Üresen konganak a négyes metró üzletei

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Kevesebb az utas a vártnál, így nem éri meg bérelni. A főváros tízmilliókat bukik, de eddig nem engedett a minimális díjból, pedig úgy talán lenne érdeklődő. Most új pályázat jöhet.


Többek között lottózót, újságost, mobiltelefonos szervizt, kocsmát, kávézót látnának szívesen a VS.hu-nak nyilatkozó, a 4-es metróval Kelenföldről és a Baross térről közlekedő utasok az aluljárókban, ám egyelőre üres boltokkal találkoznak. Ez pedig nemcsak az utazóknak okoz hiányérzetet, de komoly bevételkiesést okoz a Fővárosi Önkormányzatnak is, amely nemrég döntött óriási összegekről, köztük a 3-as metró több aluljárójának összesen 7 milliárd forintos felújításáról. A 4-es metró üresen álló boltjai már régóta fejtörést okoznak a döntéshozóknak, ám a mai napig nem történt előrelépés, pedig a metróvonal két hete ünnepelte másfél éves működését.


Üres bolthelyiségek a Keletinél


Régóta húzódik a boltprobléma megoldása

„Úgy látom, hogy egyhatoda, mint amit mi elképzeltünk, a mai számítások szerint az utasforgalom az egyhatoda. Ennek az az eredménye, hogy az aluljáróba jelentősen kevesebben mennek le, ez pedig azt jelenti, hogy az üzlethelyiségek értékének a megállapításainál is ezt figyelembe kell venni, tehát egy új javaslattal fogunk élni az üzlethelyiségek bérleti díját illetően” – mondta még tavaly nyáron Nagyunyomi-Sényi Gábor, a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. akkori vezérigazgatója a Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottságának ülésén. (Nagyunyomi-Sényi Gábor azóta távozott posztjáról, helyét Barts J. Balázs vette át.)



A 4-es metrótól hivatalosan azt várták, hogy a Bocskai út–Kálvin tér közötti szakaszon naponta 272-289 ezer utas közlekedjen, a teljes – Kelenföldtől a Keletiig tartó – útvonalon 420 ezer utassal számoltak. Az már nyilvánvalóvá vált, hogy a metró utasszáma ezekkel köszönőviszonyban sincs. Idén tavasszal a Napi Gazdaság 160 ezres napi utasról írt, a lap emellett idézte a metróért felelős DBR Projekt Igazgatóság becslését, amely szerint a 4-es forgalma 2017-ben érheti el a 300 ezres nagyságrendet.

A várttól elmaradó utasforgalom közvetve szerepet játszik abban, hogy a 4-es metró aluljáróiban kialakított üzlethelyiségek többsége a mai napig üresen áll. Összesen 34 helyiség van a 4-es metró aluljáróiban. Összes alapterületük 859 négyzetméter, azaz átlagosan 25 négyzetméteres egy ingatlan, persze vannak kisebbek-nagyobbak köztük. A korábban meghirdetett pályázatokon a Baross téren négy, az Etele téren öt helyiségre kötöttek szerződést a bérlők, melyek közül különböző okok miatt több szerződés már megszűnt – közölte érdeklődésünkre a Fővárosi Önkormányzat Kommunikációs Igazgatósága. Így jelenleg mindössze négy boltnak van bérlője.


Ez a négy bolt az idén – október végéig – nettó 21,93 millió forint bérleti díjat fizetett a Fővárosi Önkormányzatnak. A négy kiadott üzlettel számolva ez havi szinten nettó 548 ezer forintos bérleti díjnak felel meg. A 25 négyzetméteres átlagos méret alapján pedig a havi bérleti díj négyzetméterenként nettó 21,93 ezer forintra jön ki. Ha minden üzlet ki lett volna adva, akkor az említett árakon az idén tíz hónap alatt 188,4 millió forint bevétele lett volna Budapestnek. Ez persze csak elméleti összeg, mivel ennyi pénzért az eddigi pályázatok során a piaci szereplőknek nem kellettek a boltok. (Szexboltok és dohányboltok egyébként nem pályázhattak a 4-es metró helyiségeire.)



Boltmatek az aluljáróban

Azt nehéz megbecsülni, hogy pontosan mennyiért lehetne kiadni a jelenlegi – és a DBR Projekt Igazgatóság szerint 2017-ig lényegében megduplázódó – utasforgalom mellett a boltokat, erre azonban most kísérletet teszünk. Az említett utasforgalmi adatokat alapul véve a 300 ezres utasszám durván felét teljesíti a 4-es metró. Ebből adódóan 50 százalékos árengedménnyel számoltunk, egy ilyen mértékű diszkont jó eséllyel felpörgetné az boltok iránti érdeklődést. Ha valamennyi üzletet sikerült volna eddig kiadni a feltételezett 50 százalékos engedménnyel, akkor az idei éves nettó bevétel 94,2 millió forintot tenne ki – ez pedig 70 millióval haladja meg a négy bolttól várható 26 milliós nettó bevételt.


Az 50 százalékos árengedmény nagyon jelentős lépés lenne, főleg, ha valóban növekedni fog az utasforgalom. Éppen ezért 25 százalékos árengedménnyel is kalkuláltunk: ha az összes boltnak lenne bérlője, akkor 25 százalékos engedményt esetén 141 millió forint lenne az éves bevétel. Ha úgy tetszik, éves szinten durván 70-110 millió forintos nagyságrendű összeget veszített Budapest, és akkor még nem számoltunk a múlt évben – a 4-es metró márciusi indulásától december végéig – kieső összeggel, amely további tízmilliós nagyságrendű tétel.


Új boltpályázatok jönnek

A Fővárosi Önkormányzat lépéseket tervez az ügyben, és új pályázatokat írnak ki. Arra a kérdésünkre, hogy az új pályázatok a korábbinál alacsonyabb bérleti díjjal lesznek-e meghirdetve, azt válaszolták: az eddigi tapasztalatok alapján fogják kiírni az új pályázatokat, ebbe beletartozik az is, hogy felülvizsgálják a minimálisan ajánlható bérleti díjakat.


Az új boltpályázatok időpontja azonban még kérdéses. „Az új pályázat kiírására az illetékes bizottság döntésének függvényében kerül sor, de a közelgő ünnepek miatt a pályázat konkrét időpontját körültekintően kell meghatározni annak érdekében, hogy megfelelő legyen az érdeklődés” – közölte a Fővárosi Önkormányzat. Ez leegyszerűsítve arra utal, hogy a jövő év elejénél hamarabb biztosan nem lesz új pályázat. Másképp: a 2014. március 28-án elindult 4-es metró második évfordulójára talán már befuthatnak a bérlők a jelenlegi szellemboltokba.