Utoljára repült a magyar gép a világ leggyorsabb versenyén

Fotó: Red Bull

-

Szikrázó türkizszín tenger és fehéren világító középkori utcácskák – Rovinj városa tökéletes választás bárkinek, aki egy kis csendre és nyugalomra vágyik. Leszámítva azt a pár napot, amikor a csendet felváltja a propellerek fülsüketítő zaja, a nyugalom pedig elpezseg a kerozin és az adrenalin méregerős koktéljában. Május utolsó hétvégéjén rendezték a Red Bull Air Race horvátországi futamát, ahol Besenyei Pétertől azt is megtudtuk, miért kell elbúcsúznia a magyar fejlesztésű gépétől.


A világ leggyorsabb motorsportja – így nevezi magát az idén kilencedik alkalommal megrendezett Red Bull Air Race. És nem véletlenül: a gépek maximális megengedett sebessége 370 km/h, a hurkokban pedig 10G körüli nyomás nehezedik a pilótákra (az űrhajósokat kilövéskor nagyjából 3G nyomás éri). A 300 lóerős ultrakönnyű repülőkkel azonban könnyű túlszaladni mindkét limiten, amit a bírók súlyos másodpercekkel, de akár kiállítással is büntethetnek.



Noha a levegő Forma 1-jének szerepére pályázó Air Race még nem tud felmutatni akkora nézettséget, mint a legnagyobb autóversenyek, de egyáltalán nem lennénk meglepődve, ha ez rövid időn belül megváltozna. Annak ellenére ugyanis, hogy a pilóták nem egyszerre vannak a pályán, az Air Race rendkívül látványos, arról nem is beszélve, hogy a festői környezetbe ültetett pályák is nagyságrendekkel változatosabbak, mint folyton egy szürke aszfaltcsíkot nézni.

A pályák átlagosan 6 kilométer hosszúak, ezt nagyjából egy perc alatt teljesítik a pilóták, egymástól csupán néhány másodperc eltéréssel. Mivel az esetleges hibák legjobb esetben is 2 másodperces büntetéssel toldják meg a részidőt, lényegében a legkisebb hiba is egyet jelent a kieséssel. A többségében műrepülő és vadászpilóta múlttal rendelkező versenyzők mindegyike képes gyorsan is és tökéletesen is teljesíteni, de csak az állhat a dobogóra, aki a kettőt egyszerre tudja produkálni.



A motorja nem megy, de a miénk

Ebben a kiélezett versenyben az Air Race keresztapjának is nevezett Besenyei Péter eleve behozhatatlan hátrányból indult, mivel a magyar fejlesztésű Corvus Racer 540 nem rúg labdába a mindenki más által használt Zivko Edge 540 mellett. „A törzs túl széles, a szárny pedig túl vékony, ezért a gép nem alkalmas az igazán szűk húzásokra, minden fordulónál elveszítek 1 másodpercet. Ez gyakorlatilag 3 kidobott másodperc körönként, amit nem lehet behozni” – mondta a VS.hu-nak Besenyei, aki a büntetéseket nem számolva valóban pont 3 másodperccel maradt le a futamot később megnyerő Hannes Archtól.


Corvus Racer 540


A Corvus ráadásul a bajnokság előző futamán, Japánban súlyos motorhibákkal is küszködött. „Erős húzásokban a repülő köhögött, durrogott, illetve Chibában a verseny közben háromszor meg is állt. A szűkebb fordulásoknál a motor egyszerűen nem kapott elég üzemanyagot.” Nem csoda, hogy Besenyei és csapata megelégelte a dolgot, így a rovinji futam volt a Corvus utolsó fellépése az Air Race-en. A július 4-én kezdődő budapesti versenyen már a magyar pilóta is egy Edge-dzsel fog száguldozni a felfújható gumioszlopok, a pilonok között.


