Vadászhat-e a mennyországban Semjén Zsolt?

Fotó: MTI/MTVA / Mohai Balázs

-

Nyitva áll-e a mennyország az állatoknak? Meglepő, hogy az erről szóló hitvita legújabban a Kereszténydemokrata Néppárt és egy szocialista országgyűlési képviselő, Kiss László között robbant ki. Még meglepőbb, hogy utóbbi sem kisebb tekintélyre hivatkozik, mint VI. Pál pápa. Más egyházfők persze mást mondanak, de hamarosan kiköthet a vita ott, hogy melyikük pápább a pápánál. És akkor a többi vallásról még nem is beszéltünk.


A KDNP válaszolt is a közleményemre. Szeretném jelezni,hogy nem pusztán velem vitatkoznak a hitéleti kérdésben, hanem egyebek között VI. Pál pápával is.

Posted by Kiss László on 2015. április 8.

Ez a Facebook-poszt a Kiss László vs. KDNP-csata immár negyedik odacsapása.


Az egész a Mandinernek adott Semjén Zsolt-interjúval kezdődött:

Szóval a mennyország az állatok számára nincs nyitva?

Nincs. A mennyország, Isten színe látása, a Szentháromság belső életében való sajátos részesedés lehetősége a szellemi lények számára valóság. A teremtés egésze is meg fog újulni valamilyen formában, benne minden teremtménnyel, de a kettő nem keverendő össze.

Ez döbbentette meg Kiss László MSZP-s képviselőt annyira, hogy az MSZP Országos Központja nevében közleményt adott ki, ebben egyebek közt ez állt:

„Úgy tűnik, a KDNP elnöke nem csak azt akarja megmondani, hogy az emberek mit csináljanak vasárnap, hanem azt is, hogy ki juthat a Mennyországba és ki nem.”

A KDNP gyors reagálásában (öt percen belül kétszer is) ledorongolta a pártelnökét ledorongoló szocialista politikust:

„Kiss László MSZP-s képviselő nyilatkozata példátlan blaszfémia, istenkáromlás. Noha kereszténynek állítja be magát, mégis elemi ismerete sincs a Katekizmusról. Ezért tájékoztatjuk: lelke az embernek van és az üdvösségre való meghívás az embernek szól. Minden teremtménynek megvan a sajátos méltósága, így az állatoknak, növényeknek is, mégpedig a teremtés és a természet rendje szerint nekik kijáró módon. Ijesztő, hogy a szocialisták állatoknak tekintik az embereket.”

Erre tromfolt aztán – mint a cikk elején idéztük – Kiss László VI. Pál pápával, pontosabban a Magyar Kurír katolikus hírportál cikkével, amelyben – az MTI jelentése nyomán – igyekszik tisztázni, melyik pápa is látná szívesen az állatokat a mennyországban.


VI. Pál pápa


Ki mondta azt, amit Semjén Zsolt?

2014 decemberében az egész világsajtó foglalkozott azzal, hogy a The New York Times tévesen Ferenc pápának tulajdonította azt a kijelentést, hogy „a mennyország az emberekhez hasonlóan az állatok előtt is nyitott.” A Vatikán ugyanis azonnal előállt egy tisztázó helyesbítéssel, miszerint az idézet pontos, csakhogy nem Ferenc mondta, hanem VI. Pál pápa, még 1978-ban.

Az egyházban a mai napig nincsen egységes álláspont arról, hogy a keresztény felfogás szerint mi lesz az állatok sorsa haláluk után. A katolikus egyház legutolsó, 1997-es katekizmusa sem ad erre egyértelmű választ: a teremtés részeiként kell bánni velük, „szabad az állatokat szeretni; de nem kellene csak személyeket megillető szeretettel feléjük fordulni.” Szent Ferenc óta mindenesetre az egyház szeretettanítása az állatokra is kiterjed. Szent Ferenc egyben az állatok védőszentje is – emlékeztetett akkor az olasz sajtó a The New York Times és a Vatikán közötti vitáról beszámolva.


Ahány pápa, annyi vélemény

A „nem Ferenc mondta, hanem VI. Pál”-vita nyomán a Reuters hírügynökség kicsit utánament, hányadán is állnak-álltak a katolikus egyházfők az állatokkal.


Ferenc pápa nyilvánosan eddig nem sokat beszélt az állatokról, de a Vatikán helyettes szóvivője, Ciro Benedettini emlékeztetett arra, hogy beszédei és gesztusai általános tónusából világos, hogy „spirituális harmóniában van minden teremtménnyel.” Meg arra, hogy mennyire örült, amikor egy kóbor kutyákat mentő csoport állatokat hozott az általános audienciára. Egy alkalommal pedig megengedte, hogy a vállára tegyenek egy bárányt, és azt mondta, a jó pásztornak nemcsak hívei nevét kell tudnia, hanem a kutyáiéit is. A szóvivő elárulta, hogy Ferenc dolgozik egy a környezettel részletesen foglalkozó enciklikán is.

A közelmúlt pápái egyébként eltérő dolgokat mondtak az állatok spirituális voltáról.

II. János Pál 1990-ben tett egy utalást, hogy az állatoknak is van lelkük, mert isten teremtményei, írta a Reuters, amely szerint XVI. Benedek 2008-ban viszont felháborított néhány állatszerető embert, amikor kijelentette: az örökkévalóság csak az embereknek juthat. (Igaz, a fent már idézett MTI-tudósítás viszont azt idézi tőle, hogy „a nem emberi lények halálával csak földi létezésük szűnik meg.”)


Akármit gondolt is XVI. Benedek, szeretettel fordult az állatokhoz. Kedvenc macskáját magával vitte a pápai lakosztályba is


A kutyás magazin evangéliuma

A kérdést a világ legolvasottabb kutyás magazinja, az amerikai Dog Fancy emelte ökumenikus szintre – derül ki a magát „testvérlapnak” tituláló Szabad Föld beszámolójából. A Dog Fancy különböző vallások képviselőinek tette fel a kérdést: vajon a kutyák számára is nyitva áll a mennyország? Nem meglepő módon három világvallás képviseletében is sikerült olyanokat megszólaltatnia, akik igent mondtak:

Brian T. McSweeney New York-i katolikus pap szerint – bár Jézus az evangéliumokban nem találkozik kutyákkal – a Biblia alapján kötelességünk kedvesen bánni az állatokkal, mert azok is Isten teremtményei. „Így a kutyatartókat megnyugtathatom, hogy a lehetősége megvan négylábú társaik mennybemenetelének, elvégre a mennyország nem holmi sivár, állatok és növények nélküli világ. Úgy gondolom, Isten megengedi nekünk, hogy szeretett társunk örökké mellettünk maradjon.”

Gershon Winkler új-mexikói rabbi elmondta, hogy a zsidó vallás tanításai szerint minden emberi és állati lénynek lélek adatott, s minden lélek visszatér teremtőjéhez. „Minden teremtménynek lehetősége van bejutni az édenkertbe. Minden állat elnyeri jutalmát, az isteni üdvösséget, attól függően, hogyan élt a földön. Mert nekik is van lelkük, s ők is hoznak döntéseket.”

Pema Wangak láma, a New York-i Tibeti Buddhista Központ vezetője a reinkarnációs dolgokat kivéve – a kutyák is újjászületnek haláluk után – a rabbiéhoz nagyon hasonló értelmezést adott elő: „A kutyák is felelősek azért, hogy a mennybe jutnak-e vagy sem, akárcsak az emberek.”