Valakinek nagyon fog fájni a HÉV fejlesztése

Fotó: VS.hu / Ostyáni János

-

Ha a kormány százmilliárdokkal támogatja a HÉV felújítását, nem marad pénz az uniós közlekedési kasszában a 3-as metró felújítására. Márpedig a főváros saját pénzből biztosan nem tud metrót újítani. A kormány máshonnan csoportosíthat ugyan át uniós pénzt a HÉV-re, de akkor az az eredeti helyről fog hiányozni.


A hármas metró felújítása régóta téma a fővárosban, és nemrég a kormány bejelentette, hogy az átveendő HÉV-eket is megújítja, uniós forrásból több száz milliárdért Flirt motorvonatok járnak majd a síneken az elővárosi vasúthálózatához csatolva.


Ezt azonban egyidejűleg nem lehet egyszerre megoldani. A kormánynak vagy választania kell a két projekt közül, vagy máshonnan kell elvennie a pénzt. A két projektet ugyanis elvileg ugyanaz az uniós program finanszírozza, abban azonban nincs ennyi pénz – derítette ki a VS.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára egy hete az InfoRádióban arról beszélt, a városhatáron túlra közlekedő fővárosi HÉV-vonalak a vasútfejlesztési programon belül újulnak meg. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) a középső magyarországi régióra 211 milliárd forint uniós forrás áll rendelkezésre, a HÉV-re így lényegében el is menne a pénz.

A 3-as metróra is az IKOP 3.1-es kerete teremtene forrást, ebből szeretne részesedni a főváros is. December közepén a metrófelújítás be is adta a pályázatát az uniós forrásokat kezelő közlekedési programokat irányító hatóságnak, 139 milliárd forintra. Ha a kormány befogadja, akkor a HÉV felújítására lesz kevés az IKOP-kasszában maradó pénz.



Információink szerint a kormány a főváros pályázatát még nem hagyta jóvá, nem továbbította Brüsszelbe. Mivel 75 millió eurót meghaladó költségvetésű beruházás, ezért a tagország nem bírálhatja el saját hatáskörében, így szükség van az unió egyetértésére is.

Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, mikor dönt a főváros metrófelújítási támogatási igényéről, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.

A kormány álláspontjáról szóló legutóbbi hír 2015 októberi. Ekkor jelentettbe az NFM azt a kormányrendeletet, ami 125 milliárd forinttal nevesíti a metrófelújítást az IKOP 2015-ös költségvetési keretében. A rendelet valóban tartalmazza 125 milliárddal a metrófelújítást, HÉV-re vonatozó tétel viszont nem szerepel a listán. Kérdés az is, honnan jön majd a hiányzó pénz, a 139 és a 125 milliárd közötti különbség a metróra.

A VS-nek nyilatkozó közlekedési szakértő egy megoldást lát arra, hogy a kormány mindkét vasútfejlesztési projektet támogassa: egy másik operatív program keretéből kell átcsoportosítania az IKOP-ba. Ahogy fogalmazott,


a kormánynak erre természetesen megvan a lehetősége, de eddig semmi jelét nem mutatta, hogy szándékában lenne.


Miből?

Azzal a lehetőséggel a szakértő se számol, hogy a főváros önerőből képes lenne megoldani a metrófelújítás finanszírozását. A főváros elfogadott 2016-os költségvetése 85 milliárd forintos hiányt tartalmaz, még úgy is, hogy a tavaly keletkezett összes maradványt, 70 milliárd forintot felhasználják. Ezen felül 15 milliárd forint hitelfelvételt irányoztak elő fejlesztésekre. Említésre méltó még a 3-as metró szerelvényeinek felújítására felvett 60 milliárd forintos hitel, amit 9 milliárddal kell a fővárosnak megtoldani.


Rendelkezésre áll ugyan az Európai Fejlesztési Bank által decemberben nyitott 300 millió eurós hitelkerete, amiből 200 milliót közlekedési beruházásokra költhetnek, de ez a 60 milliárd forint a bekerülési költség felét se fedezné. További bizonytalanság, hogy a kiviteli tenderen milyen ajánlatok érkeznek, a 139 milliárd ugyanis nem kőbe vésett adat, előzetes tervezői becslés.



Hol van még pénz?

A HÉV felújítására a kormánynak – szigorúan elvileg – rendelkezésre áll még a vasúti és elővárosi közlekedési fejlesztésre alkotott IKOP 3.2-es kerete, ez régió megjelölése nélkül támogat projekteket 119 milliárd forinttal, ezzel azonban az a probléma, hogy a közép-magyarországi régióra nem alkalmazható.

Ha mégis kiürítené a kormány a HÉV felújítására, akkor Debrecen, Hódmezővásárhely, Mátészalka, Szeged, Fonyód, Kaposvár, Mátészalka, Mezőzombor vonatkozásában maradnának el vasútfejlesztések. Illetve a megyei jogú városokban nem épülnének intermodális közlekedési csomópontok 42 milliárd forint értékben.

Létezik még a nemzetközi vasúti és vízi közlekedés javítására összeállított 459 milliárdos IKOP-keret, a 2.1-es, de – a novemberben közzétett fejlesztési célok szerint – ebben sincs nevesítve a HÉV felújítása. Ha ebből vonnának el forrásokat, az egy halom vidéki vasúti fejlesztést tenne taccsra. Ebben a programban jelenleg a legnagyobb tétel a Püspökladány-Debrecen-Apacsfa vasútvonal korszerűsítése, a debreceni pályaudvar átépítése 94 milliárd forintos támogatással.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének felmérése 300 milliárd forintra becsülte a HÉV-vonalak és járműpark teljes megújításához szükséges összeget. Számításuk szerint százmilliárdba kerülne a járműflotta cseréje, kétszázmilliárdba a pálya és az infrastruktúra teljes felújítása. De ez is csak elméleti megközelítés, mivel ez a program nemzetközi vasútvonalak fejlesztésére vonatkozik, így az ezáltal beszerzett a motorvonatokat nem lehetne a HÉV-re irányítani.


Ezt kapja Budapest

  • Budapest villamos- és trolibusz járműprojekt I. ütem kapcsolódó kocsiszín infrastruktúrával: 26,7 mrd.
  • Budapest–Esztergom vasútvonal kiegészítő fejlesztések: 2,5 mrd.
  • Rákosrendező–Esztergom vasútvonal villamosítása, biztosítóberendezés korszerűsítése: 7,5 mrd.
  • Kelenföld vasútállomás 8 vágány helyén P+R parkolók: 1,6 mrd.
  • M4 metró, M1–M7 autópálya Kelenföldi pályaudvar átszállási csomópont: 1,7 mrd.
  • M3 metró vonal infrastruktúra rekonstrukciója: 125 mrd.
  • Külső Bécsi úti villamosvonal (Vörösvári út–Aranyvölgy): 10 mrd.
  • Újpalotai villamosvonal: 25 mrd.
  • Kelenföld intermodális központ: 5,1 mrd.
  • 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig: 8,5 mrd.
(IKOP.3.1., forrás NFM)