az addig csak néhány megyében érvényben lévő migrációs válsághelyzetet. Még akkor is, ha ennek a tavaly ősszel meghozott törvényi feltételei nem teljesülnek jelenleg, hiszen nem érkezik annyi menedékkérő, amennyi a törvény szerint indokolná a válsághelyzet bevezetését. Erre vonatkozó utólagos kérdésünkre a tárca azt közölte, „akár százezerre is tehető azoknak a száma, akik a lezárt macedón-görög határ túloldalán tartózkodnak, és akiknek terveiről, céljairól, jövőbeni reakciójáról nem tudhatunk pontosat, ezért volt ez indokolt”.

Horgoson aztán egy idős nő arról mesélt, hogy a férje, aki a határ közelében dolgozik, szerdán egy 12-13 fős csoportot is látott, akik Röszke felé gyalogoltak. Aztán azt is látta, ahogy Szerbia belseje felé fordultak vissza, mert a kerítés az útjukat állta. „Úgyhogy szerencsére nem sokan vannak, de a rendőrségi és katonasági erők is nagy létszámban ellenőrzik a környéket”.

Ezt mi is megtapasztaltunk. Alig szálltunk ki a kocsiból, egyből két rendőr fékezett mellettünk, és az autójukból ki sem szállva elkérték a papírjainkat, megkérdezték, miért vagyunk ott, és meddig akarunk ott lenni. Egy naplóba feljegyezték az adatainkat, majd továbbmentek. Előtte azért kérdésünkre ők is azt mondták, mostanában nem jellemző, hogy a környéken migránsok lennének.

A határban vannak jelei annak, hogy menekültek járkálnak arra

A másik oldalon néha szoktak lenni

Továbbindultunk, de mielőtt Röszkére értünk volna, megállunk a két ország közötti senkiföldjén, ott, ahol a magyar tranzitzóna van. A terület fölött előbb az egyik, majd a másik irányba is egy magyar katonasági helikopter repül el alacsonyan, a róla készült képeinket az ott tartózkodó szerb rendőr azonnal töröltette. Továbbsétáltunk a tranzitzóna felé, ahol magyar rendőrökkel találkoztunk. Ők szintén elkérték a papírjainkat, majd arra kértek minket, ott se készítsünk képet, még távolról, a tranzitzónáról se.

erre jártunk

A körbekerített konténertábor az úttól valamivel lejjebb található. Beljebb nem mehettünk, mozgást nem nagyon láttunk, csak katonák beszélgettek a területén. Innen, távolról nincs arra utaló jel, hogy tele van a tábor, ahogy azt Pintér Sándor mondta szerdán. A minket igazoltató rendőrök sem akarták elárulni, hogy vannak-e menekültek a zónában, azt mondták, nincsenek erre felhatalmazva. Az viszont sokatmondó, hogy hozzátették: a kerítés mellett, közvetlenül a szerb oldalon, ott ahol a sátortábort – ami jelenleg egyetlen, szemetes, kis kempingsátor – látjuk, ott szoktak lenni.

A rendőrséget megkérdeztük, hogy hány menedékkérő, illetve migráns tartózkodik itt, és a déli határ mentén a többi tranzitzónában, de nem kaptunk választ.

Röszkén hallottak már róla

Röszkére érve kiderült: a határtelepülés is a szokásos mindennapjait éli. Akikkel beszéltünk, azt mondták, nem is igazán láttak idén menekültet. Hallottak ugyan róla, hogy elkaptak arrafelé egy-két embert, de nem jellemző az ilyesmi. Az biztos, hogy nagy az ellenőrzés a településen, sokszor lehet hallani szirénázást, helikopterek zaját. Amíg ott voltunk, végig fel-alá jártak a rendőrök kocsival.

Egy Röszke szélén, tanyán élő nő arra panaszkodott, hogy a kutya éjszakánként gyakran ugat. Szerinte azért, mert valakik sétálhatnak a sötétben, de nem tudta megmondani, hogy valóban menekültekről van-e szó, mert nem mert kilépni eddig egyszer sem a házból, hogy utánanézzen.

Félek a migránsoktól.

Egy másik nő, aki szintén a település szélén lakik, pedig a következő történetet mondta el:

Éppen mentem ki a buszhoz, amikor füst csapta meg az orromat. Néztem, hogy honnan jön, aztán láttam, hogy az árokból száll fel a füst. Közelebb mentem, és láttam, hogy négy fiatal migráns ül ott. Az egyik még volt is olyan pimasz, hogy odajött, valamit hablatyolt, de nem értettem, úgyhogy visszament a többiekhez.

