Újabb beismerések a VW-tól, megszólalt a botrány mögött álló mérnök

Fotó: MTI/EPA/DPA / JULIAN STRATENSCHULTE

-

Dagad a Volkswagen-ügy: kiderült, hogy a Skoda és a Seat is érintett, és hogy Európában is adtak el buherált motorú autót. A BMW-t is csalással gyanúsították meg, de a cég visszautasítja a vádakat. Megszólalt az az amerikai kutató is, akinek a tanulmánya megalapozta a botrányt.


Reggel még úgy tűnt, lassan nyugodni kezdenek a kedélyek a Volkswagen háza táján, a cég értékpapírjai a frankfurti tőzsdén még enyhén emelkedni is kezdtek. Aztán jött a hír, hogy a botrány elérte a BMW-t is.


A német Auto Bild írt arról, hogy a BMW X3 xDrive 20d (azaz egy dízelmotorral szerelt összkerékhajtású városi terepjáró) is megbukott az amerikai ICCT mérésén. Eszerint az autó valós nitrogén-oxid-kibocsátása 11-szerese a teszteken produkált eredményénél, ami még a VW Passatnál mért eltérésnél is nagyobb.

Ugyanakkor a BMW egyik szóvivője úgy nyilatkozott, hogy ők nem használnak olyan szoftvert, amely felismeri a mérési üzemmódot.


Nem sokkal ezután a német közlekedésügyi miniszter, Alexander Dobrindt jelentette be, hogy Európában eladott autók is érintettek a Volkswagen botrányában. Azt egyelőre nem tudni, pontosan hány – ez majd csak a következő napokban derül ki –, de azt elmondta, a Volkswagen 1.6 és 2.0 literes dízelmodelljeinek tesztjeit befolyásolta a gyártó. Eszerint az érintett kocsik: a 2009–2015 között gyártott Jetta, Golf, Beetle és Audi A3, valamint a 2014–2015-ös Passat modellek. Az Audi szóvivője szerint nemcsak az A3, hanem a A1, A4 és A6 modelljeikkel is lehet gond.


Később a szintén a gyártóhoz tartozó Seat és Skoda is elismerte, több olyan modelljük is van, amelybe szintén a csaláson ért Volkswagen-motort építették be. A Skodánál a 2009 és 2013 között gyártott Fabia, Roomster, Octavia és Suberb típusok egy része lehet érintett, míg a Seatnál csak annyit tudni, hogy félmillió 2009 után gyártott autóról lehet szó.

Alexander Dobrindt azt is bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak, amelyben nem csak a Volkswagen-csoport autóit vizsgálják át. (A csalásról bővebben itt írtunk.)


BMW X3 xDrive 20d


A férfi, aki egy ország gazdaságát rengeti meg

A Daily Mail brit lap közben arról a férfiról írt, akinek a tanulmánya kirobbantotta az egész botrányt, ezzel eurómilliárdos károkat okozva a Volkswagennek és áttételesen az egész német gazdaságnak.


A 45 éves Daniel Cardernek a Nyugat-Virginiai Egyetemen van egy ötfős kutatócsoportja, 2013-ban 50 ezer dollárért készítettek egy tanulmányt a Tiszta Szállítás Nemzetközi Tanácsa (ICCT) nevű nonprofit szervezetnek. Ebből derült ki, hogy a VW dízelautói az amerikai hivatalos tesztekhez képest jóval nagyobb károsanyag-kibocsátást produkálnak.

Los Angeles és Seattle környékén tesztelték az autókat, és amikor először látták az eredményeiket, azt gondolták, ők ronthattak el valamit a mérések során, aztán kiderült, mégsem ők a hibásak – nyilatkozta a férfi.

Carder a lapnak azt mondta, meglepődött, hogy most ekkora felfordulás lett, hiszen ők már másfél éve befejezték és nyilvánossá tették a tanulmányt.


