Újra kifut a kikötőből a legmagányosabb szovjet hajó

Forrás: rosatomflot.ru

-

A Szevmorputy csodálatosan modern volt, de rosszkor készült el. A csernobili baleset után senki nem akart atommeghajtású hajót látni.


Bázist épít Oroszország a Kelet-szibériai-tengeren található 24 ezer négyzetkilométeres Kotelny-szigetre. És hogy az építőanyagok biztosan odajussanak, beüzemelik a világ utolsó atommeghajtású teherhajóját, a közel 62 ezer tonnás vízkiszorítású Szevmorputyot. Tíz éves szünet után május ötödikén fogja elhagyni a hajó Murmanszk kikötőjét - írja a Maritime Executive.

A Szevmorputynak nem jutott egyszerű sors. A nyolcvanas évek elején kezdték el építeni, de csak 1988-ban, két évvel a csernobili katasztrófa után bocsátották vízre. Ennek megfelelően a kikötők többsége nem látta szívesen az északi hajózási útvonalra tervezett atommeghajtású teherszállítót. A vlagyivosztokiak jóindulatát az sem segített megnyerni, hogy Szevmorputy érkezése előtt pár héttel a szovjet Rosszija atomjégtörőn is nukleáris vészhelyzet volt.


Szép, piros és teljesen egyedi


A hajót nemzetközi szállítmányozásra is akarta használni a szovjet vezetés. Kanadába majdnem el is jutott, ám végül az elégtelennek ítélt biztonsági intézkedések miatt mégse engedték be Vancouver kikötőjébe. Végül Murmanszk és a Jenyiszej partján, Szibériában található Dugyinka között közlekedett, illetve néhány útján Vietnamba is eljutott. Arra azonban ezek az utak elégtelenek voltak, hogy gazdaságosan üzemeljen az atomteherhajó.


A Yamal atomjégtörővel indul majd most is útra a Szevmorputy


A hajó a kilencvenes évek végét Murmanszkban töltötte, arra várva, hogy új fűtőelemekkel látják el a reaktorát. Mikor erre 2001-ben sor került, már arról is szó volt, hogy fúróhajóvá alakítják. A tervről 2008-ban tettek le, amikor a Szevmorputy átkerült a Roszatomhoz. Még 2012-ben egyszer ugyan szóba került, hogy a jármű reaktorát lebontják, a hajót pedig eladják roncsként, egy évvel a pletykák felröppenése után azonban inkább felújították a hajót. A mostani tervek szerint az északi katonai bázisok ellátásában lesz szerepe.


Az atomteherhajónál csak az atomjégtörő menőbb


Reaktort? Hajóba?

A Szevmorputy az utolsó üzemben lévő nukleáris meghajtású teherhajó. Korábban Amerika, Japán és Németország is épített hasonló járműveket, ám az atomreaktorral rendelkező hajóktól félő kikötői hatóságok, az atomenergiába vetett hit megcsappanása és a különböző reaktorbalesetek miatt lassan kivonták őket a forgalomból. Az amerikai Savannah múzeumhajó lett, a japán Mutsut és a német Otto Hahnt dízel üzeműre építették át.