„ne nagyon hangoztassa senki”

Következő megállónk a nagyjából másfél ezres lakosságú, nyugodt kis település, a szerb-magyar-román hármashatár melletti Kübekháza volt, amelynek polgármestere, a korábban kisgazda, fideszes, most pedig függetlenként politizáló Molnár Róbert bírálta a kormány kerítésépítését.

Itt, ahol véget ér, azaz már pont nincs a déli kerítés, a helyieket kérdezve mindenki ugyanazokat a történeteket kezdi mesélni: előző héten elfogtak egy nagyobb csoportot a Kübekházától kivezető út mellett. Tízen valahányan voltak. Aztán szerdán is elkaptak a településnél négy embert.

A helyiek szerint amióta a kerítést felállították, többen próbálkoznak a település környékén átlépni a határt, de mindenkit elfognak. Erre is sok a rendőr és a katona, helikopterekkel, hőkamerákkal is ellenőriznek.

Migrációs válsághelyzetet, déli határ, Migráció,  Migráns, Bevándorló

Kübekháza

Aztán előkerül egy feszültségoldó sztori is: néhányan egy ismerősüket költöztették egy kisteherautóval, és a rakodótérben szállították a segítőket is. A rendőrök hőkamerája azonban kiszúrta őket, a helyzetet pedig az is súlyosbította, hogy csak egyikőjüknél volt személyi igazolvány. Végül tovább engedték őket, de az egyik rendőr azért megjegyezte, hogy ezért akár 48 órás elzárást is kaphattak volna.

A kübekháziak azt is mondták, hogy a polgármester egy körlevelet küldött mindenkinek, amiben a kerítés mellett próbálkozó menekültekre utalva arra figyelmeztette a helyieket, hogy ne keltsenek pánikot, és ne nagyon hangoztassák ezt az egész helyzetet, ugyanis – írta a levél – a településre nem érkezik sok migráns.

„Az M1 azért másnap már itt a határban forgatott” – fűzte hozzá egy helyi.

Migrációs válsághelyzetet, déli határ, Migráció,  Migráns, Bevándorló

Egyszer már hallottam egy menekültről

Kicsit távolabb, Makónál menekültet már nem látott senki, csak hallottak, vagy Facebookon olvastak ilyesmiről. A múlt héten is volt egy, mondták többen, de hogy valóban igaz-e, azt ők sem tudják, mert „nem szabad minden ilyennek hinni”.

Akikkel beszéltünk, nem tartanak egy nagyobb tömegtől, mert ha felmerülne, hogy sokan jönnének, „akkor megépítik a kerítést, ami megoldja a problémát”. A nagylaki határátkelőhely egyik munkatársa arról beszélt, hogy ott már minden elő van ehhez készítve, most több rendőr és katona is állomásozik ott, a kerítés alapanyaga is megvan, csak fel kell húzni.

Egy nő azt magyarázta, hogy neki a fia – aki szintén a határátkelőnél dolgozik – azt mondta, egyelőre ők sem tudnak semmit arról, hogy most mi lesz. Állítólag Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, a pár kilométerre fekvő Hódmezővásárhely korábbi városvezetője is volt lent tárgyalni a makói polgármesterrel az ügyben.

Ki tudja, mi lesz itt

És hogy szerintük jön-e majd arrafelé tömeg? Erre senki sem tudott válaszolni. Egy férfi arról beszélt, hogy ő az interneten, egy belgrádi újságban látott egy olyan térképet, ami feléjük vezető utat ábrázolt útvonalként, a migránsoknak pedig szerinte ugyanebben az újságban azt tanácsolták, hogy Szerbiából Románián keresztül menjenek Magyarországra. Hogy valóban így lesz-e, arról úgy fogalmazott: ezt annyira lehet megmondani, mint hogy három hét múlva milyen lesz az időjárás.

A válsághelyzet kihirdetését mindenki különbözőképpen látja. Van, aki szerint teljesen fölösleges „az egész országot zaklatni ezzel”, mások szerint igenis van értelme. Ugyanis – vélik – bármikor előfordulhat, hogy új útvonalat választanak a migránsok, és erre jobb, ha felkészülünk. És attól még, hogy a román határon jönnek át, mindenhol lesz velük feladat, hogy továbbmenjenek Németországba.