Besenyei Péter


Igaz, a legtöbben ugyanazzal a modellel repülnek, a gépek korántsem ugyanolyanok. A csapatoknak van némi terük testre szabni a repülőket, hogy a lehető legjobban kihasználják a pilóta stílusát és adottságait. „Én jó pár centivel magasabb vagyok például a japán pilótánál, ezért nekem nem lehet annyival alacsonyabbra venni a pilótafülkémet, mint neki” – osztotta meg velünk a kétszeres bajnok Kirby Chambliss, hogyan lehet nyerni néhány századmásodpercet. Volt, aki hosszabbra vette a szárnyait a többieknél, ami előnyt jelentett a kanyarokban, viszont hátrányt az egyenesekben. A csapatok a legapróbb hasonló lehetőségeket is megpróbálják kihasználni, hiszen ahogy Besenyei Péter fogalmazott: „cseppekből lesz a tenger”.


red bull air race rovinj


8 futam alatt a Föld körül

Egy-egy bajnokság általában 8 pályából áll, melyek a világ távoli pontjain vannak szétszórva. Az idei sorozat Abu-Dzabiban indult februárban és októberben ér véget a Las Vegas-i futammal. Függetlenül attól, hogy az adott futam szárazföld vagy víz felett zajlik, az akadályokat különböző módon kell a pilótáknak kerülgetni.


Hogy mitől nehezebb az egyik pálya, mint a másik, abban nem értenek teljesen egyet a versenyzők. A 2014-es bajnok, Nigel Lamb szerint sokkal nehezebb víz fölött versenyezni, mert kevesebb a viszonyítási pont, ami alapján manőverezheti a gépét. Besenyei Péter számára viszont lényegtelen, hogy szárazföld fölött repül vagy sem, a pilonok elrendezése viszont egyáltalán nem mindegy, hiszen az határozza meg, hogy milyen szűk fordulókat kell venni, és a manőverek szögét is befolyásolja. „Persze számunkra annál élvezetesebb egy pálya, minél nehezebb” – teszi hozzá mosolyogva Besenyei.



Szerinte a rovinji helyszín különlegessége – a szépségen túl – az, hogy a versenynek otthont adó öbölben folyamatosan és kiszámíthatatlanul változik a szélirány, ami rendkívül megnehezíti a pilóták dolgát, akiknek sebészi pontossággal kell venniük az akadályokat. Nem véletlen, hogy évről évre a rovinji pálya az, ahol a legtöbbször mennek neki a pilonoknak a gépek.

Ha ilyen történik, akkor az erre specializálódott különítmény percek alatt kicseréli a sérült pilont, és felfújja az újat. A repülőgépversenyek hajnalán a kapukat még fából építették – ha valaki elkapott egy olyat, annak hamar véget ért a verseny. A modern pilonok nemcsak nem okoznak kárt a repülőkben, de különleges kialakításuknak köszönhetően nem is dülöngélnek a szélben, mint a korábbi verziók.



Már nem csak a stoppert kell legyőzni

A Red Bull Air Race három év kihagyás – és számos változtatás – után tavaly indult újra, de úgy tűnik még most sem érte el a végleges formáját. A legnagyobb változás a tavalyi és az idei bajnokság között egyértelműen a „head-to-head” rendszerre való áttérés, tehát a pilótáknak nem egyszerűen csak az idejét mérik, hanem párokba rendezve kell egymás ellen versenyezniük. Lehet, hogy valaki sokkal jobb időt ment, mint a mezőny túlnyomó többsége, ha a párja pont gyorsabb nála, akkor már a verseny legelején kieshet.


„Ezt a formátumot minden versenyző utálja, és én is úgy gondolom, hogy a head-to-head nem a hiteles sportot szolgálja, hanem kicsit a show felé viszi el a dolgot” – panaszkodott Besenyei. „Abu-Dzabiban például Lamb a második legjobb idővel nem került be az első négybe. Miért? Van egy objektíven mérhető sportunk, csak az időnek kéne számítania – akkor lenne fair, és a közönség is jobban értené. Küzdünk ellene.”


red bull air race rovinj oculus

Az Oculus Rift segítségével bárki a pilóták bőrébe bújhatott pár percre, és akár a budapesti pályát is bejárhatta virtuálisan.


A nyolc futamból eddig három ment le, és Besenyei Péter egyelőre némileg le van ugyan maradva az élmezőnytől, új gépével még nyílik esélye arra, hogy behozza a lemaradást. Július 4-én ráadásul hazai pályán, Budapesten teheti magát ismét próbára.