Zuhanórepülés a tőzsdén

A frankfurti tőzsdén közben folyamatosan esik az autógyárak részvényeinek értéke. Még a Daimleré is, pedig az ő kocsijaik között nem találtak olyat, amelynek eredményeiből arra lehetne következtetni, hogy ők is csaltak, és a cégtől folyamatosan olyan reakciók érkeznek, amelyekben ezt erősítik.


A Daimler papírjainak értéke csak ma 5 százalékot esett, a BMW-é hatot, de volt olyan pillanat is csütörtökön, amikor utóbbi már 10 százalékos mínuszban volt.


Ezt látták ma a brókerek Frankfurtban


A Volkswagen értékpapírjainak értéke négy nap alatt 30 százalékkal lett kevesebb, emellett csak az USA-ban akár 18 milliárd dolláros büntetést is kaphatnak, és akkor még nem is beszéltünk a többi országban kapott várható bírságról. Illetve arról, hogy Németországban a részvényesek, az Egyesült Államokban és a briteknél pedig az autótulajdonosok indítanának pert a VW ellen. A britek ezenkívül saját vizsgálatot is indítanak, és az Európai Bizottságot is felkérték egy átfogó autóipari vizsgálatra – írta a Guardian.

A cég vezérigazgatója szerdán le is mondott, de – mint ma kiderült – pénzügyileg így sem járt rosszul, hiszen 32 millió dolláros nyugdíjat kap.

Az autógyártók részvényeinek esését a DAX, vagyis a frankfurti tőzsde indexe is megsínylette, több mint két százalékot esett.

Az ING vezető elemzője, Carsten Brzeski a Reutersnek úgy nyilatkozott,


hirtelen a Volkswagen nagyobb kockázata lett a német gazdaságnak, mint a görög krízis.

Cserék a vezetőségben

A Volkswagen felügyelőbizottsága pénteken dönt Winterkorn utódjáról; egyre több lap arról ír, hogy a Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche vezére, Matthias Müller lehet a „szerencsés”.


Több vezetőt viszont kirúghatnak, így a VW amerikai vezérigazgatóját, Michael Hornt, valamint az Audi és a Porsche kutatási és fejlesztési vezetőjét, Ulrich Hackenberget és Wolfgang Hatzot.

Ugyanakkor nem csak ők járhatnak rosszul. A BBC arról ír, hogy a Volkswagen központjában, a 120 ezer lakosú Wolfsburgban is félnek az emberek, ami nem is csoda, hiszen a cég foglalkoztatja a város lakosságának a felét, míg nagyon sokan, például a bolti eladók vagy az éttermek vezetői pedig nekik nyújtanak szolgáltatásokat.


Matthias Müller

Matthias Müller


Matthias Müller

A 62 éves Matthias Müller Kelet-Németországban született, majd még gyerekként költözött át szüleivel a Nyugat-Németországba. 1978-ban kezdett el a Volkswagen-csoportnál, pontosabban az Audinál dolgozni. Érettségije után előbb a szerszámkészítő szakmát tanulta ki, csak ezután ment el Münchenbe informatikát tanulni.

A 90-es években már az Audi projektmenedzsereként tevékenykedett. Már itt is együtt dolgozott a VW-csoport eddigi vezetőjével, Martin Winterkornnal, miután utóbbi az Audi vezérigazgatója lett.

Amikor 2007-ben Winterkorn a VW vezetője lett, Müller is Wolfsburgba költözött, ő lett ugyanis a projektmenedzsment vezetője és a konszern főképviselője.

2010-ben Müllert kinevezték az épp akkoriban a Volkswagen által megvásárolt Porsche vezérigazgatójává. Elég sikeres volt a sportautómárkánál, amit az is jól mutat, hogy 2014-ben a Porsche rekordbevételt és rekordnyereséget könyvelhetett el.

2015. március óta a Volkswagen igazgatóságának tagja is.