Újlipótváros elesett

Fotó: Polyák Attila / Origo Zrt. / Polyák Attila

-

Azért torlódik a forgalom a Margit híd környékén, mert lezárták a felső rakpart hídra vezető felhajtóját.


Lezárták a felső rakpart Margit hídra vezető felhajtóját, ezért csak a Pannónia utcán keresztül lehet elérni a Margit hidat Újlipótvárosból, emiatt torlódik a forgalom. A környék lakói attól tartanak, hogy nem lehet majd közlekedni szeptembertől, amikor véget ér a nyaralószezon, és elkezdődik az iskola.

A lezárás oka, hogy az Árpád hídnál átépítik a pesti alsó rakpart Dráva utcai felhajtóját, és csatornázási munkákat is végeznek 2017 tavaszáig. Ezzel összefüggésben vezettek be forgalmi változásokat.

A lakossági panaszokkal is foglalkozó XIII. Kerületi Közszolgáltató tapasztalatai és a visszajelzések szerint a kerületi lakosok nem értik, miért alakították úgy a forgalmat, hogy a felső rakpartról (Újpesti rakpart) nem lehet ráhajtani a Margit hídra, ahogy korábban.



Hosszú a sor a Pannónia utcán


Valóban bonyolult a helyzet. A Főpolgármesteri Hivatal azzal kezdte a VS.hu-nak adott válaszát, hogy milyen összefüggés van a pesti alsó rakpart és a felső rakpart forgalmi irányának változása között.

Azért kellett egyirányúsítani az alsó rakpartot a Margit híd felé, mert átépítik a rakpart északi, Árpád híd előtti végében lévő rámpát, és emiatt ott csak egy forgalmi sáv járható, ez pedig nem volna képes kezelni a pesti alsó rakpart kétirányú forgalmát.

Így a délről érkező alsó rakparti forgalmat csak a felső rakparton tudták továbbvezetni a Margit hídtól az Árpád híd irányába. Ezért fordították meg a forgalom irányát a kétsávos felső rakpart külső, Duna-felőli ágán. Így jelenleg a Szent István park irányába vezet mindkét felső rakparti sáv.

Ez hozta azt a kényszerű megoldást, hogy a felső rakpart külső sávjából nem lehet rákanyarodni a Margit hídra, ahogy korábban.

A főváros magyarázata szerint annak érdekében, hogy Újlipótváros ne essen el az alsó rakpart és a Margit híd kapcsolatától, a Szent István parki lehajtónál az ideiglenes forgalmi rend szerint a rámpán lehajtva vissza lehet kanyarodni dél felé, majd onnan a Jászai Mari térnél fölhajtani a Margit hídra.


A Margit híd és Újlipótváros rakparton át vezető kapcsolata megmaradt, de valóban hosszabb lett, és elsőre nem magától értetődő

– írta a Főpolgármesteri Hivatal.


Beállt a Pannónia

Azáltal, hogy Újlipótvárosból csak a Pannónia utca–Szent István körút útvonalon közelíthető meg a Margit híd, a Pannónia utcában nem ritkán nyolcszáz méteres, egy kilométeres sorban állnak az autók. Az utcában lakók szerint hétköznap délelőtt, valamint 17 és 19 óra között a legnagyobb a tülekedés, amikor bedugul a Victor Hugo utca–Szent István körút közötti szakasz.

Lépésben haladnak a járművek reggel 8 és 9 óra között és délután 5 óra után a Pozsonyi út–Victor Hugo utca–Pannónia utca–Nagykörút által határolt területen.


A Szent István körút felé araszol a kilométeres sor a Pannónia utcában


Az Árpád híd felől a Dráva utcán át halad a forgalom a Pannóniába, amely a Nagykörúthoz érve lassan szivárogtatja a sort három irányba a Nyugati pályaudvar felé, a körúton át az V. kerületbe és a Margit híd irányába. Az araszolgatók között a híd felé haladók vannak többségben.


Kanyar a Pannónia utcából a körútra és onnan a Margit hídra


A Dráva utcai munkák megkezdésekor a felső rakpart Duna felőli sávjából nem lehetett rákanyarodni a Margit hídra, és a belsőről sem, mert műanyag elemeket tettek ki akadályként. Ráadásul megváltoztatták a Katona József utca forgalmi irányát is. Ezzel váratlan helyzet elé állították az autósokat. A XIII. Kerületi Közszolgáltató arról tájékoztatta lapunkat, hogy munkatársai és a kerületi közterület-felügyelők irányították a kaotikus forgalmat a Margit hídnál.


Ezt a zsákutca táblát sokan nem vették figyelembe a Katona József utca felső rakpartnál lévő sarkán


A Katona József utca–felső rakpart sarkán lévő zsákutca táblát nem vették figyelembe az autósok a forgalmirend-változás első hetében.

Továbbhajtottak, félredobálták a műanyag elemeket, áthajtottak a záróvonalon, majd a felhajtón át már a hídon is voltak. Kanyarodáskor osztoztak a dél felől szabályosan érkezőkkel, ami balesetveszélyes, és csúcsidőben fennakadást okozott, de a felhajtó önkényes megnyitásával legalább némiképp tehermentesült a Pannónia utca.

Senkitől nem piszkálva majdnem egy hétig (július 26-áig!) lehetett innen felhajtani a hídra, azután betonakadállyal zárta le a felhajtót a Budapest Közút.

A Főpolgármesteri Hivatal elismeri, hogy kaotikus volt a forgalmi helyzet, szerinte a kivitelező, azaz a Sade Kft. – Penta Kft. konzorcium hibázott. A nagy torlódás miatt már az első napon felszólították a kivitelezőket, hogy sürgősen javítsák ki a hibákat. Többszöri felhívás után július 26-án a Közút kezdeményezésére megváltoztatták a Katona József utca forgalmi irányát, és ezen a napon került betonakadály a felső rakpart–Jászai Mari tér sarkára, hogy ne lehessen szabálytalanul felhajtani a Margit hídra.


A felső rakpartról nem lehet eljutni a Margit hídra


Bíznak a változásban

A XIII. Kerületi Közszolgáltató javasolja, hogy engedélyezzék a felhajtást a Margit hídra a felső rakpart épületek felőli oldaláról, ehhez azonban meg kellene fordítani a belső sáv irányát, ami ellentmond az eredeti forgalomirányítási tervnek, ezért kevés esély van rá.


Javaslatukat elküldték a Budapest Közútnak, de eddig nem kaptak választ. A fővárostól tudjuk, hogy a Közút a beruházások kivitelezőivel egyeztet, ami ez esetben a Sade Kft. – Penta Kft. konzorciumot jelenti. Vagyis a kerületi közszolgáltatóval valószínűleg nem fognak.

A Főpolgármesteri Hivatal arra hivatkozik, hogy a forgalmi rend ideiglenes változtatását nem minden esetben lehet pontosan előre megtervezni, mert nehéz kiszámítani a közlekedők útvonalválasztását. Jelenleg is ellenőrzik Újlipótváros forgalmát.